1

ska prova å borra ut en avgas pinnbult på en wbx ikväll å för att komma åt måste vatten pumpen bort, någon man ska tänka på när systemet ska fyllas igen?? har bara hört att det kan krabba???

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

2

Ingen som vet hur man luftar enklast????

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

3

fyll systemet starta motorn och lyfta bakom grillen vid höger framlyse
alla värmekranar på varmt
provkör efterfyll klart
så har jag i alla år och det har alltid funkat
/Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

4

Ska man skruva bort grillen??

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

5

Enligt reparationsanvisningarna skall framdelen vara upplyft, minns inte måttet nu, kanske 40cm. Motorn skall gå på ca 2000 varv vid luftning vid kylaren.

6 Senaste redigerad av ako483474 (2020-09-06 14:35:10)

Får jag tränga mig in med en fråga som jag inte hittar några bilder på? Om man vill sätta en "äkta" vattenboxer eller Subaru EJ-motor i en bubbla, Var sätter man då kylaren?


"Den som aldrig frågar får aldrig veta något!"

7

i fronten där reservhjulet satt.. på bubbla innan 71. och leder in luften under fronten med en liten spoiler...
gå in på https://forums.aussieveedubbers.com/index.php
registrera dig !!
gå in på
Non-VW Engine Conversions.  där finns en hel del angående dylika konverteringar..
https://forums.aussieveedubbers.com/vie … ;aid=83130

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

OK, tack för det! Kunskap att lägga på hyllan för intressant vetande.

9

michaelth skrev:

i fronten där reservhjulet satt.. på bubbla innan 71. och leder in luften under fronten med en liten spoiler...
gå in på https://forums.aussieveedubbers.com/index.php
registrera dig !!
gå in på
Non-VW Engine Conversions.  där finns en hel del angående dylika konverteringar..
https://forums.aussieveedubbers.com/vie … ;aid=83130

Det viktiga är att få ut luften som har expanderat 7-9  gånger när den är 70-90 g c

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

OK! Det lägger jag till dom andra vetskaperna. Jag har ingen VW, men blir nyfiken när jag läser era beskrivningar och byggen här. Det är i alla fall mycket intressant att läsa och det tackar jag för. Så fortsätt med beskrivningar och bilder. Det genererar bara fler frågeställningar för mig. Och om man ser det i förlängningen så finns det kanske någon seriös bilbyggare som har handgriplig nytta av era förklaringar?

11

ako483474 skrev:

OK! Det lägger jag till dom andra vetskaperna. Jag har ingen VW, men blir nyfiken när jag läser era beskrivningar och byggen här. Det är i alla fall mycket intressant att läsa och det tackar jag för. Så fortsätt med beskrivningar och bilder. Det genererar bara fler frågeställningar för mig. Och om man ser det i förlängningen så finns det kanske någon seriös bilbyggare som har handgriplig nytta av era förklaringar?

Det där med kylluft fick man lära sig den hårda vägen När man körde en räserbil på volvos vindtunnel
Hur man leder ut luften för det skall funka bäst
Dom sa så här Man använder fälgen  som luftpump  för det skall funka bäst på en bil som har trångt  motorrum  eller där som kylet  är placerat  för att få ut värmen
Det kan vara katastrof att byta fälg mot något fränt  Men man måste prova
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:
michaelth skrev:

i fronten där reservhjulet satt.. på bubbla innan 71. och leder in luften under fronten med en liten spoiler...
gå in på https://forums.aussieveedubbers.com/index.php
registrera dig !!
gå in på
Non-VW Engine Conversions.  där finns en hel del angående dylika konverteringar..
https://forums.aussieveedubbers.com/vie … ;aid=83130

Det viktiga är att få ut luften som har expanderat 7-9  gånger när den är 70-90 g c


Det där får du gärna förklara närmare...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

13 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-09-07 18:44:11)

varmluft tar ju mer plats än kall, det är därför varmluftballonger funkar.

Och bygger man om med en kylare fram så är ju till luften viktigt, men ännu vikigare är att få bort luften som gått igenom kylaren och expandrat och tar mer plats.

