1

Hejsan

Jag har en Porsche 912 med en typ 4 motor på 2.8L. Jag har inte byggt motorn själv men motorn har tidigare används i dragracing så den har bara gått 400m sträckor. Min plan är att bilen ska kunna köra längre än 400m....

Ett problem som jag har är att motorn blir väldigt varm väldigt fort.
Redan efter 10minuters lugn körning är jag uppe i 100+grader oljetemp och oljetrycket börjar sjunka. (20w50 olja)

Det jag har på motorn nu är original oljepump, en oljekylare som sitter i vänster bakskärm med 2st spal fläktar samt en 1,5L djupsump (inget av dessa grejor satt på motorn innan)

Efter att ha läst lite har jag kommit fram till att original pumpen ej räcker till och torrsump är vägen att gå för att få bukt på oljetryck och oljetemp problem på dessa motorer.

Jag har en 911 Torrsumpstank som jag tänkte använda och den här pumpen som jag tänkt köpa http://www.tp-technologie.de/produkte%2 … Rp_GxLhHSo

Är det något mer som måste göras med blocket, när det gäller oljepickup, reduceringsventiler osv? Antar att jag inte kommer behöva djupsumpen nå mer...
Pumpen har ju ganska stora drev jämfört med original, kan oljetrycket blir för högt?  ICQ/bb

Är det något mer som man måste tänka på?

Eller är det bara så simpelt att man monterar tanken, montera den nya oljepumpen dra alla slangar fyller på lämpligt med olja sen ut och prova?  ICQ/bm

Bifogar en bild på hur jag tänkt koppla ihop det.

Mvh Oskar

Post's attachments

Torrsump - Kopia.jpg, 56.59 kb, 527 x 420
Torrsump - Kopia.jpg 56.59 kb, 162 downloads since 2020-12-13 

Bubbla -  61
Porsche- 66

2

Inte helt ovanligt med högt komp i dragracing. Hur är det i din motor? Skapar ju en hel del värme. Det var inget svar på din fråga men tänker att det kan vara en faktor till värme problemet.
Kommer säkert svar snart av de som kan.

Bubbla -62

3

Saker som är uppsatta för stripp körning  är inte tänkt att gå långa sträckor
Ofta hög kompade  då blir det varmt
Att få bort friktion värme  är inte bara att byta pump o öka volymen
Saker som spelar in på en luftkyld maskin är mycket med bränsle mixen Om det går lite för snålt blir kolven varm o oljan blir skyhög
Ja det hjälper lite med öka volymen på oljan men det brukar vara andra saker som spelar in i sammanhanget
Thorsten P är fina saker 
Om allt är ok så skall det räcka med en std pump och extra sump  även om man har turbo ( som gör att det blir mycket varmare )
Om jag var i dina kläder så skulle jag ta kontakt med någon som skruvar Typ4  o kolla igenom maskin
För med 2.8 liter gör inte saken lättare
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av erich (2020-12-13 20:20:51)

Klart du ska ha torrsump ICQ/ab Som Micke säjer så måste motorn byggas  som gatmotor , möjligt sänka kompr. ?
Annars e det bara fördelar . Inget behøver göras med din motor med undantag att mäta så pumpen inte botnar i kammen event . bultarna i kammen . (faktisk beroende på kam) !
CB har en billig og bra pump , igjäntligen en shadeck.
Denna har faktisk bara tryckdrev på 21 mm ! (1200) ,men det räcker til .
Sen , ditt foto , fattas et oljefilter (911 hadde ju detta om du använder den ) på väg tillbaka mellan kylare ock tank. Ingen deepsump nödvändigt .
.
Fördelar , bättre prestande : du har en landslag vev som piskar rundt i olja ,(ock foamar ) . Det slipper du nu ..
Du kan svänga hit o dit utan att tappa oljetryck ..  4-5 liter liter relativ luftfri olja e toppen ... Montera tankutloppet i höyd med pumpen ..
Lycka til

Mvh/E

JETech , S. Halland

5

Ska absolut kolla upp kompet.. Att jag inte tänkt på det tidigare  ICQ/ah  Men ingen race soppa krävs iallafall.

