1 Senaste redigerad av Mogge (2017-07-20 13:39:59)

Har en motor som går så pass varm att jag inte kan kolla oljan komfortabelt.
Nu har jag löst det, så nu kan jag kolla oljan.

Men nu till själva frågeställningen:
Fläktremmen låg längst ut i spåret på övre remskivan och var några millimeter smalare pga slitage.
Då kommer den längre in i den nedre remskivan och snurrar således saktare, det var en del av värmeproblemet.
Med en ny rem och andra åtgärder gick den svalare.

Jag kan konstatera att jag har ett gäng 900mm remmar och alla är olika långa!  Default/yikes

Nu har jag jämfört och beräknat utväxlingen mellan den längsta och den kortaste remmen.

Den längsta gav ca1,6 i utväxling
Den kortaste gav ca 1,9 i utväxling.

Observera att bägge är nya och märkta 900.

Har någon forskat i denna frågeställning någonting?
Man kan ju tänka sig att längre/kortare påverkar motorn olika.......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

Intressant, jag misstänker även att din rem slirade!
Att den var längst ut på övre skivan kan vara ett tecken på att den så lång att den inte gick att spänna upp ordentligt genom att plocka bort shims mellan remskivhalvorna.

3

Sten vW skrev:

Intressant, jag misstänker även att din rem slirade!
Att den var längst ut på övre skivan kan vara ett tecken på att den så lång att den inte gick att spänna upp ordentligt genom att plocka bort shims mellan remskivhalvorna.

Den slirade inte och gick att spänna, men var sliten, det var då jag började mäta.
När den slits kryper den in i nedre skivan och hamnar då längre ut i den övre skivan vid justering. Utväxlingen gör att fläkten snurrar långsammare.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Remmar är ett riktigt gissel tycker jag...
Det verkar ju nästan som om tillverkarna har tävlat om att ha krångligaste måtten  ICQ/ag

Som jag förstått det så mäter respektive tillverkare på sitt sätt, en mäter yttervarv och nästa mäter innervarv åsså den sista räknar på remmens mitt...

Som sagt...finns ingen logik heller då samma märke kan ha "samma längd" fast några andra bokstäver beroende på om det är innermått eller yttermått eller mittimellan.....
Men någonstans så finns det säkert en förklaring.... ICQ/ae  ICQ/af

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

5

Jag söker en remmätare om någon har, annars gör jag en egen....
Någon annan som vill ha när jag ändå håller på?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Om jag inte har fel skall bredden på remen vara 9,5 mm  ( det är mycket vanligt att det måttet inte stämmer )
Om vi skall krångla till det lite till vilken storlek har du på remskivona ( finns olika stora som std)
Har råkat ut för att remen bottnar på grund av förliten bred
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Men kan verkligen så "lite" ha sån betydelse. Dom små marginalerna borde ju vara så pass små att den går kallare om det är 5grader svalare ute?

Iof drygt å bara köra dom gråa dagarna. Kanske måste nån räkna ut detta ändå.....

Tomato Potato
Dyslexiker..

8

Alla delar i en bil samarbetar. Har du tex stora hjul bak så snurrar motorn något saktare, kylningen blir då något sämre, har man då även lång rem så snurrar fläkten ännu långsammare. Likadant om du ändrar utväxlingen i lådan, det kan göra att den vill gå varm för att fläkten få arbeta vid något ogynnsamt varvtal. Är det då en buss vi snackar om så är det extra viktigt för där får motorn jobba hårt hela tiden.

9

Letade fram några Nos remmar och kikade även på lite beg, de flesta av fabrikat Continental.

Lite mystiskt att längd och bredd 900x9,5 är samma på 111 903 137 A och 111 903 137 B... ICQ/ad

Enda skillnaden är att B är 8mm tjock medan A är 9mm
Någon mer förändring bör ju skett i om med ändringsbokstaven ändrades, kanske uppbyggnad eller förstärkning.

http://forumbilder.se/G8VSK/sdc17161.JPG

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10

På en 30 hästare kan man laborera en hel del med bara remskivorna, dom har i original mellan 2 och 1,8 i utväxling, tar man en nedre remskiva från en 34häst så är den ytterligare något mindre. Man bör dock kolla så att det inte blir för dålig laddning om generatorn snurrar för sakta.

11

Meen. Jag är fundersam på detta. Blir gärna motbevisad. Absolut.
Men jag tänker nedre skivan går ju som den går.
Och då std fläkt blir väl det dubbla, snurrar dubbla i förhållande till nedre.
Så om man bygger ut det övre ca 1cm större i diameter blir det väl en minskning på rotationen
med ungefär 12% eller?

Så om man räknar bara 1000 varv nedre 2000 övre 12% blir ju 240 varv mindre på övre.
Klart det blir en rejäl minskning då.  ICQ/ad Men det är på tot en cm.

