26 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-10 13:46:49)

stickan skrev:

Om jag var i din sits så skulle jag bygga en stroker-motor utan alltför högt komp och med en kam som ger effekt upp till 5500 v/m. En stor motor med bra bottenvrid kommer att kännas enorm i din lätta bil.

Jo det är ju det jag vill som jag skrivit i tråden..
Dvs mer volym . Frågan e då vilken..volym... blocket är upptagen till 94 cylindrar.
Tanken var min 76 vev.. som är en gjuten vev.. det var tanken..men är öppen för förslag på en vettig smidd vev.. eller vad som är kostnads effektivt ock går att få här i närområdet.. sverige/  europa..
Blir ju små gasare. . Eller i mitt fall 2 styck idf40
Funderat på olika fördelare bla 123... har även några gamla från typ2  kommerinte ihåg modellen nu men skall vara lämplir retro fördelare med 2 gasare även bosch 009 original ny finns liksom, magnet  och fördelare från en typ 3 med 2 förgasare...
Ja det finns många möjligheter.. men i slutet vill jag ha en lågvarvig motor.  ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

2115 (94 x 76) skulle väl inte vara så dumt. En gjuten vev känns ju inte så bra så du behöver i så fall en smidd motviktsvev.

28

Är man berädd att göra nogot i bearbetningsväg kanske Wasserboxer 2,1 vevaxeln är ett alternativ. Största bekymret är då ramlagret i svänghjulsändan, men har ma ett bra block i std dimension finns det även andra möjligheter att få ihop det.

29

Hmm bearbeta en vev..
Har svarv och fräs men överlåter nog dylikt till dom som har riktigt bra maskiner och kunnande...
men idag kom ett paket...
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3078.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3079.md.jpg
ICQ/ag
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3080.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3081.md.jpg
2
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3082.md.jpg
block ojetråg och mitt ormbo..ca38mm innerdiameter vet inte om det är lämpligt..
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3083.md.jpg
Röda insuget gjorde jag för 20 år sedan till min buggy.. hopsvetsat av vw original dubbelports insug alurör och alfa 33 insug..
vart för högt för att passa under byggy karossen.. det blanka insuget gjordes av samma sorts original insug alurör och 5 mm aluplåt..
alfa 36 mm weber idf
luftrenaren hembygge med nedskuret volvo 240 luftfilter..och gjorde ett gasrullstag kullagrat i  lagerbockar..
körde aldrig buggyn med dessa förgasare..
nästa förgasare weber 40 med lågt Gene Berg insug..
det ligger även ett offset insug under.. har 2 av varje. vet inte vilka som blir bäst till denna motorn..
ventilkåporna till höger.. dels en hemgjord till buggyn. och fake Porsche kåpa..
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3084.md.jpg
fördelare  billigt hexbar gasreglage.. och oljefilter.. och givetvis en filterking bränsle reg..
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3085.md.jpg
Äkta Bosch 009 som jag köpte för 20 år sedan . satte på min original 1600 motor sedan blev buggyn stående under en pressening i flera år och fördelaren ärjade..det svarta locket blekte.. ICQ/bh
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3086.md.jpg
jag har hört innan att denna gamla fördelaren skall fungera bra med dubbla förgasare.. gillar stuket på den.. het kandidat..
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3087.md.jpg
Jag kommer inte ihåg från vilken vw motor fördelaren kom, man har för mig det var en med dubbla förgasare... kanske någon vet..
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3091.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3094.md.jpg
oljefilterhållaren.. jag är sugen att montera en fullflödes filterhållare i huset.. inte FRAM .. men passar till en "Porsche" motor..
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3088.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3089.md.jpg
När jag köpte mina weber 40 satt det på dom cylindriska trattarna .. men gillar utseendet på dom koniska trattarna bättre.. vet inte vilka som är "bättre"
det kommer iofs så stora filter som möjligt  utanpå hur som..
https://forumbilder.com/images/2020/09/11/DSCF3090.md.jpg
provade att ringa JPM i eftermiddag.. men ingen svarade..
vev..??
vilken oljepump rekomenderar ni??
dvs en lämplig av bra fabrikat som går att få tag i sverige.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

Köp en eftermarknadspump 26 mm. Men köp inte en Brosol för det är skitpumpar.

31

stickan skrev:

Köp en eftermarknadspump 26 mm. Men köp inte en Brosol för det är skitpumpar.

okey vilket fabrikat rekomenderar du??  typ vem säljer??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Hej du frågade om vevar 
95% av alla i dag är ok som är eftermarknas  Cb  är ok Scat har bra o mindre bra (dom billiga är gjutna)  Sen finns Empi också  ( ingen favorit) och till slut AA som har bra saker   Dom har även Racing vevar men då är det 4 gånger mer pengar
Så finns det svetsade vevar som DPR  gör  och Demello  Har mycket goda erfarenheter av DPR
Sen finns det RACING vevar  men dom är nog inte din  pryl (pris bild mellan 1500 -3000 $ )
Det där med vevar är mycket tycke o smak  Man får inte glömma VWs vevar typ 1 mycket bra tål nästan hur mycket stryk man kan ge en vev 400 hk tål den lätt utan att protestera  Men då vill blocket ge sig på vissa ställe Det hjälper inte att hänga i en WBX vev för blocket är problemet
Skulle tro inte johannes (jpm) har tid att prata i telefonen Han har svinmycket att göra för tillfället ( det är ingen ide att när det inte är telefon tid)
Oljepump  fabrikat  SCHADEK är ett mycket bra val som csp säljer även Cb pumparna kommer  därifrån ( jpm köper ofta saker från CSP )
Du bör veta att man skall ha tjocka oljeledningar från pump till filter  typ 12 mm(AN8) inte som det var förr typ 6-8 mm  om man vill ha bra flöde på oljan  för flödet gör att det kyler lagrena inte tryck
Det där med fördelare är vad man skall ha dom till köra som fan  eller att mysa köra
Om man skall inte släppa ner maskin under 4000 varv utan vakuum  Skall man mys köra på vägen är det vakuum som är en fördel  Typ WBX fördelaren som du har   ( den med tändförstärkare) 
009 och vj4Br8 är föregångaren  till 009 (typ 1958 i buss)
Dina alfa förgasare är lite luriga Du kan kolla hur många hål det är borrat vid spjället   för dom har en egen spec mot efter marknads IDF
Det där med trattar det är även en smak sak  men där stämmer man av länden vad motorn skall ha för varvtal ( länd från ventilskaft till tratt i längd och vilken puls längd)
Det som är viktigt är det skall vara 50 mm mellan tratt o locket på luftfiltret om det skall  funka bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

okey tack Micke  och ni andra som svarar och bryr er..

Så cb veven från  csp är okey för min app..
VEVAXEL CB SMIDD 78,4 MM TYP 1 61-
Pris4 995 kr
(Inkl. moms)
Artikelnr: 4-109-78
CSP. ..
hade gärna haft en dpr vev.. men då skall jag få hem den..  och frågan e vilken är mer kostnads effektiv för mitt bygge??kan någon hjälpa mig med  att skaffa en dylik i sådant fall??..
som innan  jpm skulle kunna fixa toppar dvs modifiera  och leverera en kam passande till motor projektet..
så min wasserboxer fördelare kunde kanske funka till detta bygget?? en del kör med 123 fördelare.. någon fördel eller bara mer att sätta sig in i.. jag är ju inte ute efter effekten..
tror du mina 40 oxå är alfa förgasare ICQ/bu  hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

Det finns tusen saker att ta hänsyn på ett motorbygge
Varför skulle inte wbx fördelaren funka  det är en trimmad typ1 motor  som man satte dit vatten kylning på
Man modiferade  axial lagret  sen  var det någon som kom på iden att sätta dit hydraliska lyftare  sen vatten kylning på en typ 1 motor och tillslut ett tryckgjutet block  så har du en WBX motor
Skulle tro det var en tanke vurpa med lyftana  för där det stora problemet med dom maskinerna
Cb är bra skit  men med en 78,4 så får du slipa ur lite i blocket men det fixar du  76 går fritt
Som jag skrev det är tusen saker att tänka på  men att komma på alla kan vara svårt  man kommer ofta ihåg 998
Om du har liten erfarenhet så kan det vara knepigt att hitta alla 1000 sakerna 
Då gäller det ha tid o mer tid att stå o montera  o montera isär  ett gäng gånger
Sen att ha mät verktyg för att kolla upp dom 1000 sakerna
Man börjar med att mäta upp blocket sen lagrena sen veven  sen vevlagrena nästa är vevstakarna i båda ändar
När det är gjort så går man vidare till nästa detalj  och så vidare ( detta gäller alla motorer o fabrikat )
När man är i gång så finns det mycket liten tid att sitta framför datorn (nallen ) ( varje gång man är inne på nätet så tar det minst 15 min innan man är på samma ställe som man slutade Då är det mycket stor risk att man gör fel )
Ett bra tips läs igenom verkstads handboken en o två gånger innan man tänker på bygga ihop
Lycka till med bygget  Det är bara du som kan sätta nivån o hur bra det blir
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

