Mycket snygg, innovativ och smakfull lösning med flippbart tanklock dolt bakom ena bakljuset.
Jag har för mig det var Chevrolet som hade så på årsmodell 1956 *tummen upp*
I övrigt är det lite taskigt på det sätt Du ger oss andra komplex med nivån på plåtjobbet
302 2020-04-29 07:51:27 Senaste redigerad av Sten vW (2020-04-29 07:55:09)

Bortsett från dörrarna är nu alla ’yttre’ plåt bytta!!
Vet ej vad den heter men biten under motorluckan blev sist monterad.
Återstår dock lagning i hjulhusen bak och i utrymmet bakom baksätet och en hel del jobb med dörrarna och ett litet instrumentpanelsbyte så mer plåtuppdateringar kommer...
Victor jag har 2 st reppaneler Ghia troligtvis framför dörrarna , om du vill lägga på hyllan.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Gått varvet runt nu då!
Snyggt!
306 2020-05-10 15:50:12 Senaste redigerad av Viktor Cz. (2020-05-10 15:50:49)
Fick lite mått av sdenzel, stort tack!,
Tänker bakdatera motorrummet till -66 så då får det bli till att bygga om lite.
Motorrummets (hålet för motorn) gjorde större -67 så mitt är nu för stort och har fel utförande. Innan satt det en sarg runt där listen som motortätningsgummit sitter i.
Testade att tillverka en provbit av sargen för att se den gick att tillverka såsom jag tänkt, och det gjorde det.
307 2020-05-10 15:56:06 Senaste redigerad av Viktor Cz. (2020-05-10 21:09:06)
Även en milstolpe uppnåddes när karossen återigen separerats från plattan och hängdes upp i vaggan igen.
Eftersom jag byggt ihop värmekanalerna och hela nederdelen på plattan har jag inte kunna svetsa klart allt som vetter mot plattan, vilket jag nu skall färdigställa.
Upplagning av hjulhus och motorrummet kommer att ske med karossen i vaggan för att kunna tippa åt sidan för enklare åtkomst.
Många brukar av okänd anledning spara alla skit från plåtarbetet på golvet för att visa hur mycket jobb de gjort.
Du är redan min hjälte för det underbara arbete Du utfört- och vara självlärd,så mitt tips är att sopa upp, städa ur och vid tillfälle under sommaren.
Måla golvet och städa resten av garaget så det blir många mystimmar under hösten då Du smyger ut i strumplästen och lyxmekar genom att montera dit alla ny grejor som kommer göra detta en av de finare renoveringarna i landet ( vilket det redan nu är).
Om Du behöver några saker från USA för det resterande arbetet kan vi göra som så: Du får själv beställa dem och ordna dem till mitt rederi. Jag bjuder på frakten- sen får Du stå för moms/ tull etc- men gratis frakt ( då jag ändå har en container som går) sponsar jag med. Allt för Du helst inte ska tveka på om Du ska ha en ny fin pryl lr renovera. Nu vet jag ifs att Du helst gnider på gammal orginalgrej- med de fall som det skiter sig är det bara att höra av sig
Keep up the good work!!
Hade städdag igår så garaget kanske inte är skinande rent men betydligt renare och i bättre ordning.
Kvarstår en del plåtjobb så väntar nog lite med golvmålning men finns med i planen framöver..
Plåtjobben ligger på is så här i sommarvärmen så tog tag i baksätet istället.
Allt var i ok skick men tog isär ryggstommen för att snygga till och limma ihop igen.
Karmannfabriken gjorde ett märkligt val när man valde spånskiva som övre stöd på ryggstödet. Den är nu typ dubbelt så tjock som från början.
En ny bit av björk ordnades hos den lokale snickerifirman. Borde hålla bättre är spånskiva.
Sitsen är i så pass bra skick så att med lite färg så är den som ny.
Tack vare eller trots lite halvdant väder är nu ryggstödet klart. Kan tyckas vara lite tidigt i processen när det fortfarande finns plåtjobb kvar men känns skönt att göra lite annat.
Resultatet blev bra men fick modda några små detaljer för få det att se ut som originalet. Vinylen kommer från TMI.
På tur är sitsen som kanske blir klar i veckan då det ’lovats’ dåligt väder..
Lägger upp lite livstecken för att visa att det inte står stilla..
Sitsen till baksätet blev klar under semestern. Hittade dock ingen bild på det färdiga resultatet så det får bli en bild på pågående arbete..
Har idag startat upp svetsen igen och har tagit tag i hatthyllan som har en del rostskador. Försökte få med så mycket som möjligt av rostskadan i detta hörn så plåtbiten blev ganska komplex.
Den plåtbiten kan inte ha varit lätt. Bra jobb

Har nu avslutat ett annat sidoprojekt, nämligen slipning samt polering av rutorna som var väldigt repiga.
Se separat tråd https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 52#p501452
Att allt skall ta sån lång tid.. fortsätter med lappandet av hatthyllan.
Nu ny plåt kring luftutblåset vid bakrutan.
Själva utblåset är blästrat och återmonterat i nya plåtbiten. Efter fotot även grundmålat. Mycket lättare att komma när det inte sitter i bilen.
Väldigt fint jobb du gör Viktor, det blir en grymt välrenoverad Ghia . 
Håller med Phileas fint blir det.
Är det nått slags luftutsläpp för kupen?
Mr56, luftutblåset är anslutet till en av värmekanalerna med en lång sån där papperslang. Skall blås varmluft på bakrutan.
Mr56, luftutblåset är anslutet till en av värmekanalerna med en lång sån där papperslang. Skall blås varmluft på bakrutan.
Jaha där ser man.
Tack för svar...
320 2020-09-26 17:03:45 Senaste redigerad av Viktor Cz. (2020-09-26 17:12:29)
Tagit tag i sista delen av den rostskadade hatthyllan.
Bockade till en rak bit. Kan tyckas se simpel ut men krävdes lite tankearbete för att komma fram till vilket veck som skulle tas först osv. Är fyra veck vikta åt lite olika håll.
Har också gått över lite plåt som slagit sig vid svetsningen med gassvetsen och en blöt trasa. Går faktiskt riktigt att krympa plåt på detta sättet..
https://youtu.be/J1liRlo4FjU
Även små jobb kan vara invecklade...
Hatthyllan lagad och klar.
Även lagt igen lite gamla hål i skiljeväggen bak.
Mitt stora sorgebarn är dock plåten bakom baksätet. Hade inte uppfattat den så dålig men ställde en strålkastare under bilen och det lyste upp som en stjärnhimmel där bak i bilen. Markerat alla småmål jag hittade och det är ganska många. Vissa är bara typ 1mm men många är också upp till några mm
Frågan är vad jag skall göra? Försöka laga upp varje litet hål för sig vilket blir en massa lagningar eller ge mig på att byta hela plåten?
Finns den ens att köpa? Eller är det någon där ute som har denna del liggandes i bra skick?
Så länge som plåten inte är supertunn över hela så skulle jag försöka laga den. Den ser ju 99% frisk ut på bilden?
Kommer du åt baksidan så är det ju bara att slipa rent runt hålen med scotchbrite/stålborste, pressa en kopparplåt mot baksidan av hålet och börja punkta igen hålen.
Jag hade nog med försökt å punkta igen så många som möjligt
Tjock färg
... nä som sagt koppar eller Alu plåt. .mot baksida sedan punkt till... har för mig sett en lösning med en magnet som håller en alu plåtbit. .. bör ju vara lätt att göra..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
