1

Hej har en fråga/fundering.

Har en 1600 motor och tänkte höra med expertisen vad jag ska sätta på för förgasare på den.
Helt original är motorn.

Vill ha en driftsäker bil som går bra testat lite olika men har för lite kunskap för att få till det.

Tacksam för svar.

Vw 1300 1966

2

En std 1600 dp ska ha en 34PICT och en 1600 ep en 30PICT.

3

stickan skrev:

En std 1600 dp ska ha en 34PICT och en 1600 ep en 30PICT.

Tack för svar men har hört så mycket om att 34pict ska vara svår att få till också.

Vill ha en motor som bara går vet att ibland måste man rengöra förgasaren.

Vw 1300 1966

4

malle03 skrev:
stickan skrev:

En std 1600 dp ska ha en 34PICT och en 1600 ep en 30PICT.

Tack för svar men har hört så mycket om att 34pict ska vara svår att få till också.

Vill ha en motor som bara går vet att ibland måste man rengöra förgasaren.

Det är viktigt att göra ren dessa förgasare ordentligt. Sen så blir funktionen sämre om man inte använder rätt fördelare till förgasaren.

5

stickan skrev:
malle03 skrev:
stickan skrev:

En std 1600 dp ska ha en 34PICT och en 1600 ep en 30PICT.

Tack för svar men har hört så mycket om att 34pict ska vara svår att få till också.

Vill ha en motor som bara går vet att ibland måste man rengöra förgasaren.

Det är viktigt att göra ren dessa förgasare ordentligt. Sen så blir funktionen sämre om man inte använder rätt fördelare till förgasaren.


Okej tack för svar får skaffa en sådan å se om jag för till bilen. Sen vad för fördelare ska jag ha om jag köper en ny 34:a

Vw 1300 1966

6

malle03 skrev:
stickan skrev:

En std 1600 dp ska ha en 34PICT och en 1600 ep en 30PICT.

Tack för svar men har hört så mycket om att 34pict ska vara svår att få till också.

Vill ha en motor som bara går vet att ibland måste man rengöra förgasaren.

Dom är inte svårare än någon annan  förgasare
Men har man fipplat till det  med att byta luftfilter o fördelare eller ett annat avgassystem   så kan det vara mycket jobb
Men det är det med alla förgasare  Att man måste bestycka dom för det skall användas till
Man  startar att söka info om prylana för att  få rätt info detta står i boken man köper när man skaffar bilen ( tyvärr går det dåligt att försöka finna denna infon på nätet)
Man börjar med att kolla upp bränsletrycket man får från pumpen ( billiga kina pumpar är fel tryck )
Sen gör man rent prylana  och skaffar info vad som sitter i munstycken i förgasaren
När man finner storleken på munstycken  så  lägger man till 0,05 mm på munstycket  för dagens bensin med 5% alkohol
Så bör man vara i närheten  om det är std  fördelare o luftfilter  och avgassystem  Men om man har ändrat  så får man jobba vidare med bestyckningen  så är det på alla bilar om man ändrar något 
Ps passa dig för billiga kina munstycken som säljs från vissa vw handlare
Misab se  är en förgasare försäljare  dom har riktiga saker men dom är dyrare
( kina munsycken  har man mätt upp hålet men av 100 st var det bara 75 som riktiga i mått  I usa var det en varning som gick ut på FB om detta  )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av malle03 (2020-10-17 09:45:57)

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
stickan skrev:

En std 1600 dp ska ha en 34PICT och en 1600 ep en 30PICT.

Tack för svar men har hört så mycket om att 34pict ska vara svår att få till också.

Vill ha en motor som bara går vet att ibland måste man rengöra förgasaren.

