251

Snyggt jobbat! Beundrar ditt tålamod ICQ/ab

252

Nice!  ICQ/ay

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

253

Hej på er!
Nu har jag fått på huven. Ingen dramatik men väldigt mycket justerande. Dels på gångjärnen i höjdled vid karossinfästningen och i längs- och sidled vid infästningen i huven.

I framändan så är det två justerbara bumpers som man kan se till så att den ligger på rätt höjd i framkant. Det gör man ju också slutligen på huvlåset.

Den lilla lampan för bagagerumsbelysning och dess switch fick också hitta hem till slut.

Post's attachments

IMG_0732.JPG, 353.77 kb, 1210 x 1431
IMG_0732.JPG 353.77 kb, 172 downloads since 2020-09-17 

IMG_0733.JPG, 299.36 kb, 1210 x 1613
IMG_0733.JPG 299.36 kb, 178 downloads since 2020-09-17 

IMG_0735.JPG, 290.03 kb, 1613 x 1210
IMG_0735.JPG 290.03 kb, 176 downloads since 2020-09-17 

254 Senaste redigerad av V-Dub (2020-09-17 18:52:14)

Bilel är något jag har stor respekt för. Har sett hur snabbt det går för ett bilbatteri att sätta eld på isolering och inredning. Mitt elsystem är till stora delar original. Lite nya bitar samt lite egna lösningar (som tex intervallreläet på vindrutetorkarna).

Under hela arbetet har jag varit noggrann och mätt där jag kunnat för att se att allt är som det ska. Jordpunkter checkade osv...

Nu när det var dags att belasta hela systemet med ett bilbatteri så var det hängslen och livrem som gällde. Jag säkrade av extra vid batteriet och kollade så att inga lösa sladdar låg an karossen. Det är ju ingen motor i ännu så där finns lite kablage och även bakluckan som ju har skyltbelysning. Kopplade ur kabeln som går till bränslepumpen då jag inte ville att den skulle gå i onödan nu när tanken är tom.

Plockade sedan ur alla säkringarna. Betade av varje säkringskrets och kopplade på strömmen. Första säkringen var innerbelysning, klocka och bagagrumsbelysning. Fick det mesta att funka, fläkt, blinkers, hel och halvljus osv. Inget som luktade bränt ännu.

Första niten var vid vindrutetorkarna. Långsam och snabb hastighet funkade, men inte intervall. Vad i h..... Där har jag ju gjort en specialare som jag beskrivit tidigare och dessutom provkört på plats. Fick plocka ur kupefläkten för att komma åt och där var det en kabelskohanne som hade hoppat ur. I med den och säkra upp med lite tejp för att hålla den på plats. Sen funkade den!

Den andra grejen som jag inte fick igång var radion. Får roa mig med den en annan dag. Sitter ju lätt tillgänglig i alla fall...

Här på bilden så ser ni också hur jag kopplade in lampor så jag får vitt ljus framåt och gult på sidorna. Det som är släckt i mitten är blinkers. Där kunde jag haft lite ljus om jag velat men tänkte att blinkersen blir tydligare om den går från släckt till fullt ljus.

En annan trevlig grej var att CDI-enheten (Capacitor Discharge Ignition) gav ifrån sig ett högfrekvent ljud, vilket jag har hört att de ska göra om de funkar. Min har jag haft på lagning hos en TV- och radioreparatör så jag hoppas den funkar. (Sitter i motorutrymmet)

Sedan är det ju femtioelva andra saker som ska funka, givare till alla mätare, allt som har med motorn att göra osv. Men hittills så verkar det bra!

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0736.JPG, 559.63 kb, 1210 x 1613
IMG_0736.JPG 559.63 kb, 191 downloads since 2020-09-17 

IMG_0737.JPG, 485.93 kb, 1210 x 1613
IMG_0737.JPG 485.93 kb, 183 downloads since 2020-09-17 

255

Häromdagen var jag och hämtade lite nykromade grejer. På mina stolar satt det svarta gångjärn men jag ville ha kromat så jag hittade ett set i USA som jag köpte för många år sedan. De var inte helt kompletta. Bland annat så saknades den rektangulära knoppen som man fäller sätet med på ett av gångjärnen. Fick tag på en till slut som jag betalade nästan 1000 kr för innan jag hade den hemma. Sjukt men hade inget val. Att printa i 3D-skrivare hade inte funkat då den är gjuten runt metall för att skruva i.

Fint med nykromat!

