Ja, jag kände mig ganska nöjd när jag fick maskinen på plats. Trodde i min enfald att det skulle funka när maskin och låda passade...
Tyvärr så går startmotorn fritt. Hur hittar man enklast vad som passar, och vad är bäst att byta.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Nytt bekymmer, startmotor snurrar fritt
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ja, jag kände mig ganska nöjd när jag fick maskinen på plats. Trodde i min enfald att det skulle funka när maskin och låda passade...
Tyvärr så går startmotorn fritt. Hur hittar man enklast vad som passar, och vad är bäst att byta.
startmotorn går runt men driver inte motorn?
rätt startmotor till motorn/svänghjulet? 12v eller 6v?
bussningen i växellådan? solenoiden?
startmotorn går runt men driver inte motorn?
rätt startmotor till motorn/svänghjulet? 12v eller 6v?
bussningen i växellådan? solenoiden?
Precis, startmotorn går runt men driver inte motorn. Utgår från att det är fel startmotor till svänghjulet. Det satt en 1200 i förut, fungerade utmärkt, 12V.
64 platta med 1200 låda?? är startmotor bussning och start utbytt?? 1500/1600 dp motor?
64 platta med 1200 låda?? är startmotor bussning och start utbytt?? 1500/1600 dp motor?
Jag önskar att jag visste säkert...
Det jag blivit informerad om satt i var -64 platta, 1200 låda och motor, 12V. Såg ut att vara frästa klackar i lådan.
1600dp, skulle passa direkt på, och det gjorde den, men startmotorn driver inte.
Problemet är egentligen att jag inte vet vad som passar med vad, och därmed inte vet vad jag ska titta efter.
Det som satt i fungerade extremt bra, men jag ville ha mer effekt, och köpte därför den 1600 som skulle passa...
Jag har aldrig testat göra din operation så jag har ingen aning om det funkar men 1200:an hade 6 volt original och din nya 12 volt. Är det ett 6V svänghjul så kanske det räcker att bara byta startmotor och bussning i lådan.
Det funkar att köra med 6V start i många år i ett 12V system.
Jag tänker att 12V svänghjul och 6V start kanske inte funkar alls och att den inte driver runt motorn.
Det finns säkert de som testat och vet vad som passar.
Det är många som kör 12V på 6V starten och om det var gjort så på den så borde starten inte slå ut som den ska då 130-kuggars är större än 109.
Ta bort starten och kolla vilken du far.
Som jag förstår det har du nu en 1600dp motor. Isf ska du ha en 12V startmotor samt en bussning i lådan som styr startmotoraxeln som är 12V i 6V låda finns att köpa på tex Classic up north förutsatt att dom inte redan bytt låda till en nyare.
Det är många som kör 12V på 6V starten och om det var gjort så på den så borde starten inte slå ut som den ska då 130-kuggars är större än 109.
Ta bort starten och kolla vilken du far.
Ok, börjar med att kolla startmotorn!
Som jag förstår det har du nu en 1600dp motor. Isf ska du ha en 12V startmotor samt en bussning i lådan som styr startmotoraxeln som är 12V i 6V låda finns att köpa på tex Classic up north förutsatt att dom inte redan bytt låda till en nyare.
Behöver man dela på motor och låda igen för att komma åt den bussningen, eller är det något man kommer åt utifrån?
Bussningen kan du byta om du tar bort startmotorn.
Bussningen kan du byta om du tar bort startmotorn.
Tog bort startmotorn, och det var naturligtvis en 6V. Jag behöver alltså en 12V startmotor och en ny bussning, och det har jag hittat hos Classic VW North. Jag kollade om jag kunde få bort gamla bussningen, och det ser trångt ut.
Ni som har lite mer erfarenhet, ser detta ut som det ska göra, och ska bussningen gå att ta ut den vägen?
Behöver jag klyva motor och låda igen, för att kolla något annat?
Med hjälp av gängtapp får du ut bussningen. När tappen bottnar kommer bussningen ut eller smulas sönder.
Med hjälp av gängtapp får du ut bussningen. När tappen bottnar kommer bussningen ut eller smulas sönder.
OK! Jag gör ett försök!