Dom är inte svårare än någon annan  förgasare
Men har man fipplat till det  med att byta luftfilter o fördelare eller ett annat avgassystem   så kan det vara mycket jobb
Men det är det med alla förgasare  Att man måste bestycka dom för det skall användas till
Man  startar att söka info om prylana för att  få rätt info detta står i boken man köper när man skaffar bilen ( tyvärr går det dåligt att försöka finna denna infon på nätet)
Man börjar med att kolla upp bränsletrycket man får från pumpen ( billiga kina pumpar är fel tryck )
Sen gör man rent prylana  och skaffar info vad som sitter i munstycken i förgasaren
När man finner storleken på munstycken  så  lägger man till 0,05 mm på munstycket  för dagens bensin med 5% alkohol
Så bör man vara i närheten  om det är std  fördelare o luftfilter  och avgassystem  Men om man har ändrat  så får man jobba vidare med bestyckningen  så är det på alla bilar om man ändrar något 
Ps passa dig för billiga kina munstycken som säljs från vissa vw handlare
Misab se  är en förgasare försäljare  dom har riktiga saker men dom är dyrare
( kina munsycken  har man mätt upp hålet men av 100 st var det bara 75 som riktiga i mått  I usa var det en varning som gick ut på FB om detta  )
/// M


Tusen tack för info. Vet om att man måste bestycka om dom om jag ändrat på avgas och fördelare.
Tanken var mest vilken som jag ska gå på för att det ska bli så lätt som möjligt enkel eller dubbla förgasare. För att få till det lättast. När man inte har så mycket kunskap om detta

Vw 1300 1966

8

Original grejer som är anpassade till varandra. är alltid enklast.. fast man kan ju försöka lära sig något nytt oxå ...om man har tid .. ICQ/ah
Eller anlita någon som mot betalning gör jobbet....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Fördelaren som används med 34 PICT har både centrifugalregulator och vakuumregulator.

10

malle03 skrev:
PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

Tack för svar men har hört så mycket om att 34pict ska vara svår att få till också.

Vill ha en motor som bara går vet att ibland måste man rengöra förgasaren.

Dom är inte svårare än någon annan  förgasare
Men har man fipplat till det  med att byta luftfilter o fördelare eller ett annat avgassystem   så kan det vara mycket jobb
Men det är det med alla förgasare  Att man måste bestycka dom för det skall användas till
Man  startar att söka info om prylana för att  få rätt info detta står i boken man köper när man skaffar bilen ( tyvärr går det dåligt att försöka finna denna infon på nätet)
Man börjar med att kolla upp bränsletrycket man får från pumpen ( billiga kina pumpar är fel tryck )
Sen gör man rent prylana  och skaffar info vad som sitter i munstycken i förgasaren
När man finner storleken på munstycken  så  lägger man till 0,05 mm på munstycket  för dagens bensin med 5% alkohol
Så bör man vara i närheten  om det är std  fördelare o luftfilter  och avgassystem  Men om man har ändrat  så får man jobba vidare med bestyckningen  så är det på alla bilar om man ändrar något 
Ps passa dig för billiga kina munstycken som säljs från vissa vw handlare
Misab se  är en förgasare försäljare  dom har riktiga saker men dom är dyrare
( kina munsycken  har man mätt upp hålet men av 100 st var det bara 75 som riktiga i mått  I usa var det en varning som gick ut på FB om detta  )
/// M


Tusen tack för info. Vet om att man måste bestycka om dom om jag ändrat på avgas och fördelare.
Tanken var mest vilken som jag ska gå på för att det ska bli så lätt som möjligt enkel eller dubbla förgasare. För att få till det lättast. När man inte har så mycket kunskap om detta

Gå enklaste vägen
Det är att köpa kunskapen  och försöka att suga isig  kunskapen
Om det skall bli riktigt bra med förgasare eller insprut  behöver man köra på rullande landsväg ( när misab var stora på förgasare på 80-90talet körde dom på sin rullandelandsväg med en bredbandslambda  kunderna  var som en unge fick godis på lördag)
Kravet är även en Bredbandslambda finns så man kan mäta avgaserna
Den som är smart kör med en bredbandslambda hela tiden i avgassystemet
Med en sådan lambda  kan man få till det mesta i förgasare och insprutning
Utan en sådan så är det som famla i mörkret 
Dom gamla gubbarna ( som jag) kan läsa tändstiften men det inte så bra som en lambdasond
Att mapa en förgasare o fördelare kräver sin man  finns inga lätta vägar att gå
Dom som säger  så har ingen koll på läget kan  jag konstatera  om dom inte har varit o kört på rullandelandsväg
Man kan få till det hyfsat utan dom sakerna som jag skrev men 100% blir det inte
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

Dom är inte svårare än någon annan  förgasare
Men har man fipplat till det  med att byta luftfilter o fördelare eller ett annat avgassystem   så kan det vara mycket jobb
Men det är det med alla förgasare  Att man måste bestycka dom för det skall användas till
Man  startar att söka info om prylana för att  få rätt info detta står i boken man köper när man skaffar bilen ( tyvärr går det dåligt att försöka finna denna infon på nätet)
Man börjar med att kolla upp bränsletrycket man får från pumpen ( billiga kina pumpar är fel tryck )
Sen gör man rent prylana  och skaffar info vad som sitter i munstycken i förgasaren
När man finner storleken på munstycken  så  lägger man till 0,05 mm på munstycket  för dagens bensin med 5% alkohol
Så bör man vara i närheten  om det är std  fördelare o luftfilter  och avgassystem  Men om man har ändrat  så får man jobba vidare med bestyckningen  så är det på alla bilar om man ändrar något 
Ps passa dig för billiga kina munstycken som säljs från vissa vw handlare
Misab se  är en förgasare försäljare  dom har riktiga saker men dom är dyrare
( kina munsycken  har man mätt upp hålet men av 100 st var det bara 75 som riktiga i mått  I usa var det en varning som gick ut på FB om detta  )
/// M


Tusen tack för info. Vet om att man måste bestycka om dom om jag ändrat på avgas och fördelare.
Tanken var mest vilken som jag ska gå på för att det ska bli så lätt som möjligt enkel eller dubbla förgasare. För att få till det lättast. När man inte har så mycket kunskap om detta

Gå enklaste vägen
Det är att köpa kunskapen  och försöka att suga isig  kunskapen
Om det skall bli riktigt bra med förgasare eller insprut  behöver man köra på rullande landsväg ( när misab var stora på förgasare på 80-90talet körde dom på sin rullandelandsväg med en bredbandslambda  kunderna  var som en unge fick godis på lördag)
Kravet är även en Bredbandslambda finns så man kan mäta avgaserna
Den som är smart kör med en bredbandslambda hela tiden i avgassystemet
Med en sådan lambda  kan man få till det mesta i förgasare och insprutning
Utan en sådan så är det som famla i mörkret 
Dom gamla gubbarna ( som jag) kan läsa tändstiften men det inte så bra som en lambdasond
Att mapa en förgasare o fördelare kräver sin man  finns inga lätta vägar att gå
Dom som säger  så har ingen koll på läget kan  jag konstatera  om dom inte har varit o kört på rullandelandsväg
Man kan få till det hyfsat utan dom sakerna som jag skrev men 100% blir det inte
/// Micke

Ja helt klart kan man gå enklaste vägen.
Men tanken var mer vilket som är enklast för mig att pyssla med enkel eller dubbla och bäst för min motor och framför allt enklast för mig gillar att skruva till en viss gräns.

Otroligt tacksam för alla svar här otroligt nyttigt att läsa.

Vw 1300 1966

12

malle03 skrev:
stickan skrev:

En std 1600 dp ska ha en 34PICT och en 1600 ep en 30PICT.

Tack för svar men har hört så mycket om att 34pict ska vara svår att få till också.

Vill ha en motor som bara går vet att ibland måste man rengöra förgasaren.

Det finns renoveringssatser till dessa förgasare, inte speciellt svårt att ta isär, göra rent och sätta ihop med nya packningar, membran och andra smågrejer som finns i satsen. Litet pilligt men inte så svårt om man är noggrann.

Men innan man ger sig in i det jobbet skall man kontrollera de båda genomgående axlarna, den för gasspjället och den för chokespjället, i lagringarna kan det vara glapp och då läcker det in luft eller så läcker det ut bränsleblandning, dessvärre finns inte dessa lager att köpa som reservdel, vad jag vet. Det är antagligen fyra oljebronslagringar som sitter mellan axlarna och förgasarehusets gods.

Ett sätt att kolla är att låta motorn gå på tomgång och då spruta startas vid dessa lager, om motorn då ökar i varv läcker det. Men man kan även se eller känna om det glappar för mycket.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."