Post's attachments

IMG_0739.JPG, 535.31 kb, 1613 x 1210
IMG_0739.JPG 535.31 kb, 195 downloads since 2020-09-19 

IMG_0740.JPG, 370.8 kb, 1210 x 1613
IMG_0740.JPG 370.8 kb, 171 downloads since 2020-09-19 

IMG_0741.JPG, 419.67 kb, 1154 x 1244
IMG_0741.JPG 419.67 kb, 166 downloads since 2020-09-19 

256

Dags att börja montera. På med fett för en livstid där det behövs. Hade mina gamla gångjärn att kolla på så att allt hamnar rätt.

Post's attachments

IMG_0742.JPG, 576.07 kb, 1613 x 875
IMG_0742.JPG 576.07 kb, 187 downloads since 2020-09-19 

IMG_0743.JPG, 569.26 kb, 1210 x 1613
IMG_0743.JPG 569.26 kb, 216 downloads since 2020-09-19 

257 Senaste redigerad av V-Dub (2020-09-19 08:41:17)

Nu var det dags för att spänna fjädrarna! Skruvade fast gångjärnet i min arbetsbänk. Sedan gjorde jag en hävstång av en ringnyckel och lite kakelsnöre. Tejpade med gaffa för att snöret inte skulle glida ned.

Sedan krokade jag i snöret i fjäderns yttre krok och drog runt den. Låter lite enklare än vad det var. Satte på mig skyddsglasögon då fjäder for ur sitt inre fäste några gånger och spratt iväg. Till slut så satte jag också en liten brädbit över så att fjädern inte kunde glida ur.

Post's attachments

IMG_0744.JPG, 960.12 kb, 1210 x 1613
IMG_0744.JPG 960.12 kb, 188 downloads since 2020-09-19 

IMG_0745.JPG, 928.26 kb, 1210 x 1613
IMG_0745.JPG 928.26 kb, 184 downloads since 2020-09-19 

258

Så här fina blev gångjärnen när de var ihopmonterade.

Post's attachments

IMG_0747.JPG, 471.44 kb, 1613 x 998
IMG_0747.JPG 471.44 kb, 173 downloads since 2020-09-19 

IMG_0748.JPG, 493.34 kb, 1613 x 946
IMG_0748.JPG 493.34 kb, 198 downloads since 2020-09-19 

259

...och så här blev stolarna.

Epilog för de som orkar läsa.
När jag skulle montera gångjärnen så var jag lite vårdslös när jag skulle få skruvarna att ta gäng. I metallramen som ryggen är uppbyggd av sitter det svetsade muttrar på insidan. Några av dem fick jag svetsa dit då de lossnat. Jag tänkte inte utan slog lite på en skruv när jag skulle hitta hålet. Då lossnade en mutter...

Så det blev till att plocka av ryggstödet, ta av klädseln, stoppningen osv för att komma åt. Nu kunde jag inte svetsa då stålramen har tyg och gummiringar (som jag ville undvika att ta bort). Har använt JB Weld som faktiskt är helt otroligt bra. Muttern sitter som berget och jag fick ihop allt igen. Men det blir en läxa...

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0749.JPG, 417.2 kb, 1136 x 1538
IMG_0749.JPG 417.2 kb, 180 downloads since 2020-09-19 

IMG_0750.JPG, 325.67 kb, 1210 x 1423
IMG_0750.JPG 325.67 kb, 168 downloads since 2020-09-19 

260

ja vist är det kul när muttrarna släpper... hade en islagsmutter som släppte på en nyklädd dyna .. suck inte kul men allt går att fixa..
Blir bra detta.. nästan för bra.. vågar du använda bilen/smycket sedan??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

261

michaelth skrev:

ja vist är det kul när muttrarna släpper... hade en islagsmutter som släppte på en nyklädd dyna .. suck inte kul men allt går att fixa..
Blir bra detta.. nästan för bra.. vågar du använda bilen/smycket sedan??

Det är svårt att lägga ribban nån annanstans när det blir en så här omfattande renovering. Hade gärna haft en patinerad originallack tex men det finns ju knappt längre...

Jag har haft några riktigt fina renoveringar, ägt dem i nästan 10 år som sommarbil och de har varit fina när jag sålt dem också. 2-300 mil om året på denna är ju inget som sliter. Och lite skavanker ska det ju bli hursom. Jag ska köra den absolut!

//Jörgen

262

Otroligt fina jobb du utför på din Porsche !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

263

kisavw skrev:

Otroligt fina jobb du utför på din Porsche !

Tackar och bockar!

//J

264

Nu är stolarna på plats. Lägger upp en bild på det sorgliga skicket när jag började. Det mesta går att fixa! Det har varit många moment för att renovera och fixa dem, så att slutligen få dem på plats var ingen dramatik. Som vanligt så ska man inte dra fast något innan alla skruvar är på plats. Tänker på stolsskenorna där man behöver lirka lite för att få det att funka.

Ett annat litet pyssel var att få fast den yttre fästpunkten för bältet. Tålamod anmodas!

Ha det fint!

Post's attachments

IMG_0280.JPG, 821.36 kb, 1210 x 1613
IMG_0280.JPG 821.36 kb, 189 downloads since 2020-09-25 

IMG_0281.JPG, 694.24 kb, 1210 x 1613
IMG_0281.JPG 694.24 kb, 184 downloads since 2020-09-25 

IMG_0783.JPG, 512.26 kb, 1613 x 1210
IMG_0783.JPG 512.26 kb, 189 downloads since 2020-09-25 

IMG_0786.JPG, 534.22 kb, 1613 x 1210
IMG_0786.JPG 534.22 kb, 193 downloads since 2020-09-25 

265

Mitt garage är så litet så för att kunna montera dörrarna så var jag tvungen att flytta bilen i sidled. Det enklaste vara att lägga på däcken och sätta den på dollys. Jag vet att senaste gången bilen var inregisterad var 1984 så det var länge sedan den stod på egna däck!

Fälgarna är Minilites som jag köpte från England för många år sedan då pundet var till min fördel. Ville ha lite djup på dem och kollade runt med "experterna" vad jag kunde ha för dimension. Det blev 7 tum breda fälgar med 205/60/15 däck. Det ser lite brett ut, särskilt i bak men vi får se när jag fått allt på plats, rätt höjd och hjulinställning.

Post's attachments

IMG_0800.JPG, 636.7 kb, 1210 x 1613
IMG_0800.JPG 636.7 kb, 180 downloads since 2020-09-29 

IMG_0801.JPG, 436.23 kb, 1613 x 1210
IMG_0801.JPG 436.23 kb, 173 downloads since 2020-09-29 

IMG_0802.JPG, 430.95 kb, 1345 x 1210
IMG_0802.JPG 430.95 kb, 175 downloads since 2020-09-29 

IMG_0805.JPG, 493.66 kb, 1210 x 1355
IMG_0805.JPG 493.66 kb, 176 downloads since 2020-09-29 

266

Då kunde jag montera dörrarna ordentligt. Hade "stiftat" så att de hamnade i rätt läge tämligen enkelt. På högersidan satt shims mellan gångjärn och kaross för att få rätt spalt. Kan bli lite finlir sedan när jag fått i låsen.

Låsen ja, det visade sig att låsen (själva mekanismen i dörren) jag hade var för 65-66 så den funkade inte på mina låsbleck mm. Så det blir lite stopp i jakt på rätt lås.

Dörrstoppen är en ganska stabil historia med en aluminiumprofil som går mellan fjäderbelastade rullar. Porsche engineering!

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0797.JPG, 587.57 kb, 1210 x 1070
IMG_0797.JPG 587.57 kb, 188 downloads since 2020-09-29 

IMG_0807.JPG, 313.09 kb, 1210 x 1613
IMG_0807.JPG 313.09 kb, 169 downloads since 2020-09-29 

IMG_0812.JPG, 441.05 kb, 1613 x 1210
IMG_0812.JPG 441.05 kb, 162 downloads since 2020-09-29 

IMG_0813.JPG, 332.48 kb, 1613 x 1210
IMG_0813.JPG 332.48 kb, 159 downloads since 2020-09-29 

267

Hej Alla! I väntan på nya lås till dörrarna så har jag pysslat lite med motorn. Fick fläkten från pulverlack. Fläkten är riktigt tajt så jag har inte lackat spetsarna på bladen eller insidan av fläkthuset. Generatorn (som jag haft på genomgång) sitter monterat i fläkthuset. Sedan sitter det en "diffuser" bakom generatorn. Som jag förstått det så fördelar vingarna på den så att kylningen av cylindrarna blir mer rätt fördelad.

Efter det kunde jag montera fläktkåpan som är av glasfiber. Den grå delen går över oljekylaren.

Post's attachments

IMG_0849.JPG, 528.91 kb, 1210 x 1395
IMG_0849.JPG 528.91 kb, 166 downloads since 2020-10-11 

IMG_0850.JPG, 604.34 kb, 1210 x 1406
IMG_0850.JPG 604.34 kb, 177 downloads since 2020-10-11 

268

När fläktkåpan är på plats kan man montera övriga plåtar. De på var sida om fläkten där flexrör går till värmekamrarna är också på plats här. De plåtar som sitter längst fram mot växellådan kunde jag ej sätta dit då fästet för motorstödet sitter i vägen.