Bränsle har jag koll på, har gått igenom mina förgasare IDA 51.5 och ställt in med afr mätre. Den går aldrig snålare än 14, mellan 11-13 afr ligger den oavsett varvtal.

Tanken var att sätta oljefilter där det orginal sitter på 911 i torrsump tanken och blockera bort det som orginal sitter på Typ 4 då det sitter jävligt nära grenröret.

Original oljekylare är bortplockad och motorn är försedd med Porsche fläkt och kåpa. Just nu sitter en extern olje kylare i bakskärmen där är det dåligt med luft.. Men med större pump med mer tryck var tanken att flytta den till fronten. Klarar  CB's pump på bara 21mm att trycka olja så långa sträckor?   ICQ/be

Bubbla -  61
Porsche- 66

6 Senaste redigerad av erich (2020-12-13 21:27:05)

Tror faktisk inte det e nåt problem , men inte gjort det själv .. Då får du nog överväga om du skal ha en termostat också . Hadde en 2,1 ltr innan i en bubbla , den gick aldrig varm   75-80 gr. .. Nu ska jag testa en 2,6 ltr i January m/torrsump så får vi se . 10.1 i komp . kylare över lådan ..
Mvh /E

JETech , S. Halland

7

Varför skulle en högkompad motor gå varmare än en lågkompad?
Utveckla gärna det. Man är ju nyfiken

221-72

8

Innan man komplicerar för mycket, kolla tändsystem (tändkurva och tändpunkt), bränsleblandning, kylsystem och oljekylare, om bitarna är hårt optimerade för rakt fram kanske lite delar behöver bytas....

S

9

Kolla om du kan backa tändningen lite. (Senare tändning)

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

10

T2 Rookie skrev:

Varför skulle en högkompad motor gå varmare än en lågkompad?
Utveckla gärna det. Man är ju nyfiken

Med högre cylinder tryck  blir det mer belastning på oljefilmen mellan lager o vevaxel
Om det blir någon hundra del mindre spel  så blir det svårare att kyla den tunna oljefilmen
När en motor går kalt så blöder det igenom tillräckligt med olja så den håller rätt temp ( så kyler o smörjar bra)
Minsta genomgång av tappat olje tryck ) metall kontakt blir det skyhög temp
På en räser maskin vill man öka lagerspelet sen höjer man trycket så man kan lyfta lagret o få större genom blödning
En vanlig regel är 1 bar per 1000 varv om man vill att det skall vara bra när man varvar o belastar hårt
Det finns alltid regler med undanag 
Det där med lagerspel  och vilken typ av olja man använder går hand i hand
Om någon skulle få för sig at köra med en rak 70 olja så kan det skramla mycket innan man får upp trycket ( vanligt med 70 olja när man kör med metanol )
En av andledningana att svin noga i typ1 maskinerna att ramlager lägena är riktigt i mått
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

En annan grej som är jätteviktig på våra bilar är olje kvaliteten, då oljan inte bara smörjer utan även står för en betydande del av kylningen.
Sen att din oljekylare inte får kylning via motorns fläktsystemet  och sitter dåligt placerad (luftgenomströmning) och kanske för liten fysiskt.
Frågorna är
1 Varför blir oljan varm
2 Är kylsystemet dimensionerat/byggt för att hantera det i  kontinuerlig drift

1 Du verkar ha koll på AFR så motorn borde inte gå varm pga det
Tycker Sten VW har rätt upplägg att fortsätta kolla felkällor
Jag utgår från att motor inte har vevhuskomp(blowby)
Du fick rådet att sänka kompet jag frågar varför?
Du får rådet att sänka tändningen jag frågar varför

2 Om allt ovan är ok så är frågan om ditt kylsystem är dimensionerat/konstruerat för att avleda tillräckligt med värme. Porsche har på alla sina motorer oljekylaren integrerad i fläktsystemet för att säkerställa bra kylning under alla driftförhållanden. Redan vid ca 150hk kompletterar Porsche den kylaren med en extern som sitter i luftströmmen i hjulhuset fram.
   