35 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-12 17:31:47)

hmm verkstadshandbok...
vad vilken rekommenderar du??
kollade på mina 40 weber 4 progressions hål..
bara en vakumport i ena förgasaren. på mina 36 är det en på varje port..
tror mig ha  icke alfa specifika.. ICQ/bp

Ja jag räknar med många frågor... hoppas någon vill svara.. ICQ/ai jag har ju innan bara fulskruvat vw motorer .. dvs bytt lite cylindrar/kolvar toppar avgas osv..
kanske skall göra en projekt tråd av detta i stället.. dvs en av många.... då jag ju gör diverse efter lust smak tycke deltillgång osv.. ja jag vet en del tycker man skall bara göra en sak i taget..
på mitt jobb jobbar jag med ett antal projekt /bilar samtidigt, då saker ibland kör fast.. då kan man inte stå och vänta..
Så gör jag hemma oxå.. nu skall jag under en buss och fixa lite avgas läckage,sedan koppla släpet och åka hämta... ICQ/af  ja vem vet... ICQ/ag i do..

edit blev inget med det...
och andra ärendet blev inget heller...  ICQ/bl

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

michaelth skrev:
stickan skrev:

Köp en eftermarknadspump 26 mm. Men köp inte en Brosol för det är skitpumpar.

okey vilket fabrikat rekomenderar du??  typ vem säljer??

Jag brukar använda Schadek Hur det nu stavas ICQ/ag Classic VW Up North har nog såna.

37

Wasserboxervevaxeln skall inte bearbetas om man använder den. Ramlagret i svänghjulsändan är 60mm och svänghjulsfastsättningen är som på typ 4 motorerna.

38 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-09-12 19:31:19)

Kjell T skrev:

Wasserboxervevaxeln skall inte bearbetas om man använder den. Ramlagret i svänghjulsändan är 60mm och svänghjulsfastsättningen är som på typ 4 motorerna.

Nä men det är lite jävligt att få dit en sådan i ett Typ1 block utan att bearbeta blocket  för att få dit axiallagerbrickorna
Såvida det är en 1985 års vev som hade shims som en typ 1

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

39

PPRMicke skrev:

Det där med trattar det är även en smak sak [...]
Det som är viktigt är det skall vara 50 mm mellan tratt o locket på luftfiltret om det skall  funka bra
/// Micke

Ursäkta lite trådkapning...

Alltid 50 mm? Har ett par filter/filterhus av CB-typ, och med de trattar som följde med IDF'erna är det bara ca 30 mm till locket. Nu kommer jag att ha ett par spjällhus med spridare (Megasquirt II), gäller samma tumregel då?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

40

fick för mig en gammal tumregel var minns samma mått som diametern på insuget..
men vet inte.. kul med inputt från fler i tråden så inte skall vi bry oss om trådkapning,
Det är ju frågan om hurvida vad som kan tänkas var lämpligt vid en dylik övning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41

michaelth skrev:

kul med input från fler i tråden så inte skall vi bry oss om trådkapning,

Tack Michael, vissa är väldigt "känsliga" för inblandning i sina trådar...  ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

42 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-09-13 08:54:27)

Stefan F skrev:
PPRMicke skrev:

Det där med trattar det är även en smak sak [...]
Det som är viktigt är det skall vara 50 mm mellan tratt o locket på luftfiltret om det skall  funka bra
/// Micke

Ursäkta lite trådkapning...

Alltid 50 mm? Har ett par filter/filterhus av CB-typ, och med de trattar som följde med IDF'erna är det bara ca 30 mm till locket. Nu kommer jag att ha ett par spjällhus med spridare (Megasquirt II), gäller samma tumregel då?