Ett alternativ är en "självlagrad" startmotor. Finns bl.a. hos Dalhems men en lokal Bosch handlare tog hem en betydligt billigare.
https://dalhems.com/sv/p/fe4cfe22b36b41 … nal-315-kg
Ett alternativ är en "självlagrad" startmotor. Finns bl.a. hos Dalhems men en lokal Bosch handlare tog hem en betydligt billigare.
Tänk om jag vetat innan jag beställde delar och köpte verktyg... Får vara en lösning om jag inte får till det med bussning och startmotor.
Jag satte gängtappen i en batteridriven borrmaskin och körde på låg hastighet. När gängtappen bottnade mot motorblocket backade den ut bussningen. Tog någon minut.
Du hade helt rätt
Fick iallafall ut bussningen, i bitar. Nu väntar jag bara på delar från Classic VW, sen får vi se om jag får ihop det och det funkar
Har haft ur motorn ett par gånger till nu...
Det jag har är en platta från -64. Troligen original växellåda. 1st 1600dp, svänghjul 130kuggar, och igår bör jag ut den gamla startmotorn (och bussningen) till 12V.
Motorn smiter in i växellådshuset och det är inga bekymmer att skruva ihop delarna. Problemet är att startmotorn fortfarande inte drar runt motorn utan snurrar fritt.
Kan det vara så att svänghjulet, trots att det verkar få plats, kanske tar i i växellådshuset? Andra tips, vad gör jag för fel?
Har haft ur motorn ett par gånger till nu...
Det jag har är en platta från -64. Troligen original växellåda. 1st 1600dp, svänghjul 130kuggar, och igår bör jag ut den gamla startmotorn (och bussningen) till 12V.
Motorn smiter in i växellådshuset och det är inga bekymmer att skruva ihop delarna. Problemet är att startmotorn fortfarande inte drar runt motorn utan snurrar fritt.
Kan det vara så att svänghjulet, trots att det verkar få plats, kanske tar i i växellådshuset? Andra tips, vad gör jag för fel?
Jag skull börja att räkna kuggar på startkransen
Sen ta ut maskin o börja mäta
För det skall inte vara några problem
Om Rätt saker sitter där skall det funka men är det fel så funkar det inte
När man har startmotorn på sin plats i lådan kan man konstatera om startmotor relät funkar så bendiksdrevet går ut
Tyvärr finns det ingen annan lösning
Sen finns det 6v med 12v drev också på starmotorena
När man läst tråden ett par gånger börjar man fundera på om det kan finnas andra anledningar förutom kombinationen "startmotor/bussning"?
Precis som Micke skriver ovan är det så enkelt: Om rätt saker sitter där de ska skall det funka. Om det nu är så att du har bytt bussning och monterat en 12-volt startmotor så ska den fungera med en 1600 dp-motor med original svänghjul.
När jag tittar på din bild på svänghjulet och bussningen tycker jag att man tydligt ser hur startmotordrevet har skavt en liten cirkel på svänghjulets tänder. Även om en 6-volts startmotor inte passar i kuggarna på ett 12-volts svänghjul brukar det ändå få svänghjulet att röra sig en smula. Så är inte fallet här. Du har inte en motor med mycket hög kompression. Det förefaller som om motorn inte riktigt går runt.
Du skriver att motorn smiter in i växellådshuset, men går det verkligen runt helt fritt? Det är inte längesedan jag hjälpte en nybliven VW-ägare att sätta in en 1600-motor i en 61:a. Killen skulle själv slipa upp växellådshuset, vilket han gjorde. Motorn gick att montera utan problem, men den gick inte att vrida runt. Det krävs inte många tiondelar för att det ska kärva. Här var det fortfarande gods kvar som låste vevaxeln.
Om vi funderar vidare på din kombination blir jag lite orolig för din koppling. En 1600 dp har en tryckplatta som är avsedd för ett urtrampningslager som sitter på en styrhylsa runt ingående axel. Ett sådant lager kan bara monteras på växellådor från 1971 och fram. Du behöver en tryckplatta på 200 mm som är avsedd för ett urtrampningslager av gamla typen, som hänger direkt på gaffeln. Detta har kanske redan hanterats i en tidigare tråd, ursäkta om jag missat det.
