326

JoakimB skrev:

Pjuh!
Svettig manöver, tur att det finns dem med utrustning och is i magen ICQ/ad

Man lär sig så länge man överlever!

Ha det fint Joakim!

//J

327

Been there done that! Å då för 6-7 år sen hittade jag inga nya nålar så då blev det Lillebror som fick trolla ny nål åt mej!

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2126646.jpg
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2126647.jpg
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/2126645.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

328

Bra lillebror du har ICQ/bs

Bubbla -62

329

Hebster52 skrev:

Been there done that! Å då för 6-7 år sen hittade jag inga nya nålar så då blev det Lillebror som fick trolla ny nål åt mej!

Snyggt Kristian! Skulle du behöva grejer till Zenitharna igen så finns det mycket på:

https://carburatori-italia.it/en/catego … 40-tin-en/

Allt gott,
Jörgen

330

Så då var det jul igen! Nu med förgasarna på plats så har jag jobbat på att få motor och växellåda klar för att monteras i bilen. När jag skulle montera utgående oljeslang som sitter i blocket så var "nippeln" fel storlek. Den var för en senare modell (större) och passade inte min högtrycksslang. Fick beställa en ny i rätt storlek.

På bilden den felaktiga storleken. Nu är slangen på plats och motorn klar för att sättas ihop med växellådan. På växellådan har jag monterat balken lite löst för att ha bättre odds att hamna rätt i de fingängade hålen på karossen. Man vill inte få gängpaj där! Under balken ligger några aluminium-shims som jag gissar många missar. Växellådan är servad med nya packningar och vissa lager. Fick hjälp av en äldre herre med detta.

Nu ska jag förbereda så att jag kan göra denna montering i mitt trånga garage. Återkommer...

Post's attachments

IMG_1212 2.jpg, 422.06 kb, 1470 x 1103
IMG_1212 2.jpg 422.06 kb, 157 downloads since 2020-12-24 

IMG_1249.JPG, 654.38 kb, 1613 x 1210
IMG_1249.JPG 654.38 kb, 159 downloads since 2020-12-24 

IMG_1252.JPG, 645.41 kb, 1613 x 1210
IMG_1252.JPG 645.41 kb, 178 downloads since 2020-12-24 

IMG_1253.JPG, 650.31 kb, 1210 x 1613
IMG_1253.JPG 650.31 kb, 177 downloads since 2020-12-24 

IMG_1257.JPG, 624.91 kb, 1613 x 1210
IMG_1257.JPG 624.91 kb, 163 downloads since 2020-12-24 

331

När jag städade garaget så fanns det en hel del Porsche-original förpackningar. Här ser ni en bråkdel. Många delar i en bil...

Ha en God Jul Alla!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1264.jpg, 637.31 kb, 1178 x 1227
IMG_1264.jpg 637.31 kb, 169 downloads since 2020-12-24 

332

Otroligt att du lyckas göra detta otroliga atbete i ett villagarage. Nu förstår jag att många jobb görs i andra lokaler. Men det är hatten av för detta otroligt fina jobb du lagt ner!!

333

masen skrev:

Otroligt att du lyckas göra detta otroliga atbete i ett villagarage. Nu förstår jag att många jobb görs i andra lokaler. Men det är hatten av för detta otroligt fina jobb du lagt ner!!

Tack för de fina orden! Jag är ju dessutom onödigt lång (1,95) så man får tänka sig noga för hela tiden så man inte klantar sig i ett trångt utrymme.

//Jörgen

334

V-Dub skrev:
Hebster52 skrev:

Been there done that! Å då för 6-7 år sen hittade jag inga nya nålar så då blev det Lillebror som fick trolla ny nål åt mej!

Snyggt Kristian! Skulle du behöva grejer till Zenitharna igen så finns det mycket på:

https://carburatori-italia.it/en/catego … 40-tin-en/

Allt gott,
Jörgen

Kul att det finns delar att få tag på nu (kanska fanns förr också utan att jag hittade) för tio år sedan hittade jag på sin höjd en packningsats, bytte till Weber istället... Tyckte det var ganska skönt att försynca alla sex halsar med syncklocka och dammsugare innan, så var det bara lite finlir på motorn sen.

Är växelådsbalken ny? Det går inte att byta gummina i dessa va?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

335

rickard m skrev:

Kul att det finns delar att få tag på nu (kanska fanns förr också utan att jag hittade) för tio år sedan hittade jag på sin höjd en packningsats, bytte till Weber istället... Tyckte det var ganska skönt att försynca alla sex halsar med syncklocka och dammsugare innan, så var det bara lite finlir på motorn sen.

Är växelådsbalken ny? Det går inte att byta gummina i dessa va?

Hej Rickard, jo det går att få tag på nya gummin till dessa, så växellådsbalken är gammal, blästrad och pulverlackad.