Ja alla sug motorer är det så  Om det är förgasare eller sprut har ingen betydelse
Det är tryckpulsen som styr den länden  ( retur pulsen är kraftigare när spjällen stängs )
Du Stefan  har du kollat på det billigaste Maxxecu mini typ 5995 kr med kabelmatta ( jag är allergisk mot allt hemma byggt  Har sett så många stackare som inte får det funka när man står o kör i rullana att det är något knas o det är ett helvete att felsöka när klockan tickar på och pengarna vara rinner iväg för kunden )

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43

michaelth skrev:

hmm verkstadshandbok...
vad vilken rekommenderar du??
kollade på mina 40 weber 4 progressions hål..
bara en vakumport i ena förgasaren. på mina 36 är det en på varje port..
tror mig ha  icke alfa specifika.. ICQ/bp

Ja jag räknar med många frågor... hoppas någon vill svara.. ICQ/ai jag har ju innan bara fulskruvat vw motorer .. dvs bytt lite cylindrar/kolvar toppar avgas osv..
kanske skall göra en projekt tråd av detta i stället.. dvs en av många.... då jag ju gör diverse efter lust smak tycke deltillgång osv.. ja jag vet en del tycker man skall bara göra en sak i taget..
på mitt jobb jobbar jag med ett antal projekt /bilar samtidigt, då saker ibland kör fast.. då kan man inte stå och vänta..
Så gör jag hemma oxå.. nu skall jag under en buss och fixa lite avgas läckage,sedan koppla släpet och åka hämta... ICQ/af  ja vem vet... ICQ/ag i do..

edit blev inget med det...
och andra ärendet blev inget heller...  ICQ/bl

Typ en sådan här bok är jäkligt nyttig att ha https://vwcustomspeed.com/produkt/Verks … -t-1-61-65
Finns ingen riktig bra bok om motorer längre så vida man inte kan hitta  VW pärm om motorn
Om du hittar en sådan pärm ligger dom på +1000 kr  då skall man vara lycklig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

44

beställde boken från AMAZON nu...
Då ingen svensk leverantör har den hemma, slut osv..eller vw säljfirma.. vill ju helst gynna svenska firmor..
På min buggy har jag en Supertrapp ljud dämpare vilken är din erfarenhet av dylikt på vw motorer..
här på en 1600 med enkelportstoppar och en förgasare.. går fortare än jag vill köra...
ger ett gött ljud.. denna har ett 2 tums anslutning och satt på en volvoduett rod innan
https://forumbilder.com/images/2019/11/01/DSCF1574.md.jpg

här en annan buggy med dylikt. från dagen babe..
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71760&download=0

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

45 Senaste redigerad av Stefan F (2020-09-13 18:12:45)

PPRMicke skrev:

Du Stefan  har du kollat på det billigaste Maxxecu mini typ 5995 kr med kabelmatta ( jag är allergisk mot allt hemma byggt  Har sett så många stackare som inte får det funka när man står o kör i rullana att det är något knas o det är ett helvete att felsöka när klockan tickar på och pengarna vara rinner iväg för kunden )

/// M

Har följt Megasquirt sedan det lanserades 2001 och har byggt såväl V1.01, V2.2 och V3. Har jobbat med elektronik i mer än 35 år, så jag är inte orolig för att MS inte ska funka. Men visst, MaXX är inga dåliga grejor. Fast jag har inte 6.000:- liggandes för att köpa ett...  ICQ/ab  och det ligger ett fullt fungerande MS2 bredvid mig på skrivbordet. Jag ser det mer som "Learning-by-Doing" och för att det är kul att bygga med elektronik. Men jag förstår din synpunkt, många köper ett MS i tron att det bara är att plugga in och köra. Vilket det så klart inte är... Men genom att bygga det själv får man en bra inblick i hur ett sprut är uppbyggt, och resten... tja, det är bara programvara  ICQ/ag  Och tid, massor av tid...

Men efter den lilla utvikningen får jag konstatera att jag alltså behöver lite kortare/lägre trattar. Var hittar man sådana med IDF-utseende? Misab?

Edit: Dalhems har i lite olika höjder, upptäckte jag just  ICQ/bs

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

46

Stefan F skrev:
PPRMicke skrev:

Du Stefan  har du kollat på det billigaste Maxxecu mini typ 5995 kr med kabelmatta ( jag är allergisk mot allt hemma byggt  Har sett så många stackare som inte får det funka när man står o kör i rullana att det är något knas o det är ett helvete att felsöka när klockan tickar på och pengarna vara rinner iväg för kunden )

/// M

Har följt Megasquirt sedan det lanserades 2001 och har byggt såväl V1.01, V2.2 och V3. Har jobbat med elektronik i mer än 35 år, så jag är inte orolig för att MS inte ska funka. Men visst, MaXX är inga dåliga grejor. Fast jag har inte 6.000:- liggandes för att köpa ett...  ICQ/ab  och det ligger ett fullt fungerande MS2 bredvid mig på skrivbordet. Jag ser det mer som "Learning-by-Doing" och för att det är kul att bygga med elektronik. Men jag förstår din synpunkt, många köper ett MS i tron att det bara är att plugga in och köra. Vilket det så klart inte är... Men genom att bygga det själv får man en bra inblick i hur ett sprut är uppbyggt, och resten... tja, det är bara programvara  ICQ/ag  Och tid, massor av tid...

