1

Hejsan,

Har gått igenom en 1600 motor som ska sitta i en svensksåld 1303S -74. Planen var "bara ett kopplingsbyte" men av bara farten det blev en hel dröse packningar, slangar, kablar, polering, lackering, diverse kontroller, momentdragning osv.

Tanken är att den i stort ska se ut som en originalmotor, inom rimliga gränser. Inte på nivån bultskalle och brickor...men de stora dragen ska vara rätt.  Har hittat en del foton men det finns många varianter, oklart vad som är original. Och det verkar skilja en del mellan bilar för olika marknader.

Vad säger ni kännare därute? Hade ni fått någon slags original-feeling om ni lyft på huven? Eller snarare klåpar-feeling? Låt höra, tål sanningen ICQ/ad Är medveten om att tändspolen med kablage (svart Bosch), avgas/värmekammare, varmluftsslang (nya original-liknande i papp) samt den bakre täckplåten inte är på plats ännu.  Bensinfiltret ska väl egentligen sitta under tanken men gillar att ha ett som man enkelt kan ha koll på (föreslå gärna en bättre placering).

Ca 4 månader till sen är det säsong igen i min del av Sverige, förhoppningsvis med massor av bilträffar igen! ICQ/bq

Post's attachments

Motor efter renovering 1 (Medel) (2).jpg, 182.85 kb, 748 x 660
Motor efter renovering 1 (Medel) (2).jpg 182.85 kb, 195 downloads since 2020-12-28 

Motor efter renovering 2 (Medel) (2).jpg, 234.62 kb, 735 x 1020
Motor efter renovering 2 (Medel) (2).jpg 234.62 kb, 197 downloads since 2020-12-28 

Motor efter renovering 3 (Medel) (2).jpg, 247.33 kb, 741 x 916
Motor efter renovering 3 (Medel) (2).jpg 247.33 kb, 175 downloads since 2020-12-28 

2

Klåparfeeling och misstag nummer 1! Plastfilter i motorutrymmet.
Nummer 2 är motorplåtsskruvarna med stjärna istället för orginalskruv.
Nummer 3 är målade skruvar till tändspolefästet.
Nummer 4 är klabbet med målarfärg lite här och var.
"Men den utan skuld skall kasta första stenen" Så jag borde knipa......

Men helt och rent verkar det vara, och det är verkligen åt rätt håll.
Som min trädgårdsmästare och vapendragare genom livet sa när jag påpekade att han klippte ned äppelträdet för lite: "När jag är klar här ska det se ut som jag inte varit här". Så byt du lite saker vartefter, allt måste inte ske på en gång.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Mogge skrev:

Klåparfeeling och misstag nummer 1! Plastfilter i motorutrymmet.
Nummer 2 är motorplåtsskruvarna med stjärna istället för orginalskruv.
Nummer 3 är målade skruvar till tändspolefästet.
Nummer 4 är klabbet med målarfärg lite här och var.
"Men den utan skuld skall kasta första stenen" Så jag borde knipa......

Men helt och rent verkar det vara, och det är verkligen åt rätt håll.
Som min trädgårdsmästare och vapendragare genom livet sa när jag påpekade att han klippte ned äppelträdet för lite: "När jag är klar här ska det se ut som jag inte varit här". Så byt du lite saker vartefter, allt måste inte ske på en gång.

He he där fick jag, gött. Orginal skruvskallar är utanför min ambitionsnivå, men bara för att du säger det så ska jag leta upp lite omålad spårskruv

4

Mogge hade bra svar på tal. Det som stack mig mest i ögonen (förutom bränslefiltret) var den svartlackerade vakuumdosan. Skall ju vara silvergrå.

Sedan finns korrekt tygomspunnen bränsleslang och korrekta engångsslangklämmor att köpa på Custom Speed Parts i Hyllinge. Kostar så lite att det inte är något att snåla på!

5

Mogge hade bra svar på tal. Det som stack mig mest i ögonen (förutom bränslefiltret) var den svartlackerade vakuumdosan. Skall ju vara silvergrå.

Sedan finns korrekt tygomspunnen bränsleslang och korrekta engångsslangklämmor att köpa på Custom Speed Parts i Hyllinge. Kostar så lite att det inte är något att snåla på!

6 Senaste redigerad av BeeGee (2020-12-29 11:38:08)

Tackar för feedback!

Gör som ni vill och letar upp spårskruv utan färg ICQ/bs . Ska det vara blanka eller galvade brickor, om man nu grottar ner sig på den nivån?

Vakuumdosan var så rostig att den inte gick att pusta upp, men då målar jag den silvergrå. Var rätt dyr att köpa ny.

Bränsleslang av rätt typ har jag redan, hade dock glömt byta den. Tack. Engångsklämmor får vara, mer praktiskt med slangklämmor.

Filtret ska flyttas, håller med. Det satt ett under tanken, är det bästa placering, eller kan det funka med ett metall/glas filter strax framför bränslepumpen? Onekligen lättare att ha koll på det där. Läste någonstans att filter inte var original förrän -75 och bara på insprutare, så egentligen ska det väl bort helt.

Mutter och konisk bricka på övre remskiva var faktisk svarta, så jag målade om dem, men det var kanske fel. Ska de vara blanka som original?

Tusen tack. Börjar känna nördvibbar men under rådande omständigheter finns det extra garagetid....så varför inte!

7

Vacuumröret sitter upp och ner och förlorar på så sätt sin funktion att stoppa bensin att rinna ner i membranet.

Rainy 1200 -60
            Sunny 1303LS -74
            Rusty 1303S -73
            Fodervärd VWHK:s buss

8

helt rätt att vakuumregulatorröret är upp och ner. På denna årsmodell skall skruvar med stjärnskalle sitta vid den lilla plåt som kommer kring förvärmningsröret. Skruvar och brickor av dimension M6 och tillhörande brickor är alla försinkade original.

9

Man tackar, det var tur ni såg det. ICQ/ay  Satte bara tillbaks den som den satt utan vidare tankar, men nu är det solklart ICQ/ad
            Det ska alltså bli en slags upp-och-ned-vänt vattenlås av det hela. Är stålrör original? Sökte lite och sett flera som har slang.
            Då börjar det likna något. Någon mer åsikt om/var bränslefilter ska sitta?

10

Inte i motorrummet.
            Antingen under tanken eller vid ramhornet bak, där röret kommer ut.
            Slangklämmor plus nån klammer som fäste (buntband??) kanske.
            Det finns en anledning att das Werk drog (ett brandsäkert) rör ca 90%
            av vägen från brandväggen till pumpen, med ett minimum av skarvar
            o gummislang.
            Kolla även att anslutningsnippeln på förgasaren sitter fast, den är bara
            pressad i gjutgodset och kan vibrera loss. Om den lossnar sprutar soppan
            typ rakt över generatorn.

" . . . if I told you all that went down
                    it would burn off both of your ears . . . "