Jag köpte ett brytarlöst Pertronix kit på Just Kampers (ja, jag gick på priset). Som pajade efter <1 år.
Det här kitet:
https://www.justkampers.com/pertronix-v … 00-cc.html
Vid bytet för ett år sedan: Provtryckte alla cylindrar, ≈9-10 kg, jämnt, OK. Bytte till nya Bosch-tändstift, bytte till nya Pertronix tändspolen och brytarlösa kitet = Ghian (1500) gick som en klocka, _och_drog rejält mindre med soppa.
Tills idag! På E6! 10 Km utanför GBG. Långsamt går det inte att gasa längre, det går liksom men långsamt blir det mindre och mindre kraft. Sen stannar motorn. Går inte att starta. Lyckligtvis har man byggt en instrumentpanel som precis innan visat helt OK oljetryck (≈ 2.0, vid ≈ 105 C), bra spänning ≈ 13.5 och laddar, men varvtalet går bara långsamt ner. Motorn dör och går inte att starta igen.
Tänkte att damn, rusningstid, upptaget, och "bärgare tar nog 10 min, jag hinner byta tillbaka till gamla tändspolen och gamla brytaren", man har ju verktyg i bilen.
Ut med triangeln, 5 minuter senare satt gamla fördelaren (VW) och gamla typ standard tändspole på plats. Och bilen startar (men satan i gatan vad folk kör fort förbi... trots triangel etc..)
Tackar makterna och far hem, går igenom komponenterna. Ja, tändspolarna (både gamla och nya) var något varma men mätte helt OK bägge två. (>10.000 Ohm på sekundären, <50 Ohm på primären).
Motorn går bra både på nya Pertronix tändspolen och gamla.
Men brytarlösa systemet. Heldött. Mailar givetvis JustKampers ikväll, men tänkte ändå slänga upp en blänkare. Någon mer som råkat ut för samma fel. Ett år gammal, helt ny Pertronix-brytarlöst - stendör?
EDIT: Ohm-mätte sändarenheten noga på alla möjliga vis (roterade, stilla, försökte få igång med annan magnet... etc). Helt stendöd. Om någon är intresserad är själva givaren märkt: Pertronix Ignitor CARB E.O. D-27-22 (och ja, skrapet på isoleringen var där vid leverans), den låg an mot ringen något nu märkte jag också.