Har ja räkna bort mig nu?? Eller förståt nått om bakfoten. Kändes som ja snacka goja nu när man läser vad jag skrivit igen. Jaja.

Tomato Potato
Dyslexiker..

12

Sen... Kunde inte släppa detta.
Ju mer sliten remmen blir ju mer lär man spänna, såklart.
Men det betyder ju inte att man "bara" ändra diametern på övre.
Det som har hänt är ju att remmen gått längre in i nedre.
Så det man spänner ut på övre vinner man ju på den undre.
Så förhållandet borde ju vara samma efter man spänt remmen igen?

Tomato Potato
Dyslexiker..

13

Sen är det inte säkert att fläkten genererar mer kylning bara för att den snurrar fortare.
Men intressant är det. Höll själv på i helgen.
Hade köpt en 905 lång rem från up north och fick inte till det som jag ville ha. Då köpte jag en 913 lång på mekonomen blev perfekt men lika många shims som den 905 långa och samma bredd???

14

D3w1l skrev:

Meen. Jag är fundersam på detta. Blir gärna motbevisad. Absolut.
Men jag tänker nedre skivan går ju som den går.
Och då std fläkt blir väl det dubbla, snurrar dubbla i förhållande till nedre.
Så om man bygger ut det övre ca 1cm större i diameter blir det väl en minskning på rotationen
med ungefär 12% eller?

Så om man räknar bara 1000 varv nedre 2000 övre 12% blir ju 240 varv mindre på övre.
Klart det blir en rejäl minskning då.  ICQ/ad Men det är på tot en cm.

Har ja räkna bort mig nu?? Eller förståt nått om bakfoten. Kändes som ja snacka goja nu när man läser vad jag skrivit igen. Jaja.

Du tänker nästan rätt, men bara nästan.
Nedre skivan går iofs dom det går, men ju smalare/sliten rem ju mer sjunker remmen in i remhjulet och ju saktare snurrar fläkten.
Mitt förslag är, om du är intresserad: Gå ut och montera lite olika remmar och justera in och mät på.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

D3w1l skrev:

Sen... Kunde inte släppa detta.
Ju mer sliten remmen blir ju mer lär man spänna, såklart. JA!
Men det betyder ju inte att man "bara" ändra diametern på övre. KORREKT!
Det som har hänt är ju att remmen gått längre in i nedre. STÄMMER!
Så det man spänner ut på övre vinner man ju på den undre. NEJ, DU ÄNDRAR UTVÄXLINGEN!
Så förhållandet borde ju vara samma efter man spänt remmen igen? STÄMMER INTE!

Nu tänker du fel.
Men fundera igen så förstår du.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Bengt H skrev:

Alla delar i en bil samarbetar. Har du tex stora hjul bak så snurrar motorn något saktare, kylningen blir då något sämre, har man då även lång rem så snurrar fläkten ännu långsammare. Likadant om du ändrar utväxlingen i lådan, det kan göra att den vill gå varm för att fläkten få arbeta vid något ogynnsamt varvtal. Är det då en buss vi snackar om så är det extra viktigt för där får motorn jobba hårt hela tiden.

Jag har större hjul.
Jag hade lång sliten rem.
Jag har en splitpickis som är tyngre och förmodligen sämre kylning än bubbla.
Jag har en bubblalåda från -71.

Sammantaget så borde det rimligtvis gå varmare än normalt.

Bra sammanfattning Bengt, du förstår handling konsekvens  ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

17

Mogge skrev:
Bengt H skrev:

Alla delar i en bil samarbetar. Har du tex stora hjul bak så snurrar motorn något saktare, kylningen blir då något sämre, har man då även lång rem så snurrar fläkten ännu långsammare. Likadant om du ändrar utväxlingen i lådan, det kan göra att den vill gå varm för att fläkten få arbeta vid något ogynnsamt varvtal. Är det då en buss vi snackar om så är det extra viktigt för där får motorn jobba hårt hela tiden.

Jag har större hjul.
Jag hade lång sliten rem.
Jag har en splitpickis som är tyngre och förmodligen sämre kylning än bubbla.
Jag har en bubblalåda från -71.

Sammantaget så borde det rimligtvis gå varmare än normalt.

Bra sammanfattning Bengt, du förstår handling konsekvens  ICQ/ab

En sak som kan vara bra att tänka på om man har buss
Är det blir baksug runt motorluckan så den stackas fläkten får jobba hårdare
Jag gjorde en labb för ett gäng år sen på en bubbla
Det var att montera dit en slang på cirka diameter 250 mm  som sattes på fläkt kåpan sen ut framåt över starten
Blev förvånad att motor tempen sjönk med 10 grader
I dag gör jag alltid upp ett hål i främre motor plåten fram för fläkten
På en bubbla är det mycket hög tryck från fart vinden vid växellådan ( vet inte om det är så på buss)
Vi var o testade en sak på volvos vindtunnel (2002-2005)  kunde inte låta bli att fråga massa saker hur det funkar under bilen 
Fick besök av en av dom skarpaste hjärnorna  ICQ/ab  Dom kröp under räsern o gav tips vad som händer med luft under en bil
Därifrån kom det med att ta upp hål i motorplåten
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

PPRMicke skrev:
Mogge skrev:
Bengt H skrev:

Alla delar i en bil samarbetar. Har du tex stora hjul bak så snurrar motorn något saktare, kylningen blir då något sämre, har man då även lång rem så snurrar fläkten ännu långsammare. Likadant om du ändrar utväxlingen i lådan, det kan göra att den vill gå varm för att fläkten få arbeta vid något ogynnsamt varvtal. Är det då en buss vi snackar om så är det extra viktigt för där får motorn jobba hårt hela tiden.

