1

Kan det vara glapp i en kondensator? eller är det en sån pryl som det bara finns två lägen på, dvs funkar, eller är trasig...

Jag har ett irriterande och svårhittat fel, och jag vet att det inte är bränslerelaterat.
Jag var på en 200 mils roadtrip i sommar, och vid 2 tillfällen började bilen hacka till, för att sen gå sämre och sämre (misständer).
Båda tillfällena hackade jag mig vidare i ca tio mil eftersom jag inte ville bli stående i ödemarken ( vi  åkte bara småvägar efter motormännens kartbok.) Båda tillfällena stängde jag av motorn när jag kom fram, och efter ca fem minuter provade jag att starta igen, och båda gångerna startade den och motorn gick som om inget hade hänt, och vi kunde åka vidare många mil till!
Skönt med en motor som självreparerar sig kan man tänka....
Men nu när vi är hemma igen skulle jag köra ut ur garaget, Den startade lätt och piggt som vanligt, men när jag kommit ur garaget så dog den och vägrar att starta, ingen gnista alls!
Efter ett tag startade den till, och dog som när man stänger av med nyckeln. Efter att ha hållit på så ett tag fick jag igång den och åkte ett varv utan problem!
Jag har provat med en annan tändspole när den var död, provade också med en annan fördelarkabel. Det klickar i förgasaren när man slår på tändningen. Bilen servades första dagen på trippen hos Bug`nBus med justerad tändning, ventiler brytare olja, etc. När jag provkörde ett varv efter servicen dog den på Bosses infart, och hade ingen gnista, efter några minuter startade den igen som om inget hade hänt!
Hjälp mig med nåra nya idèer!
Om det har någon betydelse så är det en 12v-konverterad H-motor (1500) från -67, som i övrigt är i god kondition.

2

Har du kollat spänningen vid tändspolens plus anslutning ( 15 ) när den strejkar?

3

Ja, det har jag gjort, eller jag fick hjälp med det av en mycket kompetent klubbkamrat när den dog på en parkering någon km från deras meck-garage för någon vecka sedan. Han stod och mätte med en multimeter medans jag slog på och av tändningen (utan att vrida till startläget) och där fanns det ström. Tändspolen är en "ny" Bosch som byttes för fem år sen när jag 12-voltifierade bilen, den har inte gått 1000 mil än, så den borde inte vara boven i dramat. Eftersom den dog nu när jag backade ur garaget kan man också utesluta att det skulle vara värmerelaterat. Jag har även när den är igång skakat på kablarna bakom tändningslåset om det skulle vara glapp där.

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-09-02 07:45:26)

Vanligtvis är kondensatorer värmekänsliga.
Men allt är möjligt, så varför inte byta?
Om det inte är felet så har du en i reserv, för en sak är säker de kommer att gå sönder.

Tändspolar borde det kunna vara glapp i , men även där är värmefel den vanliga orsaken till problem.

Jag skulle dubbel trippel kolla alla kablar och anslutningar dra lite i dom för att se om de sitter fast i kabelskon.
Kolla att allt är åtdraget där de är fastskruvade , är det nyare kabelskor som man trycker på se till att de går på trögt och att det inte är oxid där.

Sen kan det ju vara problem inuti fördelaren, jordflätan kan ha släppt, kabeln till brytarna kan ligga imot, så ta en ordentlig koll där.
Inklusive brytaravståndet, kolla gärna så alla fyra nockarna öppnar lika mycket.


Om du får problemet, skulle man kunna lossa fördelarlocket, ställa motorn så brytaren är öppen.
Slå på tändningen, sen kortsluta brytaren med en skruvmejsel, då ska det bli en liten gnista vid mejseln.
Och man vet att de finns spänning hela vägen fram.

"ljushuvud"