1 Senaste redigerad av MMasca (2021-01-05 23:38:43)

Hej behöver några tipsar.

Jag bygger en motorn till min 1963 bubbla. Jag ska montera elektronik insprutning och turbo.

På början blir med en stock 1600 motorn med kamaxel W110.

Alla till bränsle systemet är köpte. Men nu jag är ”lost” på turbo sidan.

1 - Vilken turbo bör jag använd? Några tipsar när man köper det? Kan gärna skicka link?
Jag skulle vilja köpa en lite turbo med externt stegade för att jag vill ha boost kontrol från insprutning ECU.

2 - Andra fråga är när man värde köpa en grenrör till bubbla T1 här i Sverige? Eller em man som kan bygga det för en bra pris?

Jag tänkte att köpa en av denna frän paruzzi och adaptera men jag är inte säker att skulle funka. Jag vill hålla motorhuv och bakplåt. Vill bara ta bort motor plåt.
https://www.paruzzi.com/se/bubbla/brans … are//3220/
https://www.paruzzi.com/se/bubbla/brans … are//1043/

Några tipsar eller erfarenhet eller kontakt?

2

Om du vet vilken effekt du vill ha så är det lättare att ge dig relevanta råd. Vill du bygga en anläggning att brukas eller vill du ha något som du åker på strippen med.
Vad valde du för spridare storleksmässigt? Ger ett hum om vilken effekt du vill ha ut.
Finns massvis med bra agg som sitter standardmonterade på serieprod bilar.

221-72

3

Om jag säger så här
Nr 1 vad  skall det användas till  Gatan eller  strip
Nr 2 hur mycket mos skall det vara     från  70 hk till 321 hjul hk ( där är det turbo valet  ( ja vi tar ut mer än 321 whp ur en std 1600  med 35x32 ventiler  ICQ/bq )
ECU ja det finns maxxecu för cirka 5000 kr som är svensktillverkat  ( det är bra att veta vad du finns i landet För att få tag i en bra mappare och vad han jobbar med för sprut  ( det brukar vara knepigt att få till det i ECUn själv för support är bra( usa sprut hatar jag för det blir ofta så satans dyrt om man vill uppdatera )
Nr 3 spridare beror på hur mycket hk man skall ha som max
Grenrör Där finns det ett CB som är ok för turbo eller så bygger man själv
Jag bruka säga så här om det inte finns bredbands lambda i ECUn kan man glömma den
Tryck reglering är det 99% av alla sprut i dax läget  Som man köper
Nästa fråga skall det användas ett spjäll eller 4 st separata
Det som stör mig är ditt kam val om det är en gatmaskin
Ett tips se till att blocket är i nyskick om inte så brukar det spruta ut saker ur det
Sista frågan  vad är det är det för pengar vi snackar om som skall läggas på dessa prylar 10 k 20k 30k som total summa
Ps glöm inte att det finns en växellåda som skall hålla ihop
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Jag glömde att säga att jag tänkte en lite turbo utan wastegate, för att jag vill ha en extern wastegate till boost kontroll.
Jag tänkte på ca 200hk.
Spridare är inte välde ännu för att jag måste lösa turbo först. Det måste vara mer än 40lbs.
Rekommendation till spridare typ och modeller är också välkomna.

5

Du kan köra boost kontroll även på agg med intern WG.
Jag skulle nog fundera på ett Mitsubishi agg i td04 serien tex td04-12t som sitter i Volvo s40turbo. Finns både nytt och begagnat beroende på hur mycket man vill spendera klarar både ditt effektmål och det laddtryck som behövs samt att det spolar gaska tidigt.
Det här är bara ett alternativ. Plånboksvänligt ICQ/af

221-72

6

PPRMicke skrev:

Om jag säger så här
Nr 2 hur mycket mos skall det vara     från  70 hk till 321 hjul hk ( där är det turbo valet  ( ja vi tar ut mer än 321 whp ur en std 1600  med 35x32 ventiler  ICQ/bq )
ECU ja det finns maxxecu för cirka 5000 kr som är svensktillverkat  ( det är bra att veta vad du finns i landet För att få tag i en bra mappare och vad han jobbar med för sprut  ( det brukar vara knepigt att få till det i ECUn själv för support är bra( usa sprut hatar jag för det blir ofta så satans dyrt om man vill uppdatera )
Jag bruka säga så här om det inte finns bredbands lambda i ECUn kan man glömma den
Ett tips se till att blocket är i nyskick om inte så brukar det spruta ut saker ur det
Sista frågan  vad är det är det för pengar vi snackar om som skall läggas på dessa prylar 10 k 20k 30k som total summa
/// Micke

Jag ska beskriva lite mer projektet.