//Jörgen

336

Appropå trångt så fick jag hjälp av min bror idag att saxa ut motorn från mitt trånga förråd och in i garaget. Står nu på en platta med hjul så jag kan flytta den lätt.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1274.JPG, 518.46 kb, 1210 x 1613
IMG_1274.JPG 518.46 kb, 159 downloads since 2020-12-25 

IMG_1275.JPG, 686.38 kb, 1613 x 1210
IMG_1275.JPG 686.38 kb, 166 downloads since 2020-12-25 

337

Hej igen! Nu var det dags att sätta ihop växellåda och motor. Min växellåda är en 5-växlad 901/11. Den har "dog leg" växellägen. 1:an ligger där 2:an vanligen ligger, 2:an där 3:an vanligen ligger osv. Backen ligger där 1:an ligger, upp-vänster.

Den har också ett eget upplägg med att den trycker kopplingsgaffeln istället för att dra. Det innebär för dessa lådor att man bör sätta ihop motor och låda utanför bilen. Man ska nämligen vrida urtrampningslagret (som ni ser på tryckplattan) så att dess vingar ligger an kopplingsgaffeln. Det får man styra in i det två "titthålen" på sprängkåpans ovansida.

Min låda, som jag köpte med när jag köpte bilen i Danmark, har antagligen använts i en VW. Vissa för Porsche viktiga fästen var bortsågade. Jag fick tillverka båda dessa i aluminium. Gjorde mallar och lämnade till en firma att skära ut dem. Den runda som sitter på utgående axelns lock på vänster sida ska kopplingsvajerns hölje gå igenom. Den som sitter flush med sprängkåpan ska nippeln för kopplingsvajerns ände sitta.

På skissen ser ni de båda inringade delarna. På den svartvita bilden ser ni hur man sedan justerar. Kabelhöljet skjuter alltså kopplingsgaffeln framåt. Det sitter ett fäste där höljet rör sig uppåt och nedåt också. Ska bli intressant att se hur detta funkar i verkligheten!

Post's attachments

ClutchCable221086636206.jpg, 51.82 kb, 800 x 268
ClutchCable221086636206.jpg 51.82 kb, 147 downloads since 2020-12-28 

ClutchCable22a1086636537.jpg, 86.71 kb, 659 x 430
ClutchCable22a1086636537.jpg 86.71 kb, 147 downloads since 2020-12-28 

ClutchCable22b1086636787.jpg, 93.01 kb, 648 x 430
ClutchCable22b1086636787.jpg 93.01 kb, 157 downloads since 2020-12-28 

IMG_1283 2.JPG, 479.04 kb, 1210 x 1613
IMG_1283 2.JPG 479.04 kb, 158 downloads since 2020-12-28 

IMG_1306.JPG, 356.92 kb, 1511 x 1018
IMG_1306.JPG 356.92 kb, 152 downloads since 2020-12-28 

338

Här ser ni urtrampningslagret på tryckplattan och kopplingsgaffeln.

Post's attachments

IMG_1276.JPG, 574.12 kb, 1613 x 1210
IMG_1276.JPG 574.12 kb, 157 downloads since 2020-12-28 

IMG_1279 2.JPG, 449.75 kb, 1210 x 1613
IMG_1279 2.JPG 449.75 kb, 164 downloads since 2020-12-28 

339

Här är äntligen låda och motor hopsatta! Startmotorn renoverade jag för ett tag sedan, gott att få den på plats! Kablarna också, det går en pluskabel under bilen som ska på där också när motorn är monterad.

Post's attachments

IMG_1284.JPG, 618.72 kb, 1210 x 1613
IMG_1284.JPG 618.72 kb, 170 downloads since 2020-12-28 

IMG_1291.JPG, 585.33 kb, 1613 x 1210
IMG_1291.JPG 585.33 kb, 167 downloads since 2020-12-28 

IMG_1292.JPG, 463.2 kb, 1210 x 1613
IMG_1292.JPG 463.2 kb, 163 downloads since 2020-12-28 

IMG_1296.JPG, 453.11 kb, 1210 x 1613
IMG_1296.JPG 453.11 kb, 158 downloads since 2020-12-28 

340

Utgående oljeslangen som jag pratade om i tidigare ska hållas på plats av några klämmor. Det finns dåligt med dokumentation om hur denna slang ska dras. Jag hoppas jag ligger rätt, det lär ju vara trångt.

Post's attachments

IMG_1303.JPG, 590.79 kb, 1613 x 1210
IMG_1303.JPG 590.79 kb, 160 downloads since 2020-12-28 

IMG_1307.JPG, 416.46 kb, 1586 x 932
IMG_1307.JPG 416.46 kb, 162 downloads since 2020-12-28 

341

Förutom kablage till startmotorn så sitter switchen för backlamporna där på samma sida. På andra sidan så går länkaget till förgasarna. Det är ett antal kopplingar och hävstänger. Den som sitter längst fram på växellådan kopplas ihop med gaswiren under bilen. Kollade så att allt löper fritt till ytterlägena.

Sådär ja! Nu bara lite småpyssel, fylla på växellådsolja tex, innan jag kan försöka lirka in motorn på plats!