Vad somframgår av din beskrivning av kylsystemet så är nog ditt oljekylsystem troligen underdimensionerad eller dåligt konstruerat. Fläktarna måste gå kontinuerligt för att ersätta kylverkan somorginalkylaren har..
Tyskarna gillar trimmade typ4 motorer kolla hur deras kyllösningar ser ut

221-72

12

Teorin om högkompat skall allstra värme genom att oljefilmen försvinner och det blir värmeutveckling pga av det?
Då är det något grundläggande fel på motorn. Annars skulle alla dieselmotorer rasa direkt.
Man får ju hoppas att det är förbränningen som skapar cylindertrycket inte kompet. Med högre komp får man bättre verkningsgrad och lägre avgastemp.
Finns inte många lågkompade rallymotorer.
Varför har moderna std bilar ett högre komp trots att dagens bensin är skit i jämförelse med förr?
Förr bra bensin låg komp?
Nu skitbränsle hög komp?
Jo man har kontroll på vad som händer i förbränningrummet.

221-72

13

Du har så rätt när det gäller oljan o kvalitets bristen i dag  T2 Rookie
Det där med rally o racing typ 24h  är det mycket fräna saker att ha i dom maskinerna
MEN skulle tro det inte är många här som vill köpa sådan
Motul v300 24H är bra skit
Porsche har en sådan också som är tillverkad av aral även den är inte gratis
Men båda två  den går kallare när man snörrar runt på ringen i 24h
Men det är nästan ingen som kör 24h på vanlig pumpsoppa i dag för prylana skall hålla ihop
Men dagens tändpunkter är några grader lägre än på 90talet  men med variabla kamar kan man göra mycket roligt
sen om man får låna någon  cylindertrycks givare kan man se mycket vad som händer i förbräningsrumet ( finns bilar i dag som har sådana som STD för att styra sprutet )
Det är ganska intresant att kolla på oljetrycks mätaren på en Gt3a den följer varvtalet så fint

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14 Senaste redigerad av erich (2020-12-14 19:00:26)

Upps , så kjännsliga vi blivit .. körde t/r Bergen / Wolfsburg 360 mil med T-4 `2,1 .... med vanlig 10-40 olja ...
160 HK , gikk som satan , uppe i 180 Km /t på autobahn .. ock kom hem .... 911 fläckt..  ICQ/ag
Det här va 1995 ock den gången åkte vi iväg bara ..

Mvh/E

JETech , S. Halland

15

Vet att den samlade kompetensen här på forumet är enorm.
Därför reagerar jag på varför man inte ger så bra information som möjligt på frågan.
Varken sänkt komp eller backad tändning ger en svalare motor.
Precis som du skriver Erich å skall man kunna mata på Autobahn dag ut och dag in med en typ4 som är korrekt inställd och fungerande kylningen på luft / olja. Kolla in alla bigblock käfers i Tyskland.
Att Motul300v is the shit är det inget tvivel om. Nackdelar priset och att den är esterbaserad vilket verkar främja olje dropp från motorn. I vart fall mina.
Dela med er av era kunskaper. Man behöver inte tycka lika. Finns ingen exakt rätt väg att gå. Tex i Australien förstår dom inte hur man skall bygga motorer utan gör det efter egna idéer. Det gör att dom ligger i absolut framkant på vissa koncept. Likadant med oss i Sverige. ICQ/af