1 - jag skulle börja med gatan. En roligt leksak. Till strip behöver bilen mer forged delar kanske.

2 - 200hk är en bra börja. Minst 300 är min dröm men jag trodde det skulle vara svart med std ventiler. Och kanske risk för drivlina utan forged delar.
Kan skulle försöka att kontrollera effekt på ECU mapping till tryck inte så mycket vaxlåda.

Tack för tipsar om ECU. Jag har redan en FT450. Jag är med om lambda sensor. Jag har em wideband Nano från FuelTech som koppla via CAN med FT450.

Om jag skulle beskriva lite mer projekt:
Boost kontroll planerad att vara kontrollerad med CO2 och två solenoid ventiler direkt i ECU.
Two step funktion borde funka också. Inte bara till drag men ljud är gaska roligt.  ICQ/ab

Jag har två throttle Bodies single med 45mm. Men spridare blir 4.
Med det jag tror det är möjligt att har full sequential
Injection. De beror på hur många ECU output.

Jag lärde mig denna vecka hur man använda two step med insug temperatur sensor instället av använd en output till från ECU.

Jag vet inte hur är blocket inne. De ser bra ut externt, man har just nu renoverad. Jag köpte motorn redan packad.  Men tänker jag att öppna och byta kamaxel till W110.
För att om jag öppna den jag skullleviöja ha en bearbetning firma som kunde kolla på det. Vet du några bra bearbetning firma här nära Stockholm eller Nyköping? (Jag bor i Trosa)

Jag har en elektriskt bränsle pump till 15bar. Och bränsle regulator.

Helt ny elektriskt system (nu med 12V).

Trigger wheel med sensor hall är köpte. Och en phase sensor blir monterad på distributör plats.

TPS sensor och andra temperatur/tryck sensor blir also använd.

Spännande att börja med motorn delar. Jag har jobbat med kaross för 6 månader. Jag blir klart med lackering nu i helgen då börja jag att montera allt igen. Det var mycket jobb till ta bort föra färg och byta värm kanal, Ragtop tak och etc. Men min favorit del är motorn och performance. Spännande. Jag hoppas att köra bilen i Maj/2021.

Som du ser jag vill inte spendera mycket mer pengar nu på först steg. Tänkte nu bara på turbo installation. För att jag hoppade forged delar och ny block. Jag tror att säkerhet från ECU kan hjälp att inte sönder allt.

Mest delar är nu på transport, jag hoppas jag kan montera allt själv. Först gång med bubbla motorn och hell bil jobb. Jag behöver eran hjälp.
Här kommer några bilder.

Använder du FT600 i Bubblan? Det är säker en roligt projekt som du har.

Post's attachments

77379EDA-B907-47EE-9F8D-718EB56791F4.jpeg, 93.72 kb, 720 x 1280
77379EDA-B907-47EE-9F8D-718EB56791F4.jpeg 93.72 kb, 166 downloads since 2021-01-06 

B2C0E21A-821F-4BFE-AE20-05C339DDA071.jpeg, 105.12 kb, 750 x 776
B2C0E21A-821F-4BFE-AE20-05C339DDA071.jpeg 105.12 kb, 154 downloads since 2021-01-06 

B95A3A76-63A8-479D-A751-67D24238CE96.jpeg, 54.47 kb, 800 x 892
B95A3A76-63A8-479D-A751-67D24238CE96.jpeg 54.47 kb, 155 downloads since 2021-01-06 

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-01-06 10:34:27)

t2 rookie
Du måste mena td04hl-16 som satt på s40 ett mycket bra agg
Td04h-15 satt på saab är även ett bra agg
MMasca
Det där att räkna i usa enhet är inte så bra Om du mäter spridare i CC hittar man mycket mer
Hög ohmade är det som sitter det i bilar som fabriksbyggs  är ett  bra val
Om du kollar vilka som hade +200 påsar så finner du saab o volvo så finner du spridare som räcker o blir över för din del
Ta en S 60R awd  som har gröna spridare som ger 420 på 3 bar ger 240 hk 465 på 3,6 bar 275hk( det var det man körde med på dom) så räcker det 240 på 3bar ( det är så kul att gå på träffar och man säger att man har så många Hk så kollar man på spridana o konstaterar att soppan inte räcker till max hk då går man i väg med ett gott smile o konstaterar han juger eller blivit blåst )
265 på 3,6 bar  en jävligt bra spridare med 4 hål o fin spridar bild ( ps passa dig för kina spridare  )
Om du inte skall gå över 300 påsar så kommer du klara dig med inbyggd WG men att hitta en Wg är svinlätt googla så kommer du hitta säket 20 försäljare i här i landet med prisbild från 900kr uppåt
Men jag har inte fått något svar vad som kan vara tänkt att lägga i pengar ÄN för att drömma kan man göra
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

