PPRMicke skrev:Om jag säger så här
Nr 1 vad skall det användas till Gatan eller strip
Nr 2 hur mycket mos skall det vara från 70 hk till 321 hjul hk ( där är det turbo valet ( ja vi tar ut mer än 321 whp ur en std 1600 med 35x32 ventiler
)
ECU ja det finns maxxecu för cirka 5000 kr som är svensktillverkat ( det är bra att veta vad du finns i landet För att få tag i en bra mappare och vad han jobbar med för sprut ( det brukar vara knepigt att få till det i ECUn själv för support är bra( usa sprut hatar jag för det blir ofta så satans dyrt om man vill uppdatera )
Nr 3 spridare beror på hur mycket hk man skall ha som max
Grenrör Där finns det ett CB som är ok för turbo eller så bygger man själv
Jag bruka säga så här om det inte finns bredbands lambda i ECUn kan man glömma den
Tryck reglering är det 99% av alla sprut i dax läget Som man köper
Nästa fråga skall det användas ett spjäll eller 4 st separata
Det som stör mig är ditt kam val om det är en gatmaskin
Ett tips se till att blocket är i nyskick om inte så brukar det spruta ut saker ur det
Sista frågan vad är det är det för pengar vi snackar om som skall läggas på dessa prylar 10 k 20k 30k som total summa
Ps glöm inte att det finns en växellåda som skall hålla ihop
/// Micke
Jag ska beskriva lite mer projektet.
1 - jag skulle börja med gatan. En roligt leksak. Till strip behöver bilen mer forged delar kanske.
2 - 200hk är en bra börja. Minst 300 är min dröm men jag trodde det skulle vara svart med std ventiler. Och kanske risk för drivlina utan forged delar.
Kan skulle försöka att kontrollera effekt på ECU mapping till tryck inte så mycket vaxlåda.
Tack för tipsar om ECU. Jag har redan en FT450. Jag är med om lambda sensor. Jag har em wideband Nano från FuelTech som koppla via CAN med FT450.
Om jag skulle beskriva lite mer projekt:
Boost kontroll planerad att vara kontrollerad med CO2 och två solenoid ventiler direkt i ECU.
Two step funktion borde funka också. Inte bara till drag men ljud är gaska roligt.
Jag har två throttle Bodies single med 45mm. Men spridare blir 4.
Med det jag tror det är möjligt att har full sequential
Injection. De beror på hur många ECU output.
Jag lärde mig denna vecka hur man använda two step med insug temperatur sensor instället av använd en output till från ECU.
Jag vet inte hur är blocket inne. De ser bra ut externt, man har just nu renoverad. Jag köpte motorn redan packad. Men tänker jag att öppna och byta kamaxel till W110.
För att om jag öppna den jag skullleviöja ha en bearbetning firma som kunde kolla på det. Vet du några bra bearbetning firma här nära Stockholm eller Nyköping? (Jag bor i Trosa)
Jag har en elektriskt bränsle pump till 15bar. Och bränsle regulator.
Helt ny elektriskt system (nu med 12V).
Trigger wheel med sensor hall är köpte. Och en phase sensor blir monterad på distributör plats.
TPS sensor och andra temperatur/tryck sensor blir also använd.
Spännande att börja med motorn delar. Jag har jobbat med kaross för 6 månader. Jag blir klart med lackering nu i helgen då börja jag att montera allt igen. Det var mycket jobb till ta bort föra färg och byta värm kanal, Ragtop tak och etc. Men min favorit del är motorn och performance. Spännande. Jag hoppas att köra bilen i Maj/2021.
Som du ser jag vill inte spendera mycket mer pengar nu på först steg. Tänkte nu bara på turbo installation. För att jag hoppade forged delar och ny block. Jag tror att säkerhet från ECU kan hjälp att inte sönder allt.
Mest delar är nu på transport, jag hoppas jag kan montera allt själv. Först gång med bubbla motorn och hell bil jobb. Jag behöver eran hjälp.
Här kommer några bilder.
Använder du FT600 i Bubblan? Det är säker en roligt projekt som du har.
Post's attachments
77379EDA-B907-47EE-9F8D-718EB56791F4.jpeg 93.72 kb, 167 downloads since 2021-01-06

B2C0E21A-821F-4BFE-AE20-05C339DDA071.jpeg 105.12 kb, 154 downloads since 2021-01-06

B95A3A76-63A8-479D-A751-67D24238CE96.jpeg 54.47 kb, 156 downloads since 2021-01-06