221-72

16 Senaste redigerad av 912 (2020-12-14 21:58:06)

Tack för alla svar, att det här inlägget skulle ta sådan fart kunde jag inte ana. Även fast inte så många inlägg handlar om just "torrsump" så har jag fått ny kunskap några lite mer avancerade och några simplare. Många olika faktorer som väger in när det gäller olje temp/varm motor helt klart. Men att mitt oljesystem är under dimensionerat är det nog inget tvivel på. Som T2 Rookie skriver så kompletterade porsche med extern olje kylare i fronten tidigt och då har den redan torrsump och kylning under kåpan, (jag har endast extern oljekylare som dessutom är dumt placerad.. ) Så jag är fortfarande inne på att kika på store bror (Porsche) och montera torrsump och en kylare i fronten. Kan säkert finnas simplare lösning på problemet men det finns väl egentligen inte några nackdelar.. Förutom då att det kostar pengar och är en del jobb. Men jag börjar vara less på halvdana lösningar och en bil som inte går att bruka, så nu tänker jag att jag går all in. Ett problem till som jag blir av med om jag kör torrsump är djupsumpen som hänger skrämmande lågt med en Typ 4 i låg 912a...

Fortsätt gärna diskussionen mycket trevlig läsning  ICQ/ay

Bubbla -  61
Porsche- 66

17

Varför ha djupsump om du ska ha torrsump? Finns absolut ingen anledning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Svwerker skrev:

Varför ha djupsump om du ska ha torrsump? Finns absolut ingen anledning.

Precis då kan jag ta bort djupsumpen som sitter monterad nu.

Bubbla -  61
Porsche- 66

19

T2 Rookie skrev:

Vet att den samlade kompetensen här på forumet är enorm.
Därför reagerar jag på varför man inte ger så bra information som möjligt på frågan.
Varken sänkt komp eller backad tändning ger en svalare motor.
ICQ/af

Min tanke var mer att felsöka. För om tändningen står för högt blir det varmt. Empiriskt provat...

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

20

Modifiering av CB `s torrsumppump til T-4 . Har beställning igjen den 17..


Mvh/E

Post's attachments

0-1.jpeg, 26.27 kb, 480 x 640
0-1.jpeg 26.27 kb, 153 downloads since 2021-01-15 

JETech , S. Halland

21

Hej hopp.

Jag har försökt bena ut och läst på olika sidor och försökt klura på detta problem för väldigt många typ 4a mororer går varmt.

Och nr 1 vad jag tror ställer till det är oljan. orginal är typ4an byggd för rak 30 olja om den gick i varmare klimat 40.

Och då sätter viscositeten oljetermostaten/oljereduseringen ur spel och skickar ingen olja till oljekylaren.

Polaren hade sin 2433 stog på tomgång utanför garaget och oljan var typ 100/110grader och då kunde man hålla i slangarna till oljekylaren, så den var max 40/50grader.

På min 2liters turbo så har jag tagit oljan till kylaren med en sandwich vid oljefiltret så oljan alltid går genom kylaren först. Och den blir inte varm vid normal körning / kunde köra ganska många varv på mantorp innan den blev 100grader.

Sen är det lite andra prylar man kan önska av oljesystemet.

Men en oljepump där du tar ur oljan till separat filter och kylaren sen tillbaka in i blocket skulle gör mkt med temp och tryck.

Så hur har du oljekylen monterad? kommer slangarna ut där dom kommer orginal?

var mäter du oljetempen någonstans?

En sak du skulle kunna prova är att köra bilen på tomgång tills den blir riktigt varm och mäta med ir mätare på oljekylen och kolla så den är varm den också?

Om den inte blir det så har du en trolig orsak att den går varm.

Sen kanske det inte räcker ändå på en storkubikare men då vet du i viken ända det strular.

lycka till
M.V.H Johan Johansson Västerås

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

22 Senaste redigerad av erich (2021-01-17 14:50:24)

Hej , Inte kjört igång träskvärket än .. Planen e oljekylarn över lådan , ut från CSP adapter i blocket . Sen torrsump med oljefilter /tank og retur .. Ca 6-7 ltr.  Sen kjör jeg med 11 bladers 911 fläkt ...  Hoppas det blir bra , inte för varmt iaf . Motor 2,6 ltr. T-4 , 10:0 i komp ..  Oljetemp ut från oljefilter hållare just nu ..

Mvh/E

JETech , S. Halland