Ditt svänghjul ser ganska fräscht ut. Tänderna på äldre svänghjul kan se mycket värre ut. Svänghjulet är nog precis som det ska, alltså ska det fungera med en helt vanlig 12-volts startmotor.
Det skulle underlätta med en bild på den startmotor (12 v) du försöker använda. Partnummer? Om du monterar ur motorn kan du enkelt prova startmotorn och kolla att solenoiden verkligen ser till att bendixdrevet hoppar ut. Gör det det är det inte fel på startmotorn heller.
Det finns 12v startmotor för med 6v kuggkrans. Tror du köpt fel startmotor...
Några bilder till här. Nya 12V startmotorn på plats med ny bussning. Lådan som den såg ut när jag köpte buggyn. Motorn var en 1200.
Svänghjulet har 130 kugg. Det, tryckplatta och koppling är det som satt på den 1600dp jag köpte, och vill få att fungera med lådan.
Motorn går runt lätt, startmotorn går. När jag monterar ihop så ser jag att det är trångt mellan svänghjul och växellådshuset, men jag ser inte hur trångt. Starten går, men greppar inte, eller drar inte runt svänghjulet.
När man läst tråden ett par gånger börjar man fundera på om det kan finnas andra anledningar förutom kombinationen "startmotor/bussning"?
Precis som Micke skriver ovan är det så enkelt: Om rätt saker sitter där de ska skall det funka. Om det nu är så att du har bytt bussning och monterat en 12-volt startmotor så ska den fungera med en 1600 dp-motor med original svänghjul.
När jag tittar på din bild på svänghjulet och bussningen tycker jag att man tydligt ser hur startmotordrevet har skavt en liten cirkel på svänghjulets tänder. Även om en 6-volts startmotor inte passar i kuggarna på ett 12-volts svänghjul brukar det ändå få svänghjulet att röra sig en smula. Så är inte fallet här. Du har inte en motor med mycket hög kompression. Det förefaller som om motorn inte riktigt går runt.Du skriver att motorn smiter in i växellådshuset, men går det verkligen runt helt fritt? Det är inte längesedan jag hjälpte en nybliven VW-ägare att sätta in en 1600-motor i en 61:a. Killen skulle själv slipa upp växellådshuset, vilket han gjorde. Motorn gick att montera utan problem, men den gick inte att vrida runt. Det krävs inte många tiondelar för att det ska kärva. Här var det fortfarande gods kvar som låste vevaxeln.
Om vi funderar vidare på din kombination blir jag lite orolig för din koppling. En 1600 dp har en tryckplatta som är avsedd för ett urtrampningslager som sitter på en styrhylsa runt ingående axel. Ett sådant lager kan bara monteras på växellådor från 1971 och fram. Du behöver en tryckplatta på 200 mm som är avsedd för ett urtrampningslager av gamla typen, som hänger direkt på gaffeln. Detta har kanske redan hanterats i en tidigare tråd, ursäkta om jag missat det.
Ditt svänghjul ser ganska fräscht ut. Tänderna på äldre svänghjul kan se mycket värre ut. Svänghjulet är nog precis som det ska, alltså ska det fungera med en helt vanlig 12-volts startmotor.
Det skulle underlätta med en bild på den startmotor (12 v) du försöker använda. Partnummer? Om du monterar ur motorn kan du enkelt prova startmotorn och kolla att solenoiden verkligen ser till att bendixdrevet hoppar ut. Gör det det är det inte fel på startmotorn heller.
Kan du se på bilderna om kombinationen jag har är rätt, eller om jag behöver köpa nya delar, och vad i så fall? Jag är rädd för att svänghjulet inte går fritt. Hur bearbetar man lättast huset, eller kan man använda annan kombination av delar istället (svänghjul mm)
Det som du skriver om kopplingen. Om det är fel, hur löser man det enklast. Lutar det åt nytt svänghjul, tryckplatta och koppling, och därmed ytterligare en ny startmotor?
Tack för att du tar dig tid!
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Nytt bekymmer, startmotor snurrar fritt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.