Hejsan
Jag har en Porsche 912 med en typ 4 motor på 2.8L. Jag har inte byggt motorn själv men motorn har tidigare används i dragracing så den har bara gått 400m sträckor. Min plan är att bilen ska kunna köra längre än 400m....
Ett problem som jag har är att motorn blir väldigt varm väldigt fort.
Redan efter 10minuters lugn körning är jag uppe i 100+grader oljetemp och oljetrycket börjar sjunka. (20w50 olja)
Det jag har på motorn nu är original oljepump, en oljekylare som sitter i vänster bakskärm med 2st spal fläktar samt en 1,5L djupsump (inget av dessa grejor satt på motorn innan)
Efter att ha läst lite har jag kommit fram till att original pumpen ej räcker till och torrsump är vägen att gå för att få bukt på oljetryck och oljetemp problem på dessa motorer.
Jag har en 911 Torrsumpstank som jag tänkte använda och den här pumpen som jag tänkt köpa http://www.tp-technologie.de/produkte%2 … Rp_GxLhHSo
Är det något mer som måste göras med blocket, när det gäller oljepickup, reduceringsventiler osv? Antar att jag inte kommer behöva djupsumpen nå mer...
Pumpen har ju ganska stora drev jämfört med original, kan oljetrycket blir för högt?
Är det något mer som man måste tänka på?
Eller är det bara så simpelt att man monterar tanken, montera den nya oljepumpen dra alla slangar fyller på lämpligt med olja sen ut och prova?
Bifogar en bild på hur jag tänkt koppla ihop det.
Mvh Oskar
Porsche- 66
Som Micke säjer så måste motorn byggas som gatmotor , möjligt sänka kompr. ?
Men ingen race soppa krävs iallafall.