1

Min laddlampa lyser lite på tomgång, vilket inte är ovanligt med likströmsgenerator.

Men vid ett besök i veckam på pekade personen att på min satt fläktremmen längst ut på generatorremskivan, på min 1964 brandsprutemotor.

Men på min 58 motor som stod bredvid så var remmen i botten på remskivan.

Den borde ju kunna göra att det snurrar lite fortare, kan man tycka.

Vad säger ni?
Är det nått att fnula med?

"ljushuvud"

2

Testa med en något kortare rem, ibland hjälper det ibland inte... kan hjälpa att magnetisera om den också  ICQ/bs

3

Om du har en regulator ovanpå generatorn så öppna den och tryck ihop brytarna och varva motorn under ca 20sekunder. Släpp gasen och kolla om lampan lyser ,om så gör om en gång till. Om lampan fortsätter att lysa på låga varv är det inte magnetiseringen som är problemet.

4

OK Det här är ju en 12V konverteradgenerator, bytt till Saab 12V Fältlindningar med Volvo 30A relä.
Sen är det Neodym magneter inborrade i järnbitarna.
Jag magnetiserade den när jag monterade den.

Men jag ska prova Hans tips, det är smart.
Jag provar med kortare rem som steg ett.

"ljushuvud"

5

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=47695

Läs och begrunda detta.
Bland annat är det ett oskick med hur remmar märks........

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Tog ett varv i garaget i morse.
Och på 58'a motorn hade remskivan en diameter på 98mm.
Och i på bilens 34Hk Albin brandsprutemotor var den 98mm.

Verkar som de äldre har 98mm (30Hk?)

Om jag sätter på en 98mm borde jag få bättre kylning?
Eller skiljer det på fläktarna också.

"ljushuvud"

7

Mr 56 skrev:

Tog ett varv i garaget i morse.
Och på 58'a motorn hade remskivan en diameter på 98mm.
Och i på bilens 34Hk Albin brandsprutemotor var den 98mm.

Verkar som de äldre har 98mm (30Hk?)

Om jag sätter på en 98mm borde jag få bättre kylning?
Eller skiljer det på fläktarna också.

Har för mig att det skiljer i antalet ”vingar” i fläkten , men har inte koll på ändringarna .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

Har skrivit lite om dom olika fläktarna här  https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 5&p=14
Övre remskivan finns i två storlekar, 98 och 110 mm, undre remskivan finns i minst fyra olika storlekar.
Bara att laborera o testa fram vilken kombo som passar ens motor bäst  ICQ/bq

9

Idag provade jag med en gammal mindre remskiva jag hittade.
Det visade sig att 34hk hade 9,5 x 905 La och trettiohästaren hade 9,5 x 900 La, rem men den var 900 remmen sliten så den var längre än 9,4-905.
Så jag provade med mindre remskiva och 9,5 x 905 remmen.

Det gick inte bra, vet inte hur men generatorn verkar sitta på olika avstånd fån vevaxelns centrum.
Så det gick inte att spänna remmen, bilden visar utan några distansbrickor alls.

Så jag får se om man hittar en 9,5 x 885 La typ.
O vad jag saknar bilmarknaderna där man kunde fynda :-)

Post's attachments

001.jpg, 217.62 kb, 1366 x 693
001.jpg 217.62 kb, 154 downloads since 2020-10-30 

002.jpg, 227.47 kb, 768 x 882
002.jpg 227.47 kb, 148 downloads since 2020-10-30 

003.jpg, 142.89 kb, 792 x 768
003.jpg 142.89 kb, 140 downloads since 2020-10-30 

004.jpg, 159.84 kb, 768 x 937
004.jpg 159.84 kb, 149 downloads since 2020-10-30 

"ljushuvud"

10

Om man spänner remmen  för hårt  så får ramlager nr4 mycket stryk o maskin går varmt
Kylningen skall stämma med motorvarvet ( oljepumpens hastighet för att pumpa runt o kyla max)
För det skall bli jättebra  Därför går industri på ett vist varvtal
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke