1

Börjar närma mig momentet där jag vill måla mitt underrede på pickupen och jag har försökt hitta info på hur jag bäst går till väga med tekniken när man ska måla underifrån.

Jag har en ganska billig spruta med överliggande kopp, men den funkar bra och idén är inte att det ska bli en altartavla som jag vill visa upp på träffar med speglar under vagnen, idén är ett funktionellt rostskydd. Någon rinning här och var lär det ändå bli, men frågan är hur mycket man kan luta en färgpsruta utan att man börjar få problem med resultatet?

Jag gissar även att man kan vinkla sprutan mer ju mer färg som finns kvar i behållaren? Ska man kanske börja med de mer svåråtkomliga ställena när koppen är förhållandevis full för att sen gå på ställen där man kan köra med en mer horisontell vinkel i slutet på målningen? Har jag överskattat svårigheten med att vinkla sprutan kanske?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att lägga vagnen på sidan, men det behöver å andra sidan inte bli ett proffsjobb, jag frågar bara efter lite tips som kan underlätta arbetet med mitt befintliga material och begränsade kunskap.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Ta en underliggande kopp.

Köp en billig typ Biltema.

Att lacka med överliggande är nog
Dömt att bli dåligt om du inte kan ha vinkel på bilen.

Tomato Potato
Dyslexiker..

3

Underliggande är alltså bättre? Hade en svag föraning om det, men var inte helt säker.

4

Köpte en med underliggande kopp och det verkar funka bra. Vet inte om det hade funkat sämre med en överliggande, men i vissa lägen är den här sprutan väldigt "bulkig" när man ska komma åt bland alla profiler och balkar i underredet på en typ2.

5

kee skrev:

Köpte en med underliggande kopp och det verkar funka bra. Vet inte om det hade funkat sämre med en överliggande, men i vissa lägen är den här sprutan väldigt "bulkig" när man ska komma åt bland alla profiler och balkar i underredet på en typ2.

Jag är lite inne på at du har det problemet oavsett spruta....

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

Lowflyer skrev:
kee skrev:

Underliggaren kan du ha skarpare vinkel på uppåt än en överliggande.
Klart har du smet fyld kopp hela tiden funkar det.
Men sätter locket igen sig pga för mycket färg i koppen så blir det bara trassel tar tid å man blir less. ICQ/bq

Tomato Potato
Dyslexiker..

7

Lowflyer skrev:
kee skrev:

Förvisso, men just den här modellen har en ganska stor kopp jämfört med min överliggande. Egentligen skulle man vilja ha en spruta med en lång slang som munstycke. Tex är det sjukt svårt att komma åt i tankutrymmet på en EH. Byter man flakbädden skulle jag starkt rekommendera att måla innan man lägger dit flaket. ICQ/ay

8 Senaste redigerad av Lowflyer (Igår 10:43:11)

kee skrev:
Lowflyer skrev:
kee skrev:

Förvisso, men just den här modellen har en ganska stor kopp jämfört med min överliggande. Egentligen skulle man vilja ha en spruta med en lång slang som munstycke. Tex är det sjukt svårt att komma åt i tankutrymmet på en EH. Byter man flakbädden skulle jag starkt rekommendera att måla innan man lägger dit flaket. ICQ/ay

Skulle det gå att modda en spruta med överliggande kopp så att du ansluter en slang till en kopp positionerad högre upp utanför karossen? Kanske med en vinkelanslutning till och med?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt