Så nu är skärmar på plats!
//Jörgen
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Nu har jag gjort det!! (Renovering av 911T -71)
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 12 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Så nu är skärmar på plats!
//Jörgen
Smutt...
Det med att stifta.. hur med färg i hålen ? Vet att en del tar typ ett 3.25 borr (standard popnit borr ) genom dörr gångjärnen sedan efter lack ett 3 mm borr.. ser hål vid dina gångjärn.. hur sedan ? Dutta i färg !? Hur gör du mot hjul huset ? Kitt?
Smidigt hur som att kunna lokalisera grejerna lätt efter lack.. och även under arbetet.. 
På vänsterskärmen så sitter tanklocket. Gummiflänsen där ska in på plats i skärmen. Där sitter också en låsring. Tanklucksöppningens wire ska justeras in ihop med själva luckan. Sedan toppar men hela anrättningen med en skydds-flap!
Sitter skyddsflappen løst over påfyllningen?
Tjusigt! Den här blir ju bättre än ny! 
V-Dub skrev:På vänsterskärmen så sitter tanklocket. Gummiflänsen där ska in på plats i skärmen. Där sitter också en låsring. Tanklucksöppningens wire ska justeras in ihop med själva luckan. Sedan toppar men hela anrättningen med en skydds-flap!
Sitter skyddsflappen løst over påfyllningen?
Den sitter under flänsen på påfyllningsröret, så den går ingenstans.
//Jörgen
Smutt...
Det med att stifta.. hur med färg i hålen ? Vet att en del tar typ ett 3.25 borr (standard popnit borr ) genom dörr gångjärnen sedan efter lack ett 3 mm borr.. ser hål vid dina gångjärn.. hur sedan ? Dutta i färg !? Hur gör du mot hjul huset ? Kitt?
Smidigt hur som att kunna lokalisera grejerna lätt efter lack.. och även under arbetet..
Hej!
Det är färg i hålen och jag använde dornet som du ser på bilden. Dornet blir ju tjockare längre mot handtaget så jag kör in det så långt som möjligt och sedan ser jag till att få en rät vinkel på det innan jag drar första bulten. Det andra hålet är i nederkant och då gör jag samma sak där med en bult dragen och sätter sedan en bult i nederkanten.
På dörrarna så har jag samma upplägg. Ett hål mitt i varje gångjärn.
Har inte funderat på att lägga igen. Låter det nog vara som det är. Om det skulle visa sig vara nåt jag stör mig på så får jag lägga i lite kitt.
//Jörgen
Snyggt jobbat som vanligt 
Snyggt jobbat som vanligt
Tackar och bockar!
//J
Renoveringen av framsäten har blivit lite uppdelad på grund av att jag väntar på delar. Nu hade jag fått det jag väntade på så jag kunde köra igång med sätesdelen.
Basen är en stålform som såklart behövdes pulverlackas.
Mekanismen för justering i längsled består av fjädrade "metalgrepp" på varje sida. De har en vajer mellan sig så att när man drar i spaken så vinklas de.
Fattades en sådan mekanism så jag fick köpa/fabricera lite. Bland annat så hade jag bara en vajer. Det är 2 mm pianotråd så det kunde jag fixa. Själva höljet är lite tjockare än till en cykelbroms. Höljet från en gammal gräsklippare var perfekt så den fick släppa till en bit. På bilden ser ni den övre som jag gjorde jämfört med originalet.
Lite pyssel med att få i sprintar med allt i spänn men till slut var allt på plats.
Nu kunde jag sätta igång med själva klädseln. Det pyssligaste var att spänna ett snöre som håller ned mittdelen och skapar ett litet veck.
Sedan hålls klädseln på plats runtom genom att man kilar fast den fastsydda plastremsan ni ser på bilden. Den viks runt ett halvt varv och sedan kilar man fast den i flänsen. Man får sätta knäna på plåten för att trycka ihop allt tillräckligt.
Så här blev det. Nu väntar jag på omkromning av gångjärnen för att kunna sätta ihop säte och rygg. Återkommer!
Hej igen! Nu blir det lite baklänges för jag trodde jag visat när jag gjorde dynan till sätet.
Själva sätet är i metall med fjädrar. Jag köpte ett förstärkningskit där det var med 4 nya fjädrar för att få lite hårdare säte. De fick man skruva in och sätta fast med hog-rings.
Sedan sitter det en dyna fäst på metallkonstruktionen. Den var ganska sliten på förarsidan så jag fick ersätta ett skikt där fjädrarna gått igenom. Jag använde 3 mm tjock filt som ni ser under den trasiga dynan.
Mittpartiet som spänns nedåt med ett snöre träs igenom dynan. Lade på lite extra skumgummi på sidorna som ni ser.
Blir som nytt (bättre) tack för de detaljerade bilderna i hur man renoverar i världsklass 
Blir som nytt (bättre) tack för de detaljerade bilderna i hur man renoverar i världsklass
Ja, världsklass vet jag inte men tack! Letar ju själv information på nätet och är glad för alla som tar sig tid att dela med sig. Det är ju till stor hjälp!
//Jörgen
Tjusigt jobb! Det finns mycket kunskap, händiga personer i vårt land !
Nu har jag äntligen fått hem motorn. Det var i slutet av april 2019 som vi började riva ned den hos min kompis Peter. Nu gör jag det sista själv.
