Lär väl få ta å starta en projekttråd för min bubbla.
Jag tror det var 17 år sedan jag köpte min bubbla av en bekant. Han hade haft den som förstabil och hade "totalrenoverat" den. Det var den säkert men han kanske inte skulle söka jobb som svetsare om man säger så...
Den var dock i hyffsat skick då och motorn var väl också hyffsad men jag hade stora planer och dålig kunskap och ekonomi så det resulterade i en mer eller mindre sprängd motor. Planerna ändrades och det skulle bli typ4 turbo och jag köpte motorer och någon 091-låda mm men i samma veva skaffade vi hus, hundar och en drös ungar på kort tid så bilen blev stående. Nu har ungarna växt upp, hundarna har bytts ut mot andra yngre förmågor, hästar har införskaffats och framförallt så byggde jag ett riktigt garage/verkstad/stall för en par år sedan som börjar vara klart nu så nu börjar förutsättningarna finnas för att faktiskt ta tag i den här långbänken. I våras fick jag för mig att jag skulle kolla hur mycket rost det egentligen var på bilen. Två timmar senare hade jag visst lyft av karossen från plattan och projektet var igång.
Plattan rensades från gammal underedsmassa och rost (fy fasen vilket slitgöra) och det såg initialt inte ut som att det var så illa men ena golvsidan var tunn som fnöske och svetsen fungerade mer som en plasmaskärare när jag försökte svetsa så det blev till att beställa nytt där det var som sämst. Fick bara tag på klokkerholm med så kort varsel men jag chansade och det verkar funka. Blev betydligt bättre än innan i allafall.
Plattan blev rollad med tikkurila gpl-s primer (epoxigrund) och därefter blev det stiltje under sommaren. Jag har köpt lite bromsrör som ska monteras. Jag la ner alla skruvar och muttrar i ett citronsyrabad och glömde dem där...det var dumt...det har blivit helt andra toleranser på skruvarna efter det så det blir till att köpa nytt. Framvagnen har lite rosthål så jag är lite osäker om jag ska gå vidare med den eller om jag köper en ny puma eller liknande som är sänkt och avsmalnad. Det skulle underlätta en hel del då jag skulle vilja smalna av den en aning och jag tycker att sänksatserna sitter felmonterade på något vis. Den övre tar i luckan i ramhuvudet och tidigare ägare har borrat hål i den luckan för att det ska få plats...så något är fel där.
Växellådan är ett annat frågetecken just nu då den skorrade en hel del sist jag var ute och körde. Å andra sidan så har den ju läckt olja så den kanske är mer eller mindre tom på olja så jag får se hur det blir med den. Kanske chansar på att byta packningarna i den och penselrenoverar den sålänge. Känner att jag inte har kunskapen som behövs för att ge sig på en låda och jag har inte råd att lämna bort nu. Den är som sagt ett stort frågetecken just nu men den går ju relativt lätt att byta på plats också så det lär väl lösa sig.
Jag fick tag på en karosserisnurra under sommaren så i lördags kväll fick jag för mig att jag skulle försöka montera fästena någonstans. Efter några timmars funderande och svetsande så satt de på plats och på söndagen hängde jag upp den i snurran. Det känns som att det borde funka hyfsat.
Karossen behöver nya värmekammare, främre torpedvägg, båda torpedspetsarna bak. Det är säkert något mer men det känns som att det är ett hanterbart projekt för mig.
Planen är väl först och främst att fixa rosten och få ihop en rullande bil igen. Jag hoppas att jag fixar det under vintern. Bilen hade ju någon form av 80-tals cal-look stil så den kommer inte att bli återställd till original utan jag vill försöka behålla cal-look-stilen på något vis. Både stötfångare och lister är ju redan borta och jag gillar tidiga DKP bilar så det kanske blir något liknande. Motormässigt så har det ju varit många olika funderingar och jag har som sagt köpt på mig lite olika alternativ men det lutar mest åt att bygga en 16-1900 cc typ1 motor från grunden med dubbla weber och lite lagomt med effekt. Typ 4 känns i dagsläget som att det blir mer jobb än nödvändigt även om jag har i princip allt för en sådan konvertering. Som sagt, vi får se vad det blir på den fronten när bilen väl är ihopsatt igen. Om jag tittar på helheten nu så blir projektet övermäktigt så därför så siktar jag in mig på rostlagningen just nu och sen tar jag en del i taget.
Jag ska försöka lista ut hur man lägger in bilder så kanske tråden blir lite intressantare.





) så det är ingen brist på projekt.