Post's attachments

IMG_0867.JPG, 593.06 kb, 1613 x 1097
IMG_0867.JPG 593.06 kb, 185 downloads since 2020-10-11 

IMG_0868.JPG, 575.36 kb, 1210 x 1348
IMG_0868.JPG 575.36 kb, 161 downloads since 2020-10-11 

IMG_0872.JPG, 667.18 kb, 1210 x 1613
IMG_0872.JPG 667.18 kb, 167 downloads since 2020-10-11 

269

Nu kunde jag montera insuget som ni ser på sista bilden i förra inlägget. Var lite förbryllad att staget till gaslänkaget skulle sitta snett mellan insugen men det visade sig vara i sin ordning.

Förgasarna på plats och så också länkaget. Sist toppade jag med luftrenarna.

Nu är det lite smågrejor som ska göras men det kan jag inte göra förrän motorn är loss från stativet. Ja just det, fördelaren är på plats. Jag har köpt en 123-ignition och kör elektroniskt utan brytarspetsar. Det kräver lite nya kablar som jag får snitsa till när jag har motorn i bilen.

Ha det fint!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_0885.JPG, 647.29 kb, 1164 x 1210
IMG_0885.JPG 647.29 kb, 180 downloads since 2020-10-11 

IMG_0886.JPG, 477.06 kb, 1388 x 970
IMG_0886.JPG 477.06 kb, 162 downloads since 2020-10-11 

IMG_0887.JPG, 667.44 kb, 1613 x 1210
IMG_0887.JPG 667.44 kb, 161 downloads since 2020-10-11 

IMG_0888.JPG, 580.06 kb, 1210 x 1324
IMG_0888.JPG 580.06 kb, 160 downloads since 2020-10-11 

270

Det var en snygg motor! ICQ/bf  ICQ/bi

Bubbla -62

271

Snyggt jobb Jörgen!
Fortsatt tack för dina utförliga beskrivningar och bilder ICQ/ay

Rookie restorer ICQ/ab

272

JoakimB skrev:

Snyggt jobb Jörgen!
Fortsatt tack för dina utförliga beskrivningar och bilder ICQ/ay

Tack Joakim, hojta till om du (eller nån annan) behöver några specifika bilder.

Be good,
Jörgen

273

Riktigt vackert arbete! ICQ/ay

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

274

Tack för alla uppmuntrande tillrop! Som jag nämnt så hade jag fått tag på fel låsmekanismer. De är förvillande lika men ändå med väsentliga skillnader. Om jag skulle använt de tidigare så var jag tvungen att byta låsbleck, de som sitter på b-stolpen.

Har en Porsche-kompis som brukar ha delar och jag köpte två nya av honom. De var till en senare modell än min men i stort sett samma. jag fick sätta dit en bult på en av armarna, den som man låser med knoppen i dörrens ovankant. På mina original så var det en "pinne" att fästa stången vid, på dessa så var det ett hål för en stång. En bult av rätt storlek och ett par muttrar med låsning så funkar det som det var tänkt.

Här ser ni låsmekanismen i dörren. Yttre handtaget uppe till höger. Sedan ser ni den övre stången som låser med knoppen som sitter i dörrens ovandel. Den nedre är för dörröppning inifrån.

Post's attachments

IMG_0907.JPG, 524.61 kb, 980 x 1450
IMG_0907.JPG 524.61 kb, 175 downloads since 2020-10-18 

275

På insidan så har ni låsningen och dörröppning. På utsidan i dörren själva låskolven och på utsidan dörrhandtaget.

Post's attachments

IMG_0902.JPG, 255.89 kb, 1613 x 1210
IMG_0902.JPG 255.89 kb, 145 downloads since 2020-10-18 

IMG_0903.JPG, 231.13 kb, 1210 x 1613
IMG_0903.JPG 231.13 kb, 142 downloads since 2020-10-18 

IMG_0904.JPG, 593.02 kb, 1502 x 1312
IMG_0904.JPG 593.02 kb, 153 downloads since 2020-10-18 

IMG_0905.JPG, 454.94 kb, 1613 x 1210
IMG_0905.JPG 454.94 kb, 154 downloads since 2020-10-18 

IMG_0906.JPG, 406.67 kb, 1613 x 1210
IMG_0906.JPG 406.67 kb, 140 downloads since 2020-10-18