Jag har större hjul.
Jag hade lång sliten rem.
Jag har en splitpickis som är tyngre och förmodligen sämre kylning än bubbla.
Jag har en bubblalåda från -71.

Sammantaget så borde det rimligtvis gå varmare än normalt.

Bra sammanfattning Bengt, du förstår handling konsekvens  ICQ/ab

En sak som kan vara bra att tänka på om man har buss
Är det blir baksug runt motorluckan så den stackas fläkten får jobba hårdare
Jag gjorde en labb för ett gäng år sen på en bubbla
Det var att montera dit en slang på cirka diameter 250 mm  som sattes på fläkt kåpan sen ut framåt över starten
Blev förvånad att motor tempen sjönk med 10 grader
I dag gör jag alltid upp ett hål i främre motor plåten fram för fläkten
På en bubbla är det mycket hög tryck från fart vinden vid växellådan ( vet inte om det är så på buss)
Vi var o testade en sak på volvos vindtunnel (2002-2005)  kunde inte låta bli att fråga massa saker hur det funkar under bilen 
Fick besök av en av dom skarpaste hjärnorna  ICQ/ab  Dom kröp under räsern o gav tips vad som händer med luft under en bil
Därifrån kom det med att ta upp hål i motorplåten
/// M

Jamen precis!
Har funderat på det där om de dåliga listerna kring motorluckan, hur mycket de påverkar?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

19

Ingen som nämnt eller tänkt på remskivorna att dessa slits och kanske inte blivit bytta på + 50år. Har inte remskivorna rätt vinklar så blir det inte rätt.
Olika remtillverkare mäter på olika sätt invändiga- utvändiga och datummått.
Invändig längd = Li
Delnings/datumlängd = Ld, Lp eller Lw ( mäts oftast där corden är i remmen )
Utvändig längd = La

Att mäta med en remmätare då får du väl reda på innermåttet på remmen, är sen remmen märkt La (utvändiglängd) måste du veta vilket +mått som remtillverkaren använder för att få skillnaden mellan invändigt och utvändigt mått för att kolla om de är rätt. Gummi är ju en färskvara och kan ändra sig i form och längd.
Går ju även att rulla remmen på en tumstock utåin om du vill ha invändigt mått å på ryggen om du behöver utvändigt mått.

Där är även skillnaden på klassiska remmar som är vävomlagda jämnfört med dagens råkansskurna (tandade) remmar.

(o\ ! /o)

20

Ett litet inlägg om tandade remmar!
Tandade remmar slirar nästan aldrig, då de nyper hårdare i kilspåret! ett självklart val om man har problem med slir.

En tandad rem är inte lika känslig för slak remspänning heller!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2-77 ”Sune”

21

De där med slangen från fläktkåpan låter intressant vart exakt på kåpan sätter man slangen då vart som helst eller precis intil fläkten?

22

Efter ha behövt spänna remmen efter varje 25te mil så har jag nu putsat bägge remskivehalvorna, remmen gick ju nu längre in, och där var det rost som käkade rem.
Satte dit en nedre motorluckelist som saknades  ICQ/ad  så nu verkar motorn gå kall.....
Inte ens varm oljesticka efter en timme  i 100kmh.

Måste skaffa mätutrustning till oljan som är tillförlitlig, så jag återkommer i ärendet.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

23

Slänger in en tempfråga här ICQ/ab
Lönar det sig att öppna upp luckan i överkant då?

Typ1 -65

24

Jocke.w skrev:

Slänger in en tempfråga här ICQ/ab
Lönar det sig att öppna upp luckan i överkant då?

Jag kör splitpickup.
Men som svar på frågan: Knappast, men inte omöjligt, fast fel väg att gå.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

25

Jocke.w skrev:

Slänger in en tempfråga här ICQ/ab
Lönar det sig att öppna upp luckan i överkant då?

Lite bör det göra
Men det är inte därför man kör med uppen lucka
Vaför man kör på det viset är när man kör med långaaa insug  med IDA förgasare  som inte får plats under luckan
Om man inte vill såga i luckan
Det är så trångt så man får kapa i 2ans tratt på IDA
( Det finns insugsrör som får plats men dom kostar mellan  $250-350)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke