1

Och detta var så tidigt som före det förra sekelskiftet. Ferdinand Porsche kom på att bygga elbilar med motorer i hjulnaven. Men man behövde ju ladda upp batterierna också. Det var ju knappt att "gemene man" hade tillgång till elektricitet vid den här tiden och bilar är ju flyttbara men behöver laddström där som stannar. Så Porsche löste det med en bensinmotor som drev en generator i bilen. På så vis kunde han köra långt, bara det fanns bensin. Från början var bilen framhjulsdriven men till Världsutställningen i Paris 1900 hade han gjort den fyrhjulsdriven med navmotorer. Den blev mycket uppmärksammad.

Detta läser jag i en tidning som heter Kvällstunden. En tidning som inte bryr sig så mycket om dagens krig och katastrofer. Det är mera att läsa för nöjes skull.

2 Senaste redigerad av Sten vW (2020-10-15 12:29:40)

F.P. hade med sig hybrideriet även senare i livet, hans Tiger (P) är ett exempel på eldrift med bensinmotor, funkade inte så bra dock.

S

3

ICQ/bg

Mera att läsa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-10-16 08:16:43)

På den tide fanns det var mer elbilstillverkare än med förbränningsmotor.
Sen "vann" ju förbränningsmotorn på grund av längre körsträcka.
Och den började bli tillförlitlig och lättstartad.

Och hundra år senare är det problemet löst, och det finns en infrastruktur med el.
Och datorer som kan styra elmotorerna
Så om 30 år kommer många att köpa elbil, för att inte säga alla.

Waldemar Jungner körde elbil från Stockholm till Norrköping 1901
Och han uppfann Nickel Kadmium batteriet,som sitter i allt nuförtiden.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1456501

"ljushuvud"