Kort sagt flödet från kylaren måste vara bättre än inflödet, annar funkar inte kylaren optimalt.

"ljushuvud"

14

Mr 56 skrev:

varmluft tar ju mer plats än kall, det är därför varmluftballonger funkar.

Och bygger man om med en kylare fram så är ju till luften viktigt, men ännu vikigare är att få bort luften som gått igenom kylaren och expandrat och tar mer plats.

Kort sagt flödet från kylaren måste vara bättre än inflödet, annar funkar inte kylaren optimalt.


Jo så långt är jag med. Men skulle en temp. ökning på 60 grader (från 20 till 80grader) göra att volymen ökar med 8ggr? Det låter mycket men vad vet jag... Finns det någon formel för detta? Så man kan räkna lite..

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

15

Allmänna gaslagen kanske ger svaret, finns tex på film
https://www.youtube.com/watch?v=rJsL-GJCNKg

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-09-08 09:49:37)

ant skrev:
PPRMicke skrev:
michaelth skrev:

i fronten där reservhjulet satt.. på bubbla innan 71. och leder in luften under fronten med en liten spoiler...
gå in på https://forums.aussieveedubbers.com/index.php
registrera dig !!
gå in på
Non-VW Engine Conversions.  där finns en hel del angående dylika konverteringar..
https://forums.aussieveedubbers.com/vie … ;aid=83130

Det viktiga är att få ut luften som har expanderat 7-9  gånger när den är 70-90 g c


Det där får du gärna förklara närmare...

Det är luft molekylen  som förändras när den blir uppvärmd
går maskin varm  samma med dom som körkompressor  dom skall tänka på detta 
Det är andlendningen det är döfött med suga luft i en förgasare till en  turbo man tappar verkningsgrad med varje  grad som tempen stiger
Här kommer en kemi länk ( sådant man fick lära sig i skolan ) http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkem … jsp?id=145
Här kommer en länk till en jäkla bra bok  som behandlar luft Ja  den är dyr men mycket bra https://www.bookdepository.com/Race-Car … c0QAvD_BwE
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17 Senaste redigerad av ant (2020-09-08 21:37:29)

Harry skrev:

Allmänna gaslagen kanske ger svaret, finns tex på film
https://www.youtube.com/watch?v=rJsL-GJCNKg

Ja den ger det korrekta svaret... Frågan är vad micke räknar med för formel?
Kanske en annan gaskonstant på västkusten?

Ps. En luftmolekyl förändras inte av värme...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

18

ant skrev:
Harry skrev:

Allmänna gaslagen kanske ger svaret, finns tex på film
https://www.youtube.com/watch?v=rJsL-GJCNKg

Ja den ger det korrekta svaret... Frågan är vad micke räknar med för formel?
Kanske en annan gaskonstant på västkusten?

Ps. En luftmolekyl förändras inte av värme...

Men vattnet i den

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

PPRMicke skrev:
ant skrev:
Harry skrev:

Allmänna gaslagen kanske ger svaret, finns tex på film
https://www.youtube.com/watch?v=rJsL-GJCNKg

Ja den ger det korrekta svaret... Frågan är vad micke räknar med för formel?
Kanske en annan gaskonstant på västkusten?

Ps. En luftmolekyl förändras inte av värme...

Men vattnet i den


Va?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

20

å jag som bara frågade hur man luftar....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

21

Gick det bra?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

michaelth skrev:

Gick det bra?

Jepp, varmkörde lite, öppnade fram på kylaren å sen fyllde på lite till..... funkade 20 mil i helgen ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

23 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-09 13:43:21)

ICQ/ay  verkar som vissa har det senare och andra får köra med ett  högtrör  från expansions kärlet  upp i luften eller vakumsög systemet..
Skönt att det gick bra..
Min bus gick nästan i kok den första gången jag körde den.. tempen rusade.. sen utan åtgärd skönk den sedan plötsligt och har efter det inte dumma sig.. vet inte om termostaten tillfälligt kan hänga sig (1,7 KY  sug diesel. )

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(