T2 Rookie skrev:

Du kan köra boost kontroll även på agg med intern WG.
Jag skulle nog fundera på ett Mitsubishi agg i td04 serien tex td04-12t som sitter i Volvo s40turbo. Finns både nytt och begagnat beroende på hur mycket man vill spendera klarar både ditt effektmål och det laddtryck som behövs samt att det spolar gaska tidigt.
Det här är bara ett alternativ. Plånboksvänligt ICQ/af

Tack. Jag hittade inte den 12t i Sverige bara i eBay. Har du en link?

Jag hittade den här. Men tror du att std 1600 motorn har luft flöde till den?

https://www.mrtuning.se/universal/turbo … td04h-18t/

Jag hittade några wastegate till intern wg boost. Men jag tänker att extern skulle vara lättare att hitta delar.
Det är svart till mig faktiskt att hitta rätt delar som passa på.  Jag kommer från Brasilien och där använder vi olika spec till köpa delar, och affären hjälp att välja och hitta delar.
Nu vet ni varför jag kanske har skrivit något fel på svenska. Jag försöka att vara bättre på svenska varje dag.

9

PPRMicke skrev:

t2 rookie
MMasca
Det där att räkna i usa enhet är inte så bra Om du mäter spridare i CC hittar man mycket mer
Om du kollar vilka som hade +200 påsar så finner du saab o volvo så finner du spridare som räcker o blir över för din del
Ta en S 60R awd  som har gröna spridare som ger 420 på 3 bar ger 240 hk 465 på 3,6 bar 275hk( det var det man körde med på dom) så räcker det 240 på 3bar ( det är så kul att gå på träffar och man säger att man har så många Hk så kollar man på spridana o konstaterar att soppan inte räcker till max hk då går man i väg med ett gott smile o konstaterar han juger eller blivit blåst )
265 på 3,6 bar  en jävligt bra spridare med 4 hål o fin spridar bild ( ps passa dig för kina spridare  )
Om du inte skall gå över 300 påsar så kommer du klara dig med inbyggd WG men att hitta en Wg är svinlätt googla så kommer du hitta säket 20 försäljare i här i landet med prisbild från 900kr uppåt
Men jag har inte fått något svar vad som kan vara tänkt att lägga i pengar ÄN för att drömma kan man göra
/// Micke

Tack för hjälp Micke.
Jag vill spendera ca 10.000 med turbo installation (turbo, grenrör, oljerör, blow-off och wg). jag tänkte att hitta en billigast lösning till grenrör än CB.

• 3.500 med turbo
    1.000 med wg
    1.000 blod-off
    1.000 turbo Oljerör (tryck och retur)
    4.000 grenrör och tryck rör

Tänker du det är möjligt?
/Murilo

10

MMasca skrev:
PPRMicke skrev:

Om jag säger så här
/// Micke

Jag ska beskriva lite mer projektet.

1 - jag skulle börja med gatan. En roligt leksak. Till strip behöver bilen mer forged delar kanske.

2 - 200hk är en bra börja. Minst 300 är min dröm men jag trodde det skulle vara svart med std ventiler. Och kanske risk för drivlina utan forged delar.
Kan skulle försöka att kontrollera effekt på ECU mapping till tryck inte så mycket vaxlåda.

Tack för tipsar om ECU. Jag har redan en FT450. Jag är med om lambda sensor. Jag har em wideband Nano från FuelTech som koppla via CAN med FT450.

Om jag skulle beskriva lite mer projekt:
Boost kontroll planerad att vara kontrollerad med CO2 och två solenoid ventiler direkt i ECU.
Two step funktion borde funka också. Inte bara till drag men ljud är gaska roligt.  ICQ/ab

Jag har två throttle Bodies single med 45mm. Men spridare blir 4.
Med det jag tror det är möjligt att har full sequential
Injection. De beror på hur många ECU output.

Jag lärde mig denna vecka hur man använda two step med insug temperatur sensor instället av använd en output till från ECU.