Men efter den lilla utvikningen får jag konstatera att jag alltså behöver lite kortare/lägre trattar. Var hittar man sådana med IDF-utseende? Misab?

Edit: Dalhems har i lite olika höjder, upptäckte jag just  ICQ/bs

Har mycket dålig koll på IDF ( IDA Gubbe  ICQ/bs )
Men har du ingen svarv  man kan tillverka i plast 
Vad är det för arbetsoråde  på maskinen  som du har tänkt Stefan
Långa rör från ventil cc till tratt lågt  kort höga varv  ( Vid 7600 varv cirka 420 mm max effekt) för kamen skall jobba bäst 
Det går att tillverka distanser under spjällhusen  för att få upp länden
Det är många som glömmer av att länden är jätte viktig  för körbarheten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

47 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-13 20:04:48)

Är det viktigt att trattarna är raka eller kan man sätta i en krök om platsen inte räcker till... misstänker att kröken äter effekt men kanske kompenserar nyttan?? ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

48

kommer ihåg en golf (1a) som jag satte på en passat  16. insprut topp på.. (kjektronik ) med insuget.. men gjorde en adapter med original gls förgasaren på. var ett sjuhelsikes långt insug  hade ett jädra drag i maskinen från låga varv och körde ifrån original gti golfar .. saknar den bilen..men det blev mer kustom  av den, dubbelt avgas hel vägen ellås i dörrar (dbortagna yttre handtag.. och ett soltak med regn sensor 4 separata fällbara stolar.. ny instrumentering matt lack sänkt och breda hjul.. men det var 90 tal...
preskiberad.. och skrotad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

49

michaelth skrev:

beställde boken från AMAZON nu...
Då ingen svensk leverantör har den hemma, slut osv..eller vw säljfirma.. vill ju helst gynna svenska firmor..
På min buggy har jag en Supertrapp ljud dämpare vilken är din erfarenhet av dylikt på vw motorer..
här på en 1600 med enkelportstoppar och en förgasare.. går fortare än jag vill köra...
ger ett gött ljud.. denna har ett 2 tums anslutning och satt på en volvoduett rod innan
https://forumbilder.com/images/2019/11/01/DSCF1574.md.jpg

här en annan buggy med dylikt. från dagen babe..
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71760&download=0

Det där med avgassystem  kan vara knepigt  att få till på en vw maskin
Det var många årsen man testade med supertrapp   Fick aldrig till det med sådan 
blev en hård bakpuls  om man hade förlite diskar   men det var racing 
Om du kollar man gör i dag  ett grovt rör efter kolektorn  med en avstämd länd
Så man kan få ner tryckpulsen ( Kolla på A1 mufler  Tiger H har bra koll )
Men man kan alltid testa med olika  för om det låter mycket tror man ofta det går som fan men ljudet lurar att det går bättre än vad man tror
Om du skulle ha en bredbands lambda i röret kan man se vad som händer med mottrycket i slutröret
Som supertrapp mer diskar mer flöde större munstycken = mer pulver med rätt lambda värde nästa plus är maskin går kallare också
mindre diskar högre mottryck  mer värme på kolven toppen  Eller som dom som tror att en tratt funkar brukar få problem med värme  för den går försnålt  men det låter som det är 200 hk
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

50

michaelth skrev:

Är det viktigt att trattarna är raka eller kan man sätta i en krök om platsen inte räcker till... misstänker att kröken äter effekt men kanske kompenserar nyttan?? ICQ/bw

Har du sett en F1 motor med böjda trattar ??? ICQ/ag
Om man har som alfa romero  långa radie böjar  med samma radie på ut som insida  ja då funkar det
Ta en linjal på något som har en krök  stoppa in linjalen i hålet ( så ser du hur luften går för den går alltid lättaste vägen)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke