1

Hej skulle behöva lite hjälp och tips på hur jag ska göra..

Igår kväll tog jag av ventilkåpan för att jag tänkte kontrollera och justera ventilerna lite, då jag har hört att  stackarn knackar lite mycket.
Efter att jag fått 1&2 justerade så skulle jag göra 3&4.. jätteglapp på 4.. och hux flux så ramlade 3/4 fjädertallriken ner i handen.. Fjädern hålls fortfarande kvar av den lilla del av tallriken som finns där.. Tur i oturen....
Nu så till min fråga, kan jag byta fjädrar och tallrikar utan att ta bort cylinderhuvudena? måste tilläggas att jag har bilen uppallad och har inte lyfthöjd för att ta ur motorn.. :-(
Ja, jag ligger på golvet och mekar, ja jag vet skittråkigt och jobbigt...

Om jag behöver ta bort cylinderhuvudena går det att göra utan att ta ur motorn? jag skulle vilja plocka ner de för att kolla ventiler och säten.

Vet någon var får jag tag i bra verktyg för att "klämma" fjärdrarna?

Tacksam för svar/disskussion om tillvägagångsätt..

/Timo

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

2

Skall du ta bort cylinderlock bör du ta bort motorn först.
Fjäder och tallrik går bra att byta. Med hjälp av tryckluft i cylindern via tändstifthålet.

3

Jag hade nog sett till att skapa möjligheten att få ur motorn.
Biltema har den här domkraften, och ett par bra pallbockar så är man på G.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000034315

Har du lågt till tak, kan du lossa allt rulla ut bilen och ta ur motorn.

Vad det gäller göra saker på plats. Så kan man bygga om ett stift så man kan trycksätta cylindern med tryckluft.
Sen behövs nån slags hävstång och fäste för den, för att trycka ner ventilen.

"ljushuvud"

4

Tack för hjälpen och informationen..
Jag får se hur jag ska lösa detta..  jag har tryckluft, men inget verktyg för att pressa ihop fjädern...

Den har fungerat klanderfritt sen jag fick igång den efter att varit ståendes i över 40 år.. :-) som sagt skulle vilja gå igenom motorn lite mer än bara byta fjädrar/tallrik.

Har tyvärr lite lågt i i tak (men det kanske räcker), men det skulle bli väldigt trångt med både bil och motor i garaget.. ICQ/ao vill ju inte ha bilen ståendes utomhus under vintern..
Någonstan måste jag ju kompromissa..

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

5

Jag glömde bort att fråga om en annan sak..
Lite svårt att beskriva men ska försöka så gott jag kan.

Vad beror det på att en av ställskruvarna till ventilerna är helt nedskruvad?? ställskruven verkar lite sliten men inte extremt, alla andra skruvar har ca 5 mm kvar ner till låsmuttern.. men just den ventilen med brusten tallrik var nedskruvad så att spåret i skruven var jäms med muttern..

Hoppas ni förstår vad jag menar..

Typ1 -59

6

timo.vulli skrev:

Vad beror det på att en av ställskruvarna till ventilerna är helt nedskruvad?? ställskruven verkar lite sliten men inte extremt, alla andra skruvar har ca 5 mm kvar ner till låsmuttern.. men just den ventilen med brusten tallrik var nedskruvad så att spåret i skruven var jäms med muttern..

Kan vara ett löst ventilsäte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:
timo.vulli skrev:

Kan vara ett löst ventilsäte.

Hmm om det är löst ventilsäte så finns det ju inget annat att göra än att plocka isär.. ICQ/ao
Ur med med motorn och fixa, och då kanske man ska fixa lite mer saker när den ändaå är "lös"....

Typ1 -59

8

Någon som kan säga var jag kan få tag i delar och vad som behövs för att renovera motor?? vilka märken är bra kvalite?
Har lite koll (Custom&speed part/Classic VW), men svårt att veta kvaliten på de prylarna som beskrivs som standard..
Har ju en gammal maskin så det blir inget annat är original.. men betalar för kvaliten..

Frågor som snurrar i mitt huvud, är det rätt att bara byta ut slitdelar? måste jag bearbeta något? ventilsäten? kolvar? kolvringar?
Hoppades på att "bara" byta ut slitdelar,
Jag kör oftast korta turer, dock inte så ofta och någon längre tur per år blir det förhoppningsvis framöver, har inte vågat mig på det på grund av att jag inte vet motorns kondition vilket jag nu tackar gudarna för att jag inte gjort..

Har listat det jag kan tänka mig att det behövs bytas och misstänker att byter man vissa delar måste man bearbeta något med..

KAMAXEL 25/30 HK OKRASA UTAN KAMDREV
KAMDREV 25-30 HK
STÖTSTÅNG 25-30 HK MED LYFTARE (8st)
VENTIL 25/30HK 28 MM / 7 MM (8 ST)
VENTILFJÄDER STANDARD (8st)
VENTILFJÄDERBRICKA 25/30 HK (8)
PACKNINGSSATS OLJESIL 25/30HK (OLJEBYTE)
FLÄKTREM TYP 1/2 STD. 12-1600 CC (9,5 X 905 MM)
KAMLAGER 12-1600 CC STANDARD
RAMLAGER 25/30 HK STD. DIMENSION
VEVLAGER 25/30 HK STANDARD DIMENSION
KOPPLINGSATS 180 MM EKONOMI MED RING
PACKNINGSSATS MOTOR 30 HK (TYSK) (måste kolla hur komplett detta är)

Totalt att betala:
8 389,00:

Ska man plocka ner motorn och bara byta ut det som är slitet??

