1 Senaste redigerad av Kent1 (2020-10-24 18:57:12)

Sprang på den här i Pennsylvania.
Den stod utmed en gård och användes som förråd och var full av bråte.
Vilken årsmodell kan det vara.
Finns det något värde i en buss i detta skick?

Post's attachments

68vw3.jpg, 111.12 kb, 1020 x 546
68vw3.jpg 111.12 kb, 4 downloads since 2020-10-24 

DSC00826.JPG, 784.23 kb, 1920 x 1080
DSC00826.JPG 784.23 kb, 75 downloads since 2018-05-12 

DSC00827.JPG, 712.43 kb, 1920 x 1080
DSC00827.JPG 712.43 kb, 63 downloads since 2018-05-12 

DSC00828.JPG, 823.88 kb, 1920 x 1080
DSC00828.JPG 823.88 kb, 67 downloads since 2018-05-12 

DSC00829.JPG, 748.44 kb, 1920 x 1080
DSC00829.JPG 748.44 kb, 71 downloads since 2018-05-12 

Originallitteratur och däck hittar man på www.hortlund.se

2

Det är en 68 westfalia ICQ/ab
Det finns alltid värde i såna... om inte annat i delar. Det finns många speciella delar på den.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

blås matt klarlack över... och kör... sen e ju frågan hur rostig den är i schassiet.. fast värre bussar har ju återuppstått... men en westy är ju en westy.  ICQ/bi

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Cool buss! Om den är värd att renovera eller inte beror ju såklart på skicket, men precis som Lasse skriver så är den ändå värd att ta hand om enbart för delarnas skull. Marknaden för Westys i USA ser något annorlunda ut dock. I Sverige verkar de vara mer sällsynta och är den inte helt uppäten av mögel och avrostad i ramen, så skulle den nog betraktas som renoveringsbar.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av Kent1 (2020-03-22 12:43:09)

Jag har prövat annonsera ut den nu i ett par år men intresset verkar tamt och det kan väl vara förståeligt med tanke på rosten och dollarkursen.
Nu har mina egna tankar mognat och jag har tänkt ta hem den själv.
Den kommer inte att skrotas. Har aldrig skrotat en gammal bil.
Har då tänkt passa på och ta hem så mycket delar som möjligt från USA i samma container så att jag slipper extra fraktkostnader.
Min fråga är nu, Vart ska jag vända mig i USA för bästa delar och priser?
Eller finns det billigare delar i Europa?
Vet att det kanske inte är den bästa tidpunkten med tanke på dollarkurs och frakter men det är saker man får leva med.
I första hand har jag tänkt köpa tyget för taket och bromsdelar. Ljuddämpare kanske också vore något att satsa på.

6

Bra att du vill ta hand om bussen. Det skulle kunna bi den hårdaste westfalian i mannaminne med den "patinan"! ICQ/ay

På frågan om vad man ska stoppa i skåpet för transport hit så finns det ju flera perspektiv att se på saken:

Ska du ta hem delar för renovering av denna buss?
Ska du ta hem delar för att sälja vidare?
Ska du ta hem delar som är relativt vanliga i US och mindre vanliga här?

Var och en av dessa frågor ger ju förslag på olika delar. För renoveringen så är det väl mest westy-specifika delar som är skrymmande och svåra att få tag i jag skulle leta efter. Plåt och allt annat mekaniskt finns ju här i Europa. Kanske att man vill slänga i lite "grönplåt" från KlassicFab i skåpet beroende på de respektive fraktkostnaderna. Golvplåt och liknande stora grejer kostar en del att skicka, men å andra sidan så ska grejerna skickas till någon adress i USA för lastning i bussen istället, så därför får man räkna på det.

Vad som är gångbart att sälja har jag dålig koll på, det är väl isf kanske samma delar som i den sista frågan; det som är ovanligt här, men mer vanligt i US. Westydelar, "lyxoptions", balla vintagefälgar, swampcoolers osv.

Priserna med dagens dollarkurs är väl ungefär desamma, ofta när man jämför priser gör man det med tull och moms i åtanke och med den högre dollarkursen kan det till och med bli dyrare i US. Det är i min mening ofta utbudet som gör att man handlar där. Vare sig det rör sig om nyproducerade motordelar, sällsynta one-year-only-delar eller karosseriplåt, så är utbudet störst i USA. Men kan jag handla i Europa så gör jag det. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Jag vill endast ta hem delar som behövs till renoveringen. Endast originaldelar. NOS eller nytillverkat.
Då jag importerar däck och litteratur till amerikanska fordon blir frakten på alla VW-delar "gratis" då jag ändå betalar för hela containern.
Mao jag vill köpa allt som blir billigare i USA.
Jag är inte intresserad av att börja sälja VW-delar. Möjligen att jag säljer hela bussen i framtiden om jag kör fast.

8

De bilder du visat förklarar inte hur lite eller mycke av westfalia inredningen aom finns kvar. Det är i min mening A och O att ha i en westy.
Så, se till att den är komplett med detta när du skeppar hem, även om du får köpa over there nån annan stans.
Sen, allt som har med taket, tyget, gummidetaljer, lister å så är ju nice att ha nytt. Sen skulle du nog kolla plåt där borta också. Givetvis C däck, men det har du nog redan...
Cylinder kit, gärna typ 94or å kanske en större vev, för trimprylarna är nog billigare om det går slippa t+m. Pengar till stormotor å allt westy, såsom gardiner å lister invändigt plus topen bör nog prioriteras.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Flakbil mot H-O 2021 och hinner jag inte klart den får man väl åka taxi. Till Hessisch ska jag!!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9 Senaste redigerad av 25hpman (2020-03-23 16:30:02)

Att du inte fått sålt den beror nog mer på sättet du annonserat ut den på. Folk gillar kanske inte upplägget att på 3-4 bilder betala $6000 o få en skallerormsgömma, som med all säkerhet är helslut i golvet. Marknaden har ännu inte blivit så galen på baybussar att man pungar ut de pengarna för ett objekt. ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Nu är det kanske inte på samma sätt jag har tolkat intresset. I vanliga fall om det är intressant ringer folk och frågar eller försöker pruta om de tycker det är för dyrt. I detta fall har jag inte fått en förfrågan på två år.

Sedan som jag har påpekat tidigare har jag aldrig försökt sälja den då den inte är min. Däremot har jag erbjudit min hjälp att transportera hem den om någon varit intresserad och försökt ge en fingervisning om vad det kan kosta i slutändan.

Nu var det inte marknadsföring jag var ute efter utan jag ville få tips på firmor i USA eftersom jag har ingen aning själv.
Eller det är kanske vettigare att låta den stå kvar och rosta upp hos ägaren om kostnaderna är oförsvarbara?

11

Vet inte varför men den här skallerormsgömman har fastnat i mitt huvud. Trots att marknaden inte har blivit så galen ännu har jag nu bokat frakt och den ska vara här före jul. När jag tänker efter så har nog marknaden blivit galen för jag är väl en del av den?
Det blev ett så snabbt beslut att jag inte hann köpa på mig några delar men det får väl bli i nästa container.
Trots att detta forum väl måste sitta med ett enormt kontaktnät fick jag inte ett enda tips om var jag kunde hitta delar när jag frågade tidigare. Har ändå hittat en firma som jag tycker verkar både bra och relativt billig i USA.
Wolfsbürg West heter firman och ni hittar den här www.wolfsburgwest.com
Till nästa container går hem har jag säkert hunnit att kolla igenom mitt terrarium och kunnat sammanställa en lista på mina akuta behov.
Däck av originaltyp 7.00-14 BF Goodrich med 25 mm vit rand hann jag få med.

Post's attachments

bfg-silvertown-700-14.png, 151.26 kb, 500 x 500
bfg-silvertown-700-14.png 151.26 kb, 3 downloads since 2020-10-24 

12

Ja nu är det ingen återvändo. Bussen lastades för två timmar sedan och är på väg mot Tavelsjö.

Post's attachments

68vw5.jpg, 190.42 kb, 1219 x 869
68vw5.jpg 190.42 kb, 3 downloads since 2020-11-11 

68vw6.jpg, 548.21 kb, 1200 x 1600
68vw6.jpg 548.21 kb, 2 downloads since 2020-11-11 

13

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(