1 Senaste redigerad av jacobsteel (2020-08-26 14:35:36)

Jag köpte ett brytarlöst Pertronix kit på Just Kampers (ja, jag gick på priset). Som pajade efter <1 år.

Det här kitet:
https://www.justkampers.com/pertronix-v … 00-cc.html

Vid bytet för ett år sedan: Provtryckte alla cylindrar, ≈9-10 kg, jämnt, OK. Bytte till nya Bosch-tändstift, bytte till nya Pertronix tändspolen och brytarlösa kitet = Ghian (1500) gick som en klocka, _och_drog rejält mindre med soppa.

Tills idag! På E6! 10 Km utanför GBG. Långsamt går det inte att gasa längre, det går liksom men långsamt blir det mindre och mindre kraft. Sen stannar motorn. Går inte att starta. Lyckligtvis har man byggt en instrumentpanel som precis innan visat helt OK oljetryck (≈ 2.0, vid ≈ 105 C), bra spänning ≈ 13.5 och laddar, men varvtalet går bara långsamt ner. Motorn dör och går inte att starta igen.

Tänkte att damn, rusningstid, upptaget, och "bärgare tar nog 10 min, jag hinner byta tillbaka till gamla tändspolen och gamla brytaren", man har ju verktyg i bilen.
Ut med triangeln, 5 minuter senare satt gamla fördelaren (VW) och gamla typ standard tändspole på plats. Och bilen startar (men satan i gatan vad folk kör fort förbi... trots triangel etc..)

Tackar makterna och far hem, går igenom komponenterna. Ja, tändspolarna (både gamla och nya) var något varma men mätte helt OK bägge två. (>10.000 Ohm på sekundären, <50 Ohm på primären).
Motorn går bra både på nya Pertronix tändspolen och gamla.

Men brytarlösa systemet. Heldött. Mailar givetvis JustKampers ikväll, men tänkte ändå slänga upp en blänkare. Någon mer som råkat ut för samma fel. Ett år gammal, helt ny Pertronix-brytarlöst - stendör?

EDIT: Ohm-mätte sändarenheten noga på alla möjliga vis (roterade, stilla, försökte få igång med annan magnet... etc). Helt stendöd. Om någon är intresserad är själva givaren märkt: Pertronix Ignitor CARB E.O. D-27-22 (och ja, skrapet på isoleringen var där vid leverans), den låg an mot ringen något nu märkte jag också.

Post's attachments

Pertronix_Ignitor_CARB_E.O._D-57-22.jpg, 209 kb, 1100 x 738
Pertronix_Ignitor_CARB_E.O._D-57-22.jpg 209 kb, 3 downloads since 2020-08-26 

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-08-25 21:15:24)

Elektronik har en "badkarskurva" vad det gäller funktion.
Dvs de går sönder i början, gör dom inte det funkar dom länge sen.

En tändspole till Brytare bör ha ca 3 Ohm på primären.
Brytarlösa går ner mot 1,5-0,7 Ohm på primären, kör man med brytare med en sån spole blir brytarna inte långlivade.

"ljushuvud"

3

Hmmm... badkarskurva kan ju vara något. Googlade vidare och såg att pirattillverkning bara blir större och större problem också. (inte minst för kondensatorerna för brytare). I mitt fall vart det Pertronix både spole och Fördelare, köpta som ett matchat kit... så det var nog safe här. Men bra att veta - så man inte bara byter spolar fram och tillbaka...

Vad skulle ni rekommendera för spolar annars? Finns det t ex något känt fabrikat som fallerar mer sällan?

4

Det eventuella problemet skulle nog vara att man kör med Pertronix spolen till brytarna, det skulle orsaka mycket ström genom dem=värme.

Jag har kört med Biltema "Högeffekts2 spolar i 30 år utan problem (de är på 3 Ohm, så så mycket höeffekt är det nog inte).

Men en vanlig otrimmad motor behöver 4000-6000 Volt för att funka bra, och en Biltema get 10-12 Tusen, så det finns marginal.

Men vill du ha både hängslen och livrem köp en Bosch.

"ljushuvud"

5

Kör samma setup i bussen så frågan är om det är så illa så man måste ha en i reserv vid långfärd  ICQ/bw med en vanlig så kan man ha brytare i reserv men nu måste man ju i så fall ha en ny fördelare eller en gammal med brytare i reserv  ICQ/bn
Hörde nått om en polare som också fått problem med sin...

6 Senaste redigerad av jacobsteel (2020-08-27 08:47:24)

Pga hört lite tjöt om Pertronix hade jag (som tur) i reserv:
1) hela (fullt fungerande) gamla fördelaren (noga märkt på bas & lock, pga lockposition olika mellan Pertronix och stock).
2) hela (fullt fungerande) gamla tändspolen.
3) komplett uppsättning extra tändkablar (pga de kan gå sönder vid byte)
= bytte både fördelare och tändspole (pga Pertronix kitet var matchat)

Kör med hoprullad verktygs-behållare + liten väska mer grejer (typ fläktrem, säkringar, glödlampor etc.)
Spolen+bensinventilen har separat säkring: man kunde bryta ström lokalt utan att släcka varningsblinkers.

Kommer att lägga till:
+ extra tändspolehållare (pga varm tändspole expanderar = svårt att öppna hållaren).
+ 10 hylsa (obs hylsa, annat är omöjligt, hylsan inte med på bild),
+ extra kabelskor + lite kabel. Ev. färdig-gjord extra-kabel.

Kommer också märka upp tändkablar (och fördelarlocket) ännu bättre. Typ när man stod där på vägen hade man inte tid att kolla extra, var SÅ tacksam för mina stora klumpiga siffror...  ICQ/bs Får packa en dayglo väst också, hade tur det var dagsljus nu.

Post's attachments

verktyg i ghian SML.jpg, 235.58 kb, 1100 x 825
verktyg i ghian SML.jpg 235.58 kb, 6 downloads since 2020-08-27 

vw_toolkit.jpg, 267.5 kb, 1100 x 797
vw_toolkit.jpg 267.5 kb, 6 downloads since 2020-08-26 

7

UPPDATERING:

JustKampers/Pertronix ville titta på fördelaren jag skickade, och igår fick jag mail om förklaringen:
"The coil had nothing to do with it. The magnets had come out of the sleeve so the module could not switch. We installed a new sleeve and everything is OK."

Men, jag tycker nog Pertronix-spolen gick bra varm också (min nya Bosch Blue blir ca 45-55 C efter 20 min, Flame Thrower närmare 60-70 C, minst) så jag frågade om det med. Pertronix föreslog att öppna upp gapen på tändstiften:

"Our suggestion would be to open up your plug gaps to 1.0 or 1.1mm This will cause the coil to give more voltage and run cooler."

Vad är era erfarenheter?
Har någon annan ändrat gapet på tändstiften och fått svalare Pertronix-spolar? (Kör Bosch Blue 12V nu och den känns ju stabilare, eller så faller jag bara för att den är så snygg).

8

UPDATERING:

Svar från Pertronix om tändspolen ska vändas upp och ner eller inte (nej, den ska inte väntas, om det inte är epoxi)

""We would never recommend fitting any oil filled coil upside down.
We know VW mounted the coil that way when they were first designed
but with heat expansion and contraction and modern manufacturing techniques, there is a much greater chance of leakage.
Of course, it would be no problem to mount an epoxy coil upside down.
The Flamethrower plug wire has a resistance of 500 Ohms per foot.
There is no information on rotor resistance. We'll ask the factory."

(from Mark Hannaford, Pertronix UK)

9 Senaste redigerad av rickard m (2020-09-09 06:58:43)

Hade den svarta magnethylsan blivit avmagnitiserad då eller? För några fyskiska magneter hade väl inte hoppat ur? Kanske en extra svart hylsa hade varir bra som reservdel. Får du nya grejor nu eller?

Har förresten Pertronix brytarlöst på Porschen, fick något mystiskt problem efter 10 problemfria år, började gå som en påse nötter vid varm. Bytte ALLT i tändningsväg utan just pertronix grejen, lika... Tillslut bytte jag även den och sen funkade allt igen.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

10 Senaste redigerad av jacobsteel (2020-09-09 16:06:00)

Exakt, lika mycket som jag är tacksam över Pertronix svar, lika förvånad är jag.

1) Okulärt kunde man inte se att några magneter lossat. Inte så dom hamnar utanför plastringen. Plastringen låg dessutom på rätt höjd (bild). Dessutom märkligt hur alla fyra magneterna lossat (och det måste ju vara 4 eftersom dom delar på 360°)
2) Försökte man stimulera hallsensorn (eller vad det nu är) med extern magnet (neodynium) så hände ingenting på någon punkt.
3) Dessutom såg enheten sliten ut från start ("rufsiga" kablar, bild) man ser också att plastringen slitits...

Bifogar bild tagen direkt vid utmontering efter att felet dykt upp. Jag bytte spole och hela Pertronix-enheten = funktion.

Analys:
Eftersom Pertronix Flame_Thrower spolen hade identiska mätdata (Primär 3.2 Ohm, Sekundär 10 kOhm), och Pertronix-kablarna samma motstånd (1 kOhm/styck), och Pertronix rotorn samma motstånd (1 kOhm) som Bosch Blue 12V Spole / Bosch tändkablar / Beru rotor / skiftade jag också spole Bosch Blue / Standard / Pertronix / och detta funkade bra (testat med mekanisk fördelare).
Kvar är då bara fördelaren. Pertronix fördelaren mätte jag separat med elektronik-mätinstrument och den reagerade inte alls på impulser från extern magnet, eller från roterad axel, varken med eller utan ström tillförd.

Har inte hört från Just Kampers ännu, men Pertronix verkar ha skickat tillbaka en reparerad fördelare till JustKampers.

Men, jag vill ju köra Ghian, så jag monterade helrenoverad mekanisk fördelare och körde full tune-up, mätte kompression 10 kg/cylinder, ventiler u.a., kablar u.a. luftfilter rent och ny olja i.

EDIT - PS
Intermittenta fel/avbrott i t ex tändspolar som kommer och går blir givetvis besvärliga att hitta - och svåra att utesluta. Teoretiskt sett skulle en mkt varm spole kunna expandera och dra sönder några lindningar/ändra värde. När jag jobbade med elektronik felsökte vi genom att låta en krets värma upp, se felet och sedan spraya med kylspray och se om det försvann. Inte realistiskt med bil, pga mängden kylspray som skulle krävas antar jag  men teorin borde vara samma, här mer om tillfälliga fel:
https://dannysengineportal.com/intermit … -to-start/

Post's attachments

Pertronix_Ignitor_CARB_E.O._D-57-22.jpg, 209 kb, 1100 x 738
Pertronix_Ignitor_CARB_E.O._D-57-22.jpg 209 kb, 3 downloads since 2020-09-09