Första var att sätta dit motorfästet i bakkant. Där sitter också fästet för ljuddämparen. På med blå Loctite och se till att den sitter rakt. Lade en linjal vid insugsportarna och mätte därifrån så jag fick lika på vänster och höger.
Visste att inte tändstiften var dragna för att gapet skulle ställas in. 0,6 ska det vara. Att ha en Hazet tändstiftsnyckel är inte fel.
Gick också över alla gängade hål i det pulverlackade för att inte stöta på problem längre fram.
Jag hade ju inget avgassystem innan så jag satsade på rostfritt. Skulle gärna ha ett vanligt egentligen men min erfarenhet från andra hobbybilar är att det blir kondens och rostar inifrån när man kör för lite med dem. Så rostfritt fick det bli! Dyrt, ja men då fick man ju det levererat i tygpåsar!
Hade laddat lite för att det skulle vara svårt att komma åt men det var faktiskt inte så farligt. Långa smala fingrar hjälper dock. Rikligt med kopparpasta på alla pinnbultar. Det är vanliga muttrar på hälften av bultarna. På den andra hälften är det insex-muttrar. De skruvas i de genomgående rören. Så en liten mutter på en fläns i mitten. Måste säga att det var riktigt bra passform på dem.
Värmekamrar på!
Ljuddämparen sitter med fyra bultar i flänsarna samt två stora band som går runt fästet som sitter på motorfästet. Det har två klackar som får justeras så att det ligger an rätt.
Själva banden dras med en bult. På med kopparpasta och kör!
Så var det klart med bottendelen.
Ha de gott,
Jörgen
Oj vilka vackra grejor.
Du får tänka på att du slapp påsskatten ;-)
Hej Alla!
Nu har jag varit och grejat i framänden en hel del. Kofångare, lampor och tutgaller.
Här får man verkligen ta det lugnt. Risk för att man repar, knäcker lack, drar knytnäven i väggen är högst påtaglig. Ska jag ge mig själv ett råd är det att passa in ännu mer noggrant innan lack.
Det är många bitar som ska lira här, kofångare mot skärm, mot huv, mot blinkers och tutgaller. Alla dessa bitar ska i sin tur sitta fint mot varandra. Med en repro skärm, en original, repro blinkershus och strålkastare, repro kofångare så är det såklart nästan omöjligt. Det blir att jaga den bästa kompromissen istället.
Man kan trösta sig med att man inte kan se båda sidorna samtidigt (om man inte är en hammarhaj).
Först ut var kofångaren. Där fick jag hjälp av brorsan igen. Inga konstigheter egentligen men jag visste att vissa punkter var tajta. Det ska in en list som är ganska tjock emellan allt också. Sedan vill man ju linjera snyggt mot skärmar och hjulhus. Jag skar ur listen på de känsliga punkterna strax under tutgallret. Sedan fick vi shimsa lite på högersidan så att kofångaren kom ut lite.
Bilden på listen i mitten har jag petat in halva biten under flänsen och jobbar vidare mot kameran.
Ändarna vid hjulhuset trimmade jag av genom att spara ytterdelen och sedan vika över den och limma. På det sättet slapp jag en "öppen" list mot hjulhuset. (den är som en kanalplast i snittet)
Sen var det blinkershusen på tur. Jag moddade dem lite och satte en lampa längst ut (på det vita i linsen). Paralellkopplade detta med de små lamporna längst bak så att när jag har på lyset så lyser det vitt framåt och gult på sidorna. På blinkersen (som har en lampa med två trådar) använder jag bara blinkersdelen så att det kommer blinka tydligt. Vi får se hur det blir när jag slår på strömmen...
Husen är repro men jag jagade på så jag fick i metall. Passform helt ok men inte topp. En gummilist sitter runt kantens fläns. Den limmades på plats med lim för ändamålet.
En hel del filande och flyttande av clipsmuttrar (som är den gängade varianten). Fick även justera i djupled med en "kyss" på rätt ställe.
Blev helt ok till slut även om det finns skillnader mellan vänster och höger. Mest beroende på att skärmarnas kurvatur mot blinkersen skiljer sig lite. Detta är väl en av nackdelarna av att montera ihop en bil som man köpt i delar.
Tutgallren är gamla original. Samma visa där. Rikta in clipsen ordentlig och passa in. Justera. Fram och tillbaka... 27 tagningar senare så sitter de på plats och linjerar lampor och skärm ganska bra.
Strålkastarna är repro med original glas. Det ska ju in en tätning där också. Det får ju inte vara för lätt... Skar ur den icke synliga delen på gummilisten uppe vid fliken som håller hela strålkastaren (!) Fick massera kanten på skärmarna FÖRSIKTIGT! Markerade mittpunkterna och lite fram och tillbaka enligt principen ovan så sitter de också på plats. Dock så drog jag av låsskruven på ena sidan. Den var i rostfritt och otroligt skör! Skulle inte våga ha den som faktiskt är det enda som håller allt låst. Satte en vanlig skruv tills vidare och ska kolla vad det finns för alternativ. Kanske något VW?
Sådärja, nu har 911 fått ett fejs! Det finns små skillnader mellan höger och vänster, men det har jag sett på många dyra renoveringar! Jag är nöjd så långt.
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 12 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Nu har jag gjort det!! (Renovering av 911T -71)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.