På b-stolpen sitter låsblecket. Det har jag renoverat med nya plastdelar då de gamla var helt slut. Gulkromaterat och med friska bultar så blir det som nytt! Om man behöver så hade jag shims att sätta bakom. Två olika tjocklekar. På högersidan använde jag båda, på vänstersidan inget.
Innan jag börjar rodda med glasrutan och fönsterhissen så satte jag dit backspeglarna. Det kommer bli för trångt att göra det efter. De är sportiga och snygga, men inte så bra. Den på högerdörren kommer nog inte att gå att rikta på något vettigt. Hittade dessa för länge sedan på Ebay. Fränt va!
Ha det fint,
Jörgen
Väldigt fränt! 
Dörrar ja... Jag har många gånger sagt att efter motor och transmission så är det det mest komplicerade på hela bilen! Inpassning, lås, glas och hissar ska samsas om ett trångt utrymme.
Nu när dörrarna är på plats så var fönsterhissarna på tur. De har jag bytt ut "bulten/sprinten som håller fjädern. Den är i original gjord av någon mjuk metall som ofta går itu i spåret där fjädern sitter. Om ni ska göra denna övning så se till att ni får rätt del. Det finns några olika varianter.
Ursprungligen är den nitad på plats, nu är den skruvad.
Ute i själva delen som ska lyfta rutan så sitter några fjäderbelastade plastbussningar. De var i fint skick och efter rengöring så får de hänga med ett tag till.
Dörrutorna finns i färgat och ofärgat, coupé och targa. "Såklart" hade jag två targa-rutor med på köpet. Fick jaga tag på några andra till min bil. Kör på ofärgat glas runtom.
Metallprofilen som fönstermekanismen går i brukar vara tokslut. Så även på mina rutor så det fick bli nytt.
De sitter i en gummilist. Jag kollade på bilder på nätet hur profilen ska sitta. Fanns också lite ledtrådar kvar i smutsen på rutan. Trädde på gummilisten och drog på lite glycerin på den, sedan skickade jag på metallprofilen och knackade lite lätt med gummiklubba så den bottnade. Efter några dagar har glycerinet dunstat och listen sitter kvar. Inget lim behövs (tror jag).
När jag tittade närmare på de lister jag har, sprängskisser och mina dörrar så förstod jag att något inte stämde. Mina dörrar är (tydligen) lagade i ovankant. Den kanten viks in och där ska det vara en filtlist. Den har fem nitar som ska sitta i hål. Inga hål...
Det går inte att komma åt den biten för insidans plåt är i vägen, och dessutom högre. Vad göra? Jag funderade länge och väl på vinklar och spetsiga slipstenar men till slut bestämde jag mig för det enkla (och enda?) sättet. Borra igenom inre plåten för att kunna borra den yttre. Man får väl se de extra hålen som lättningshål!
Gjorde noggrant mallar för att få hålen rätt. Tejpade dit mallarna och körde.
På bilden på listen så ser ni en inzoomning på nitarna.
282 2020-10-23 15:36:10 Senaste redigerad av V-Dub (2020-10-23 15:37:18)
Att få hissar och fönster på plats var inte alltför svårt. De uttagna hålen på listen möjliggör montering i dörren. Sedan när glaset var på plats kunde jag sätta dit filtlisten. Smörjde upp plastdelarna med siliconfett.
283 2020-10-23 15:41:34 Senaste redigerad av V-Dub (2020-10-23 15:42:35)
Med rutan på plats kunde jag montera rutramen. Den har jag ju berättat om tidigare. Många timmar med slipning och sedan ny anodisering. Inte helt i nyskick men det får duga. (stora delar syns inte då det ligger inne i dörren eller under lister) Nytt gummi på det fasta "ventilationsfönstret". Ny filtlist i rutramen som rutan går i. Börja med hörnen, de är svårast att få rätt. Sedan så går den i ganska lätt med nåt plastverktyg och gummiklubba. Limmade inte denna.
Rutramen sitter med en hel del bultar. Noga är att dessa inte är för långa då de går in i spåret för rutan. Att få ner den i höjdled är första steget. Skruva i alla bultar lite löst. Känn lite på hur du ligger i höjd på ovansidan mot taket.
Pitchen på vinkeln ställer man med nedre bulten i bakkant och en anordning med fästen och bultar som ni ser på bild här på plats. Jag shimsade lite extra med några brickor. När du är nöjd så dra allting ordentligt.
Det sitter även en filtlist på insidan av rutan som man enkelt klämmer över plåten. Som sista topping så sitter det en dekorlist på utsidan. Den har en ganska avancerad profil där man skjuter i en list som verkar som en gummiskrapa mot rutan.
Listen sitter fast med ett antal metallclips som man också får skjuta in.
Sådär ja! Dörr på plats med ruta och lås. Nu är det bara en dörr kvar!!
Ha det fint,
Jörgen
Hej igen... Dörrarna ja, detta evighetsprojekt... Nu var det dags för insidan. Original har min årsmodell två dörrfickor där den bakre är öppningsbar. Dessa är gjorda av vinylklädd papp och de gamla är ofta förstörda eller svåra att hitta. Det betyder ju dyrt såklart. Nytillverkat talar vi om ca 12000 kr.
Så jag hade bestämt mig för att göra en egen lösning. Köpte ämnen till dörrsidor i masonit på E-bay. Dessa är till en senare modell (för att jag inte ska ha original dörrfickor) så jag fick göra lite nya hål.
Klädde dem med ett tunt lager med skumgummi. Sedan var det ganska enkelt att klä dem. Häftade och limmade kanten. Jag hade velat fram och tillbaka men bestämde mig till slut för att dessa skulle ha perforerad vinyl som jag har i mitten på sätena och på instrumentbrädan.
På baksidan så "skruvades" några fästpluggar in.
Det ska ju sitta en fuktspärr i tunn plast mellan dörr och panel. Det finns ju såklart att köpa Porsche original för 500 kr per sida, men jag skar till egna av åldersbeständig fuktspärr för husbyggen. Jag norpade några meter från min kompis som håller på att renovera.
Limmade med Casco fog och lim Marin & Teknik, som jag tycker funkar bra till mycket.
Med panelen på plats kunde jag montera dörrhandtaget och fönsterveven.
Som jag sagt så skulle jag ha en annan lösning än original för dörrfickorna. Hittade dessa i glasfiber på Ebay. Tror att det är en eftermarknadspryl då många tröttnade på originallösningen som blev ganska vissen efter ett tag. Tog bort den gamla klädseln och gammal lim.
Klädde om dem i vinyl. Man får dra och jämka en del i de rundade partierna för att få det snyggt.
Klurade på hur jag skulle fästa dem. Kollade i lite kataloger från nyare Porschar (än min) och hittade några fästen som skulle funka. Tre stycken breda i underkant och en liten "kub" i fram och bakkant. Fick modifiera de undre genom att ge dem lite vinkel så de låg an glasfiberpanelen lite bättre. Satte bara en kub i framkant då jag kunde fästa i handtaget i bakkant.
Här är dörrfickan på plats. Det man tappar mot original är det bakre utrymmet. Det kan man inte öppna på denna.
Som ni såg på förra inlägget så fattas nu bara listen högst upp. Det är en ganska stabil pjäs med en metallbas och hårt skum. Denna lilla rackaren var riktigt svår att få till. Klädde om den två gånger. Andra gången satte jag ett tunt lager med skumgummi först. Det blev lite mer förlåtande för ojämnheter men man får vara noga som tusan så att det int blir vågigt när man spänner och limmar vinylen.
Detta är en gammal originaldel som jag klätt av, slipat och rostskyddat med ett lager färg på baksidan. Sitter med en skruv i var ände.
Så var höger dörr äntligen klar! Nu dags för vänster...
Ha det fint,
Jörgen
Ojoj vad snyggt det blir, bara njuter.
Ojoj vad snyggt det blir, bara njuter.
Tack, tack!
//J
Så jag hade bestämt mig för att göra en egen lösning. Köpte ämnen till dörrsidor i masonit på E-bay. Dessa är till en senare modell (för att jag inte ska ha original dörrfickor) så jag fick göra lite nya hål.
Klädde dem med ett tunt lager med skumgummi. Sedan var det ganska enkelt att klä dem. Häftade och limmade kanten. Jag hade velat fram och tillbaka men bestämde mig till slut för att dessa skulle ha perforerad vinyl som jag har i mitten på sätena och på instrumentbrädan.
På baksidan så "skruvades" några fästpluggar in.
Kul att se! Jag har också behov av ny masonit/MDF till mina dörrsidor, då de gamla har blivit blöta någon gång och tappat formen.
Minns du vilken säljare du köpte av på Ebay och hur var kvaliteten?
295 2020-11-02 14:17:12 Senaste redigerad av V-Dub (2020-11-02 14:17:24)
Minns du vilken säljare du köpte av på Ebay och hur var kvaliteten?
Hej, här kommer en länk. Kvalitén var bra!
//Jörgen
296 2020-11-06 16:38:14 Senaste redigerad av V-Dub (2020-11-06 16:40:01)
Hej på er! Gjorde en tabbe med vänster dörrpanel (skar ett hål i vinylen där det inte skulle vara nåt) så nu väntar jag på nytt material...
Då sticker jag emellan med lite motor/växellåda. Min låda är en 901/11 och det gör den (såklart) lite speciell. Den är original på min årsmodell -71. Min är 5-växlad vilket var ett option på T-modellen. Standard var 4-växlad men slutväxeln, 4:an respektive 5:an har samma utväxling. Det som gör den speciell är också växlingsmönstret. 1:an ligger där 2:an ligger i vanliga fall. 2:an på 3:ans plats osv. Sportigt!
Hursomhelst så hade jag ingen riktig bra koll på hur saker och ting satt ihop. Kollade mina böcker och andra källor.
Delarna som det gäller är: startkrans, tryckplatta, kopplingslamell, svänghjul och urtrampningslager. På bilden ser ni också ett centreringsverktyg som man behöver för att få lamellen i rätt läge när man drar fast tryckplattan.
Svänghjulet sitter ju redan monterat på motorn. Detta har jag haft på svarvning hos samma firma som gjorde topparna.
Urtrampningslagret sitter på denna modellen på tryckplattan. Det är lite fram och tillbaka mellan olika årsmodeller. Glömde att ta en bild på lagret innan montering så här sitter det redan på plats. Monteras innan man sätter på tryckplattan då det sitter fast med ett clips på insidan.
Ja, roligare än såhär blir det inte med montering av koppling! Nu ska jag klura ut hur man monterar ihop låda och motor. Det är växlingsgaffeln som ska in på rätt plats...
Ha en fin helg!
//Jörgen
Hej Alla!
Väntar fortfarande på vinyl till dörrsidan måste göra om. Lakewell är bra grejer (på inredning) men det tar lika lång tid att få en meter vinyl som en hel inredning verkar det som...
Jag gillar ju orange och det var väl den färgen som min bil skulle kunna ha blivit. Men jag kör orange till vardags så därför blev denna benvit. Men orange stripes ska den ha!
Jag jobbar som grafisk formgivare så jag kunde göra dekalerna exakt så som jag vill ha dem. Utifrån mitt underlag så skärs dem ut i en självhäftande vinyl av hög kvalitet. Därefter plockar man bort det som man inte ska använda och sätter på monterings film. Denna lyfter allt som är kvar från skyddspapperet så att man kan montera. Mycket mätande och inpassande innan man kör, lägg upp maskeringstejp som man kan följa. Här skulle jag såklart ha haft blå eller grön tejp, det hade varit lättare att följa. Gör rent med T-sprit och sedan kan man köra. Jag har gjort en hel del sånt här när jag var yngre så jag har lite vana, även om det var 30 år sedan!
Började med bakluckan där jag lagt igen hålen för original emblem. Jobbar på köksbordet som ni ser...
Listerna på trösklarna kräver lite eftertanke. Det är ju dörrens form som ska pareras. Den undre delen av stripen ligger på tröskeln så den skär jag ut så att jag vid dörrens kanter kan vika runt lite mer material. Sen är ju hålet för torsionsstavarna mitt i dekoren också... Man får köra lite försiktigt med varmluft där man behöver forma vinylen.
Så här blev andra sidan.