Hör gärna era tankar och funderingar över detta..

/Timo

Typ1 -59

9

Ventilstyrningar är det som i min erfarenhet är den mesta "slitdelen" på våra luftkylda VW motorer.....

Har sedan hört att det inte är ovanligt att ventiler kan bli tröga (fastna) 25/30 hästars.
Detta är lite annat än de glapphelveten jag ofta hittat i toppar från 13/15/1600:or

SvW

10

Fjäder och tallrik går bra att byta. Med hjälp av tryckluft i cylindern via tändstifthålet.

Det allra bästa är naturligtvis att ta ur motorn och lossa topparna. Det finns dock nödlösningar som funkar även om man inte har tillgång till tryckluft eller ventilfjäderverktyg som monteras på vipparmsaxeln.

Om du skruvar bort tändstiftet kan du stoppa in ett långt rep i tändstiftshålet, och vrida runt motorn så att repet låser ventilerna i stängt läge. Det går lika bra med ett spännband. Är ventilfjäderbrickan skadad så gör det ingenting om du förstör den helt när du ska ta bort den.
Du kan ta ventilfjädern och komprimera den i ett skruvstycke med en tillräckligt kraftig ståltråd genom lindningarna på 3-4 ställen. Spänn ståltrådarna till max så att fjädern är så hoptryckt som möjligt när du tar bort den från skruvstycket.
När du monterat den hoptryckta ventilfjädern samt bricka och knaster klipper du upp ståltråden så att fjädern fjädrar ut.

Jag hjälpte en finsk BMW-förare (motorcykel) med en brusten ventilfjäder på detta vis på en P-plats i norra Dalarna för ett tag sedan. En VW-fjäder passar någorlunda i en R80 om man slipar ner längden något.

11

Hej igen, någon som kan svara på om man skulle kunna stoppa in en 1300 istället för en 1200 I en-59;a? Ser mig om efter alternativ. Kanske köpa en motor och ha medan jag gör iordning originalet tänkte jag.

/Timo

Typ1 -59

12

Ja, har du en 1300 F-motor från 1966 är det inga större problem, kan va lite tajt med vissa plåtar. Den motorn har 109 kuggar på startkransen, som på din originalmotor, men från augusti 1966 är det 130 kuggar.

13

Då menar du Kjell att man har kvar startmotorn? Om jag får med starmotor borde det funka eller?
/Timo

Typ1 -59

14

Här är det dags att flagga för till exempel det som skrivits i denna tråd:
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=55496

Du bör känna till skillnaderna mellan de olika typerna av svänghjul, eftersom det är det som brukar sätta krokben för entusiaster som vill ha in en annan motor i sin gamla bubbla. Det större svänghjulet, som många kallar "12-voltssvänghjul" har 130 kuggar. Det är lite större i diameter än det lilla svänghjulet med 109 kuggar, och det gör att det tar i växellådshuset om man inte slipar ur godset något. För att krångla till det skiljer sig även startmotorerna åt. Axeln som är lagrad i växellådan har olika diameter.

Det finns sätt att lösa alla kombinationer. Det finns t ex svänghjul med o-ringstätning och 200 mm koppling (för t ex 1600-motorer) som har kuggkrans med 109 kuggar. Det finns bussningar för alla möjliga kombinationer av växellådor och startmotorer.

Som Kjell T skriver så blir det tight med den bakre kylplåten när man monterar en motor från 1961 och fram i en äldre bil. Detta har inget med om det är en 1200 eller 13/15/1600. Alla motorer efter 1961 är något längre. Därför är det lite pyssligare att få in dem i en tidig bil, men det går. Räkna också med att värmewirarna inte passar. Det kan också bli tight mot främre motorrumstätningen när en nyare motor ska in. Det enklaste är att montera motorn utan avgassystem och värmekammare, och sedan montera detta efteråt.

Om du inte har trimningsambitioner skulle jag råda dig att hitta en annan 30-hästare och köra med under tiden du renoverar originalmotorn. Fyra skruvar, gas- och chokewire, bränsleslang, två värmeslangar och två kablar. ICQ/ay

15

Oooh tack så mycket för informationen.  :-) har inga som helst trimmingsambitioner, tänkte från början bara ha en reservmotor under "renoveringen"/service av originalet.

Men nu har kommit till den slutsatsen att jag helt enkelt får plocka ur motorn och se vad som behöver göras och ta det därifrån..
Bilen får helt enkelt stå.. som en bekant sa det är snart vinter så den lär få gå vintervila ändå..

Skulle jag mot förmodan inte bli klar till våren så får jag se mig om efter en 1200 då istället...

Tack för att ni tar er tid att läsa och skriva..  /Timo

Typ1 -59