Kan det vara glapp i en kondensator? eller är det en sån pryl som det bara finns två lägen på, dvs funkar, eller är trasig...
Jag har ett irriterande och svårhittat fel, och jag vet att det inte är bränslerelaterat.
Jag var på en 200 mils roadtrip i sommar, och vid 2 tillfällen började bilen hacka till, för att sen gå sämre och sämre (misständer).
Båda tillfällena hackade jag mig vidare i ca tio mil eftersom jag inte ville bli stående i ödemarken ( vi åkte bara småvägar efter motormännens kartbok.) Båda tillfällena stängde jag av motorn när jag kom fram, och efter ca fem minuter provade jag att starta igen, och båda gångerna startade den och motorn gick som om inget hade hänt, och vi kunde åka vidare många mil till!
Skönt med en motor som självreparerar sig kan man tänka....
Men nu när vi är hemma igen skulle jag köra ut ur garaget, Den startade lätt och piggt som vanligt, men när jag kommit ur garaget så dog den och vägrar att starta, ingen gnista alls!
Efter ett tag startade den till, och dog som när man stänger av med nyckeln. Efter att ha hållit på så ett tag fick jag igång den och åkte ett varv utan problem!
Jag har provat med en annan tändspole när den var död, provade också med en annan fördelarkabel. Det klickar i förgasaren när man slår på tändningen. Bilen servades första dagen på trippen hos Bug`nBus med justerad tändning, ventiler brytare olja, etc. När jag provkörde ett varv efter servicen dog den på Bosses infart, och hade ingen gnista, efter några minuter startade den igen som om inget hade hänt!
Hjälp mig med nåra nya idèer!
Om det har någon betydelse så är det en 12v-konverterad H-motor (1500) från -67, som i övrigt är i god kondition.