Jag vet inte hur är blocket inne. De ser bra ut externt, man har just nu renoverad. Jag köpte motorn redan packad.  Men tänker jag att öppna och byta kamaxel till W110.
För att om jag öppna den jag skullleviöja ha en bearbetning firma som kunde kolla på det. Vet du några bra bearbetning firma här nära Stockholm eller Nyköping? (Jag bor i Trosa)

Jag har en elektriskt bränsle pump till 15bar. Och bränsle regulator.

Helt ny elektriskt system (nu med 12V).

Trigger wheel med sensor hall är köpte. Och en phase sensor blir monterad på distributör plats.

TPS sensor och andra temperatur/tryck sensor blir also använd.

Spännande att börja med motorn delar. Jag har jobbat med kaross för 6 månader. Jag blir klart med lackering nu i helgen då börja jag att montera allt igen. Det var mycket jobb till ta bort föra färg och byta värm kanal, Ragtop tak och etc. Men min favorit del är motorn och performance. Spännande. Jag hoppas att köra bilen i Maj/2021.

Som du ser jag vill inte spendera mycket mer pengar nu på först steg. Tänkte nu bara på turbo installation. För att jag hoppade forged delar och ny block. Jag tror att säkerhet från ECU kan hjälp att inte sönder allt.

Mest delar är nu på transport, jag hoppas jag kan montera allt själv. Först gång med bubbla motorn och hell bil jobb. Jag behöver eran hjälp.
Här kommer några bilder.

Använder du FT600 i Bubblan? Det är säker en roligt projekt som du har.

Yes det är Fueltch man använder ett dom bästa o snabbaste spruten på marknaden
Jag kör med Ft 600 polarna kör med  Ft500  (Hoppas du har läst att man skall ha hög ohmade spridare till FT)
Jag har en prylar inkopplat så det är nästa alla kanaler som är in port  är slut  ICQ/bq
Att köra med Co2 på gatan skulle jag inte göra 
Det går så bra att styra utan Co2 i Ft 
Du kommer ha så snabb stryrning ändå men det är bara om man skall ha vissa saker på startlinjen som Co2 är fördel
Om man kör på gatan som kommer du inte ha glädje av dom funktoner som man har Co2 till 
Hoppas du inte hör köpt i sprutet i Brasilen för då snackar det bara portogisiska går inte att ställa om till Eng
För tips köp några prylar från agunturen av FT här i landet  får du suport
Du kan kolla bland projekten här på BW så finner du min leksak 
Det där med billiga turborör Cb är billigast och förmodligen bäst också som köpes rör
CBs rör har vi tagit ur 321whk på en std 1600 med bytt kam ( o portade toppar o såvidare std )
Med dom insugen klarar du lätt 400whk
Men vid gränsen typ 200 hk börjar vi snacka om andra lådor o drivaxlar  och så vidare då börjar det springa iväg i pengar
Det går alltid att pma o lämna nr o namn
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

Hejsan!
Det är min motor Micke nämner ovan. Jag har spridare som skulle passa dig perfekt:
4 st Bosch 550cc spridare EV14 med kontaktadaptrar , 52 mm cc O-ring till O-ring, 14 mm O-ring, 6 håls i nysckick. Uppmätta att de ger rätt mängd - 1000 SEK + frakt
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

12

PPRMicke skrev:

t2 rookie
MMasca
/// Micke

Nejdå jag menade td04l-12t som satt i vissa s40 snabbspolad med twinscroll avgashus. Perfekt för 130-200hk men aldeles för liten för 300hk.
Inledande informationen sa inget om att det var en riktigt påkostad kringutrustning tänkt till motorn.
Jag såg framför mig en original 1600 med vass kamm förövrigt original. Insug med singelspjäll och ett ok styrsystem ic och turbon på ett ormbo dvs snikbygge.

MMasca
Ditt recept var klart över förväntan så td04-16 eller-18t känns som ett ok val.
Har bara kört äkta Mitsubishi agg men det du har i länken har ju fått goda vitsord så det funkat kanske lika bra.

221-72

13

T2 Rookie skrev:
PPRMicke skrev:

t2 rookie
MMasca
/// Micke

Nejdå jag menade td04l-12t som satt i vissa s40 snabbspolad med twinscroll avgashus. Perfekt för 130-200hk men aldeles för liten för 300hk.
Inledande informationen sa inget om att det var en riktigt påkostad kringutrustning tänkt till motorn.
Jag såg framför mig en original 1600 med vass kamm förövrigt original. Insug med singelspjäll och ett ok styrsystem ic och turbon på ett ormbo dvs snikbygge.

MMasca
Har bara kört äkta Mitsubishi agg men det du har i länken har ju fått goda vitsord så det funkat kanske lika bra.