Ha ett gott slut på året Alla!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1302.JPG, 423.93 kb, 1666 x 1027
IMG_1302.JPG 423.93 kb, 156 downloads since 2020-12-28 

IMG_1304.JPG, 453.29 kb, 1613 x 911
IMG_1304.JPG 453.29 kb, 153 downloads since 2020-12-28 

IMG_1309.JPG, 648.48 kb, 1210 x 1613
IMG_1309.JPG 648.48 kb, 157 downloads since 2020-12-28 

342

Ha! Nu när jag sitter och tittar på bilderna så ser jag att jag satt "fästet" där kopplingswiren ska glida i fel. (se svartvita bilder i tidigare inlägg) Nåväl, inte så allvarligt. Men tur att jag såg det nu!

Det fästet tog min dotter med sig från New York för några år sedan. Det är väldigt svårt att hitta och görs ej nya. De kostar ofta uppåt 1000 kr. Galet eller hur!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1304_B.jpg, 144.21 kb, 622 x 480
IMG_1304_B.jpg 144.21 kb, 151 downloads since 2020-12-28 

343

Mycket intressant! ICQ/ba
Min 911/01 låda saknar även dom två vajerfästen! Har du mått på dom eller nåt? ICQ/ba

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

344

Hebster52 skrev:

Mycket intressant! ICQ/ba
Min 911/01 låda saknar även dom två vajerfästen! Har du mått på dom eller nåt? ICQ/ba

Maila mig på jorgen(snabel-a)forssling.se så ska jag skicka några filer.

//Jörgen

345

Snygg som vanligt, Det tog ett tag innan jag kom på den där urtrampningsvridningen när jag hade isär min -71a, Ett tips om du inte redan har den, är den här tryckningsuppgraderingen, jämför med originalets plast. https://www.pelicanparts.com/More_Info/ … DID=195107

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

346

rickard m skrev:

Snygg som vanligt, Det tog ett tag innan jag kom på den där urtrampningsvridningen när jag hade isär min -71a, Ett tips om du inte redan har den, är den här tryckningsuppgraderingen, jämför med originalets plast. https://www.pelicanparts.com/More_Info/ … DID=195107

Tackar! Ja, det där är nog en vettig uppgradering! Börjar med original setup då jag har en ny sådan hemma på hyllan.

//Jörgen

347

Har förberett i motorrummet med all kabeldragning, bensinrör/slangar.

Oljetanken har ju ett antal anslutningar. Filter, olja in och olja ut. Sedan finns där såklart påfyllning och vevhusventilation (15) som går till anslutning mitt på motorn i framkant. Ni ser en silverfärgad oval del med tejpad anslutning på bilderna ovan.

Sedan finns också ventilation på oljetanken (16) som går till luftfiltret original. Eftersom jag ej har original luftburk så får jag lösa det med en ventilerad "catch tank". Jag har monterat den längst in till höger. Det är en aluminiumburk med ett luftfilter. Man kan skruva av den undre delen och tömma den vid behov. Har också en liten oljesticka så man kan kolla nivån.

//Jörgen

Post's attachments

914+6_oil_system1354409842.jpg, 269.23 kb, 1600 x 954
914+6_oil_system1354409842.jpg 269.23 kb, 139 downloads since 2020-12-29 

IMG_1310.JPG, 588.13 kb, 1243 x 1392
IMG_1310.JPG 588.13 kb, 161 downloads since 2020-12-29 

IMG_1312.JPG, 544.22 kb, 1575 x 906
IMG_1312.JPG 544.22 kb, 144 downloads since 2020-12-29 

348

Mycket snyggt och informativt Jörgen! Default/smile

Bra lösning med ventilationen med.

//Joakim

Rookie restorer ICQ/ab

349

Tack Joakim! Hoppas du blir inspirerad att komma vidare med ditt projekt.
Ser fram emot att få motorn på plats så man kan se hur bra man killgissat vinkeln på svärden bak så att den får rätt stuk. Och sen är det ju våndan/spänningen/besvikelsen/problemlösningen/blodsockret/tillfredsställelsen i att göra de första trevande försöken att få igång motorn för första gången på, ja vem vet...

Ha en God Helg Alla!

//Jörgen

350

Hej och god fortsättning...

Häromdagen så baxade jag in på egen hand motorn så att den hamnade någorlunda mitt i. Fick hissa upp och ställa på pallbockar. Hade i min iver glömt att fylla på olja i växellådan. Nu blev det lite bökigare när den var under bilen. Det sitter ett urtappnings- och ett påfyllningshål på vänster sida. Lådan ska ha 2,5 liter enligt manualen, tills det börjar rinna ur det övre påfyllningshålet. Jag har köpt Swepco 201 som många ska vara det bästa och också ge mjukare växlingar. Att den är blå får man också på köpet!

Sen fick jag hejda mig lite för att få hjälp. Man behöver fler ögon och händer för att inte klämma nån vajer eller gå emot.

Post's attachments

IMG_1327.JPG, 576.59 kb, 1613 x 1210
IMG_1327.JPG 576.59 kb, 184 downloads since 2021-01-03 

IMG_1328.JPG, 584.23 kb, 1210 x 1613
IMG_1328.JPG 584.23 kb, 195 downloads since 2021-01-03 

IMG_1329.jpg, 417.48 kb, 983 x 1080
IMG_1329.jpg 417.48 kb, 169 downloads since 2021-01-03