1

Lär väl få ta å starta en projekttråd för min bubbla.

Jag tror det var 17 år sedan jag köpte min bubbla av en bekant. Han hade haft den som förstabil och hade "totalrenoverat" den. Det var den säkert men han kanske inte skulle söka jobb som svetsare om man säger så...

Den var dock i hyffsat skick då och motorn var väl också hyffsad men jag hade stora planer och dålig kunskap och ekonomi så det resulterade i en mer eller mindre sprängd motor. Planerna ändrades och det skulle bli typ4 turbo och jag köpte motorer och någon 091-låda mm men i samma veva skaffade vi hus, hundar och en drös ungar på kort tid så bilen blev stående. Nu har ungarna växt upp, hundarna har bytts ut mot andra yngre förmågor, hästar har införskaffats och framförallt så byggde jag ett riktigt garage/verkstad/stall för en par år sedan som börjar vara klart nu så nu börjar förutsättningarna finnas för att faktiskt ta tag i den här långbänken. I våras fick jag för mig att jag skulle kolla hur mycket rost det egentligen var på bilen. Två timmar senare hade jag visst lyft av karossen från plattan och projektet var igång.

Plattan rensades från gammal underedsmassa och rost (fy fasen vilket slitgöra) och det såg initialt inte ut som att det var så illa men ena golvsidan var tunn som fnöske och svetsen fungerade mer som en plasmaskärare när jag försökte svetsa så det blev till att beställa nytt där det var som sämst. Fick bara tag på klokkerholm med så kort varsel men jag chansade och det verkar funka. Blev betydligt bättre än innan i allafall.

Plattan blev rollad med tikkurila gpl-s primer (epoxigrund) och därefter blev det stiltje under sommaren. Jag har köpt lite bromsrör som ska monteras. Jag la ner alla skruvar och muttrar i ett citronsyrabad och glömde dem där...det var dumt...det har blivit helt andra toleranser på skruvarna efter det så det blir till att köpa nytt. Framvagnen har lite rosthål så jag är lite osäker om jag ska gå vidare med den eller om jag köper en ny puma eller liknande som är sänkt och avsmalnad. Det skulle underlätta en hel del då jag skulle vilja smalna av den en aning och jag tycker att sänksatserna sitter felmonterade på något vis. Den övre tar i luckan i ramhuvudet och tidigare ägare har borrat hål i den luckan för att det ska få plats...så något är fel där.

Växellådan är ett annat frågetecken just nu då den skorrade en hel del sist jag var ute och körde. Å andra sidan så har den ju läckt olja så den kanske är mer eller mindre tom på olja så jag får se hur det blir med den. Kanske chansar på att byta packningarna i den och penselrenoverar den sålänge. Känner att jag inte har kunskapen som behövs för att ge sig på en låda och jag har inte råd att lämna bort nu. Den är som sagt ett stort frågetecken just nu men den går ju relativt lätt att byta på plats också så det lär väl lösa sig.

Jag fick tag på en karosserisnurra under sommaren så i lördags kväll fick jag för mig att jag skulle försöka montera fästena någonstans. Efter några timmars funderande och svetsande så satt de på plats och på söndagen hängde jag upp den i snurran. Det känns som att det borde funka hyfsat.

Karossen behöver nya värmekammare, främre torpedvägg, båda torpedspetsarna bak. Det är säkert något mer men det känns som att det är ett hanterbart projekt för mig.

Planen är väl först och främst att fixa rosten och få ihop en rullande bil igen. Jag hoppas att jag fixar det under vintern. Bilen hade ju någon form av 80-tals cal-look stil så den kommer inte att bli återställd till original utan jag vill försöka behålla cal-look-stilen på något vis. Både stötfångare och lister är ju redan borta och jag gillar tidiga DKP bilar så det kanske blir något liknande. Motormässigt så har det ju varit många olika funderingar och jag har som sagt köpt på mig lite olika alternativ men det lutar mest åt att bygga en 16-1900 cc typ1 motor från grunden med dubbla weber och lite lagomt med effekt. Typ 4 känns i dagsläget som att det blir mer jobb än nödvändigt även om jag har i princip allt för en sådan konvertering. Som sagt, vi får se vad det blir på den fronten när bilen väl är ihopsatt igen. Om jag tittar på helheten nu så blir projektet övermäktigt så därför så siktar jag in mig på rostlagningen just nu och sen tar jag en del i taget.

