1

Börjar närma mig momentet där jag vill måla mitt underrede på pickupen och jag har försökt hitta info på hur jag bäst går till väga med tekniken när man ska måla underifrån.

Jag har en ganska billig spruta med överliggande kopp, men den funkar bra och idén är inte att det ska bli en altartavla som jag vill visa upp på träffar med speglar under vagnen, idén är ett funktionellt rostskydd. Någon rinning här och var lär det ändå bli, men frågan är hur mycket man kan luta en färgpsruta utan att man börjar få problem med resultatet?

Jag gissar även att man kan vinkla sprutan mer ju mer färg som finns kvar i behållaren? Ska man kanske börja med de mer svåråtkomliga ställena när koppen är förhållandevis full för att sen gå på ställen där man kan köra med en mer horisontell vinkel i slutet på målningen? Har jag överskattat svårigheten med att vinkla sprutan kanske?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att lägga vagnen på sidan, men det behöver å andra sidan inte bli ett proffsjobb, jag frågar bara efter lite tips som kan underlätta arbetet med mitt befintliga material och begränsade kunskap.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Ta en underliggande kopp.

Köp en billig typ Biltema.

Att lacka med överliggande är nog
Dömt att bli dåligt om du inte kan ha vinkel på bilen.

Tomato Potato
Dyslexiker..

3

Underliggande är alltså bättre? Hade en svag föraning om det, men var inte helt säker.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Köpte en med underliggande kopp och det verkar funka bra. Vet inte om det hade funkat sämre med en överliggande, men i vissa lägen är den här sprutan väldigt "bulkig" när man ska komma åt bland alla profiler och balkar i underredet på en typ2.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

kee skrev:

Köpte en med underliggande kopp och det verkar funka bra. Vet inte om det hade funkat sämre med en överliggande, men i vissa lägen är den här sprutan väldigt "bulkig" när man ska komma åt bland alla profiler och balkar i underredet på en typ2.

Jag är lite inne på at du har det problemet oavsett spruta....

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

Lowflyer skrev:
kee skrev:

Köpte en med underliggande kopp och det verkar funka bra. Vet inte om det hade funkat sämre med en överliggande, men i vissa lägen är den här sprutan väldigt "bulkig" när man ska komma åt bland alla profiler och balkar i underredet på en typ2.

Jag är lite inne på at du har det problemet oavsett spruta....


Underliggaren kan du ha skarpare vinkel på uppåt än en överliggande.
Klart har du smet fyld kopp hela tiden funkar det.
Men sätter locket igen sig pga för mycket färg i koppen så blir det bara trassel tar tid å man blir less. ICQ/bq

Tomato Potato
Dyslexiker..

7

Lowflyer skrev:
kee skrev:

Köpte en med underliggande kopp och det verkar funka bra. Vet inte om det hade funkat sämre med en överliggande, men i vissa lägen är den här sprutan väldigt "bulkig" när man ska komma åt bland alla profiler och balkar i underredet på en typ2.

Jag är lite inne på at du har det problemet oavsett spruta....

Förvisso, men just den här modellen har en ganska stor kopp jämfört med min överliggande. Egentligen skulle man vilja ha en spruta med en lång slang som munstycke. Tex är det sjukt svårt att komma åt i tankutrymmet på en EH. Byter man flakbädden skulle jag starkt rekommendera att måla innan man lägger dit flaket. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-18 10:43:11)

kee skrev:
Lowflyer skrev:
kee skrev:

Köpte en med underliggande kopp och det verkar funka bra. Vet inte om det hade funkat sämre med en överliggande, men i vissa lägen är den här sprutan väldigt "bulkig" när man ska komma åt bland alla profiler och balkar i underredet på en typ2.

Jag är lite inne på at du har det problemet oavsett spruta....

Förvisso, men just den här modellen har en ganska stor kopp jämfört med min överliggande. Egentligen skulle man vilja ha en spruta med en lång slang som munstycke. Tex är det sjukt svårt att komma åt i tankutrymmet på en EH. Byter man flakbädden skulle jag starkt rekommendera att måla innan man lägger dit flaket. ICQ/ay


Skulle det gå att modda en spruta med överliggande kopp så att du ansluter en slang till en kopp positionerad högre upp utanför karossen? Kanske med en vinkelanslutning till och med?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

9

Om du hissar upp den på sidan så mycket du kan, glöm inte pallbockar.
Så kan du köra med spruta med överliggande kopp.
Men du får ta en sida i taget

"ljushuvud"

10

Lowflyer skrev:
kee skrev:
Lowflyer skrev:

Jag är lite inne på at du har det problemet oavsett spruta....