Kan bara hålla med Mitsubishi jäkligt fina agg
Sen är det skillnad mellan saabs o volvo aggen
Har prov agg för förserien till s40 värsta motor  som är andra vinklar på turbinen  o kompressor delen ( singel entry på dessa agg)
Blev dubbel entry 
Som blev std
Aven lagringen på volvo är starkare än saab   sen valde man en tjockare axel (HL) på volvo aggen
Detta hette 15 i slut nr med 6ans vinklade avgas hus

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:

Yes det är Fueltch man använder ett dom bästa o snabbaste spruten på marknaden
Jag kör med Ft 600 polarna kör med  Ft500  (Hoppas du har läst att man skall ha hög ohmade spridare till FT)
Jag har en prylar inkopplat så det är nästa alla kanaler som är in port  är slut  ICQ/bq
Att köra med Co2 på gatan skulle jag inte göra 
Det går så bra att styra utan Co2 i Ft 
Du kommer ha så snabb stryrning ändå men det är bara om man skall ha vissa saker på startlinjen som Co2 är fördel
Om man kör på gatan som kommer du inte ha glädje av dom funktoner som man har Co2 till 
Hoppas du inte hör köpt i sprutet i Brasilen för då snackar det bara portogisiska går inte att ställa om till Eng
För tips köp några prylar från agunturen av FT här i landet  får du suport
Du kan kolla bland projekten här på BW så finner du min leksak 
Det där med billiga turborör Cb är billigast och förmodligen bäst också som köpes rör
CBs rör har vi tagit ur 321whk på en std 1600 med bytt kam ( o portade toppar o såvidare std )
Med dom insugen klarar du lätt 400whk
Men vid gränsen typ 200 hk börjar vi snacka om andra lådor o drivaxlar  och så vidare då börjar det springa iväg i pengar
Det går alltid att pma o lämna nr o namn
/// Micke

ICQ/ay  Nu hittade jag din leksak på instagram....  ICQ/ai Den är en riktigt leksak... Jag hoppas en dag blir på den nivå. Bra Jobbat!
CO2 kontrol är inte en tekniskt behöv, den är bara jag tycker mycket om och också vill leka lite med Fueltech.
Jag försöka hitta grenrör, den är jätte konstigt. Jag hittar inte. De finns många typ i Brasilien men här jag hittar ingenting. Den typ hideaway från CB performance är också slutsåld på CB webbsida.
Jag ska kolla nästa vecka hur mycket kostar att importera en grenrör från Brasilien. Har du hörd om Sportsystem ägde by Sandro Bruno? Han är jätte duktigt på luftkyld motorn och kör Dragrace på många år med bubbla. Jag ska kolla priset med honnon. Fräkt är ganska dyrt for avgas rör (för stor förpackning) för att jag skulle välja en option på ländet.

15

Onedecadelater skrev:

Hejsan!
Det är min motor Micke nämner ovan. Jag har spridare som skulle passa dig perfekt:
4 st Bosch 550cc spridare EV14 med kontaktadaptrar , 52 mm cc O-ring till O-ring, 14 mm O-ring, 6 håls i nysckick. Uppmätta att de ger rätt mängd - 1000 SEK + frakt
Johan

Hej Johan... jätte fin bilar också. Ni inpirerar mig till börja med Bug run... Jag ska skicka em PM om spridare...

16

T2 Rookie skrev:

MMasca

Tack så mycket. Jag ska ringa några leverantör och kolla vad dom har också. Om hittar inte en bra väl på bra priset jag börja med 18t och uppgrade sen till bättre märke.

Om STD på min första meddelande menar jag om motorn delar som topp, block, vevaxle, etc.

17

tjänare
https://bygdenteknik.se/index.html har sålt Cb prylar
https://www.cbperformance.com/Turbo-Exhaust-s/268.htm
Det är kul med leksaker bara dom är snabba Men dom blir ofta dyra
racebygget finns även under projekt här på Bw
Johan som har spridarna Har den effekten som jag snackade om i en 1600  Sen har Niklas i västerås mer mos i en 1600
Så man kan ta ut mer än vad man tror men dom håller ihop typ max 20 timmar då  Sen vill det komma ut saker från insidan
Min egen skit är större o ännu mer våldtagen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

Hade hoppats att du skulle få i vart fall rek på 3-5 olika agg till ditt bygge. Alltid roligt att lära sig något nytt.
Finns många med kunskap här hade hoppats att de delat sina erfarenheter.
Hoppas du gör en tråd på ditt bygge ICQ/af

221-72