1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2020-12-25 22:06:52)

God jul!

Buss 1964
Motor 126A 1967 med 100 timmar som industrimotor och 2 sommrar i bussen
fördelare Bosch JUR 4 0 231 137 020 - VW 111 905 205 T (ny)
förgasare: Solex PICT 30/31 (ny)
elektronisk tändning Ignitor 4-71 10 Pertronix (ny)
spole: Pertronix flame thrower (ny)
12 V

nya tändstift, kablar, provat att suga i vakuumpumpens slang och fördelare avancerar tändningen fint.

motorn startar som en dröm, direkt, fin tomgång, varvar fint inga problem, ingen baktändning, ingen hosta, ingen tvekan, mycket stabil i tomgången

kör några hundra meter super fint de första 5 minuterna, men så fort motorn börjar bli varm börjar den smälla, baktända, hosta, tveka o dör

har ställt den statiska tändningen med cylinder #1 vridit fördelare tills lampan precis börjar lysa.

Ingen stroboskoplampa ännu

Var ska ja börja felsöka?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Kolla om den tar tjuvluft. Automatchoke i början, allt bra. Sen när den går tillbaka så blir det magert pga att den tar tjuvluft vid tex insug. Mager blandning orsakar smällar i insug.
Kolla med startgas.

Bubbla -62

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2020-12-26 11:58:13)

GB63VW62 skrev:

Kolla om den tar tjuvluft. Automatchoke i början, allt bra. Sen när den går tillbaka så blir det magert pga att den tar tjuvluft vid tex insug. Mager blandning orsakar smällar i insug.
Kolla med startgas.

perfekt, ska testa det. Är det startgas i insuget som avslöjar om den tar in tjuvluft?

eller annan bättre metod?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Du sprutar startgas där det kan läcka vid insuget när motorn går. Om det är otätt så påverkas motorgången.

Bubbla -62