1

Har en Trike med direktinsprutad 1600 rova som stått i 9 år. När det ställdes av gick maskin och nu vill den inte tända överhuvudtaget. Stift har gnista och det luktar soppa så finns det någon kunnig därute som har lite ideer?

2

Hmmm....direktinsprutad? Kom först i moderntid på vattenkylda VW, men insprutning i insugkanalen kom på luftkylda hösten 1967. De var utrustade med Bosch D-jetronic.

3

Verkar stämma bra, maskin från en typ3 och när jag googlar på det så stämmer det bra med D-jetronic systemet s layout. Så finns det någon guru på detta som skulle kunna hjälpa till med lite vägledning åt en novis?

4

Om det är som grabbens typ tre så borde du ha ett kontaktstycke under plattan med brytarspetsen.
Den plattan ger ström till spridarna , den plattan kanske inte ger tillräckligt med kontakt .
Har du kollat anslutningar och ryckt ur och satt i kontakterna för spridarna ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Har gått igenom kontakter och andra kopplingar men ingen tendens till att den vill starta. har gnista brytare/stift. letat på forum om D-Jetronic men det jag då hittar är att fördelaren inte då ser ut  som vanligt med kondring och brytarspetsar "kanske detta är annat system?" har i samband med försök med uppstart fått byta lite soppaslangar som var uttorkade kan det ställt til något med typ luft i systemet?

6

anderi skrev:

Har gått igenom kontakter och andra kopplingar men ingen tendens till att den vill starta. har gnista brytare/stift. letat på forum om D-Jetronic men det jag då hittar är att fördelaren inte då ser ut  som vanligt med kondring och brytarspetsar "kanske detta är annat system?" har i samband med försök med uppstart fått byta lite soppaslangar som var uttorkade kan det ställt til något med typ luft i systemet?

Lägg upp bild här på fördelaren , det finns gott om folk som kan hjälpa dig,

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

7

Till styrenheten och insprutarna kommer plus anslutning via plus med hjälp av relä och styrenten jordar när insprutning skall ske.