Förvisso, men just den här modellen har en ganska stor kopp jämfört med min överliggande. Egentligen skulle man vilja ha en spruta med en lång slang som munstycke. Tex är det sjukt svårt att komma åt i tankutrymmet på en EH. Byter man flakbädden skulle jag starkt rekommendera att måla innan man lägger dit flaket. ICQ/ay


Skulle det gå att modda en spruta med överliggande kopp så att du ansluter en slang till en kopp positionerad högre upp utanför karossen? Kanske med en vinkelanslutning till och med?

Finns ju överliggande koppar med påse. Så då kan du vinkla den hur som. Men det känns som mer Mek att få till det än att skaffa en underliggande kopp.

Tomato Potato
Dyslexiker..

11

https://duab.se/garage-verkstad/trycklu … gIL7vD_BwE

12


Waow. Riktigt bra pris. Sån skaffar nog jag. ICQ/ag
Men sen kan det vara så att det blir ett annat tryck ut lite beroende på viskositeten på färgen.
Så man får prova sig fram lite med förtunningen.
Men så tycker jag det är lite med vanlig spruta.
Man kommer ju aldrig ihåg från gång till gång.  ICQ/ah

Tomato Potato
Dyslexiker..

13 Senaste redigerad av michaelth (2021-01-21 11:45:28)

D3w1l skrev:

Waow. Riktigt bra pris. Sån skaffar nog jag. ICQ/ag
Men sen kan det vara så att det blir ett annat tryck ut lite beroende på viskositeten på färgen.
Så man får prova sig fram lite med förtunningen.
Men så tycker jag det är lite med vanlig spruta.
Man kommer ju aldrig ihåg från gång till gång.  ICQ/ah

Verktygsnörd som man e så funderade jag faktiskt på den... har ju bara 6 sprutor innan.. iofs el tryckluft och högrtycks... men man kan ha många grejer ICQ/ap
Angående viskositet... så får man helt enkelt... prova sig fram... en extra huv e bra för detta... så man får lite övat...innan skarpt läge...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Sprututrustningen som duab säljer verkar vara ett riktigt fynd!

15

Köpte en rostskyddsspruta från verktygsgrossen med underliggande behållare och biltemas rostskyddsspruta för att använda medföljande hålrumsslang på sprutan med underliggande behållare, vilket funkar. Tanken från mig är att spruta med utspädd epoxygrund i balkar som jag lagat och andra svåråtkomliga utrymmen. Bör ju gå att använda sprutan först med vanliga munstycket och sedan koppla på hålrumsslangen om du tänkt måla hela underredet?

Länkar för förtydligande nedan och hoppas det är till någon hjälp!

https://www.verktygsgrossen.nu/index.ph … t_id=94620

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000019522

16

Roligt att den här tråden kom fick lite fart. Att använda en rostskyddsspruta var en tanke jag hade från början, men kände mig osäker på hur det skulle funka i praktiken. Nu är jag nästan färdig med måleriet, så att köpa mer utrustning nu känns onödigt, men jag ska ta och titta på det jag redan har för att se om jag ev kan modda något så jag kommer åt på de mest svåråtkomliga ställena. Det man i idealfallet vill ha är avtryckaren i ena handen och slangmunstycket i andra för att på så vis ha en så "smal" och flexibel spruta som möjligt.

I mitt garage finns inte möjligheten att lägga en typ2a på sidan med mindre än att man får göra det utomhus och rulla in den på sidan, jag har både mätt och räknat på detta då det kan bli aktuellt för nästa projekt.

Men nu är detta måleri nästan helt avklarat redan och detta med den billiga biltemasprutan och det gick i de allra flesta fallen alldeles utmärkt, som sagt, tankutrymmet och strukturerna kring växellådsvaggan var knepigast, att spruta underifrån och upp inte så knepigt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't