Jag ska försöka lista ut hur man lägger in bilder så kanske tråden blir lite intressantare.

2 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-07 11:09:56)

Välkommen med din projekt tråd...
För att kunna ladda upp bilder måste bildfiler vara ganska så små..
Eller så ful laddar man upp bilder på tex forumbilder.com. där man reggar ett konto. Sedan länkar/kopierar man in bildfiler därifrån.
Lycka till / michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Ok, nu tror jag att jag har fått till det med bilderna.

Så här såg den ut för något år sedan. Ena grabben är förväntansfull och jag hade ett svagt hopp om att få in en 1200cc industrimotor för att kunna skjutsa dem på skolavslutningen det året...det sket sig pga att jag inte hade något svänghjul som passade så jag lyckade sparka igång en 1300 AB-motor efter inköp av ny fördelare. Tyvärr blev det inte mer den sommaren.
https://forumbilder.com/images/2020/09/08/bubbla.md.jpg

Urkapad golvbit
https://forumbilder.com/images/2020/09/08/20200522_214651.md.jpg

Slipa, slipa, slipa, tvätta med thinner och sen kladda på lite epoxigrund
https://forumbilder.com/images/2020/09/08/20200530_150329.md.jpg

Efter helgens jobb hänger den i snurran. Ska väl beställa lite delar så man har något att göra under hösten/vintern
https://forumbilder.com/images/2020/09/08/20200906_144353.md.jpg

5

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Blir en trevlig vagn det där, bara att gneta på.

"ljushuvud"

7

Ja det ska nog bli något av den i slutändan. Lite lättare nu när man har verkstad, svets och lite bättre ekonomi. Dock har man ju sjuttielva andra projekt i luften samtidigt som slukar tid, energi och pengar så man får ta det lite eftersom. Vintern slukar enorma mängder pengar då man bor i norrland och har ett skoterintresse och tyvärr så har ju skotrarna en tendens att gå sönder så därmed tar de även tid men det är det värt. Samtidigt ska jag försöka fixa till dotterns nyinförskaffade Yamaha Virago 125:a innan våren till någon form av bobberstuk samt skaffa en egen hoj för att kunna hänga med henne till sommaren (har saknat anledning till att skaffa hoj de senaste 15 åren men nu ser jag en chans och den chansen ska jag ta ICQ/ag ) så det är ingen brist på projekt.

En liten fråga när man ska byta trösklar...jag har förstått att man brukar sänka ner karossen över plattan för att passa in trösklarna mot plattan innan man svetsar fast dem i karossen. Jag tror inte jag kommer att lyckas med det i och med att den sitter fast i snurran men jag tänker att man borde kunna göra en mall med typ en spånskiva nu när den är upphängd och använda den istället. Vad tror ni om det? Jag tänker såklart staga upp den en hel del innan så den inte ändrar sig när jag väl kapar ur tröskeln.

En annan fundering är om man ska börja med trösklarna först eller torpedväggen? ICQ/bw

Har ni något tips på hur man enklast slipar bort all färg och gammalt spackel? Gärna på ett sätt som minimerar damm. Tänkte först vinkelslip med stålborste och vara utomhus men nu är det höst och kallt och det lär bli vinter innan jag ger mig på och slipa ner hela karossen och då vill jag nog vara inomhus = damm överallt. Kanske är onödigt att slipa ner allt? Kanske bara slipar ner problemområdena. ICQ/bw

8

Gör dig ett "partytält" i garaget av byggplast och håll dammet däri.. grovrengörare gör prossesen kort... men dammar... ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Gjorde något liknande när jag testade blästern på plattan...fast först testade jag den utan att plasta in...dumt ICQ/an

10

En tom platta väger inte så många kilo.
Jag hade klurat på något sätt att få upp plattan mot karossen istället för plocka med något annat.
Någon slags ställning med domkraft eller liknande för att höja den den sista biten mot karossen.
På det sättet kan du sänka och få bort den när du behöver det.
Bara en tanke.

11

Problemet är att jag använder både främre och bakre infästning för snurran så det är stålbalkar i vägen så jag kan inte lyfta upp plattan tyvärr.