1 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-09-07 16:12:11)

Tänkte bjuda på ett tips om att smidigt lägga i ett soltak av VW originalmodell.

Många krånglar till det i onödan genom att falsa på alla möjliga och märkliga sätt.
Svetsa kant-i-kant och kapa takstolpar, byta hela taket och allehanda konstigheter.
Ofta med resultatet att det slår sig och blir knöligt. Dörrar som inte passar osv.
Som vid alla plåtjobb gäller det att hålla svetsning och värme till ett minimum för att slippa oändligt med riktning slipning/ efterbearbetning och massor av spackling  / slipning.   Men var och en gör naturligtvis som de vill.

1950-55 är soltaken något större och i folkmun kallat 3-viksmodell.
På dessa består soltaket av en separat ram som är punktad i takskinnet.

1956-63 är soltaket av 2-viks utförande och pressat direkt i taket.
Alltså ingen separat ram.

Att montera ett 3 viks tak är mycket tacksamt och enkelt då det “bara” är att kapa upp ett hål och punkta ramen på det sätt som fabriken gjorde.

Vad många missar är att det går att göra precis likadant med den nyare 1956-63 modellen (2 vik)
Det man gör är att kapa ner taket så endast en “ram” återstår.
Trycka upp ramen underifrån och punkta  eller limma fast hela härligheten.

Post's attachments

20190223_145842.jpg, 447.42 kb, 1700 x 957
20190223_145842.jpg 447.42 kb, 131 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-09-01 16:23:26)

Det absolut viktigaste är att mäta mäta och mäta lite till för att få EXAKT placering och storlek på hålet som ska kapas upp.
Bäst är att markera exakt CC på taket och CC på soltakets ram och sedan markera var i längsled taket skall sitta.

Jag brukar göra en pappmall till den främre delen på soltaksramen.
Som verkligen smiter åt och har riktigt bra passform.  Det lönar sig nämligen.
Det räcker att göra mallen från mitten CC och ut till en sida /främre hörna och sedan spegelvända mallen.

Post's attachments

20190223_160753.jpg, 539.83 kb, 1807 x 1017
20190223_160753.jpg 539.83 kb, 139 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3

Alltså.
Det är på framkanten man ska lägga ner störst arbete för att få till det riktigt snyggt och prydligt.
Resten blir nämligen helt osynligt.

Post's attachments

20190223_160801.jpg, 444.31 kb, 1328 x 747
20190223_160801.jpg 444.31 kb, 108 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-09-01 16:41:34)

I bakkant på ramen sitter monteringsskruvar till soltaket.
Längs långsidorna hö / vä  döljs operationen av soltakets aluminiumskenor.

Post's attachments

20190303_132717.jpg, 464.26 kb, 1913 x 1077
20190303_132717.jpg 464.26 kb, 125 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-09-01 16:37:46)

Lånad bild som tydligt visar monteringshålen i bakkant.
Man borrar nya hål i tak-skinnet så de stämmer med hålen i ramen.

Post's attachments

soltak 666.jpg, 212.98 kb, 960 x 720
soltak 666.jpg 212.98 kb, 105 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

Längsgående snitt läggs så nära ramen som möjligt.   (lånad bild)
Döljs helt under aluminiumskenorna.

Post's attachments

soltak 5.jpg, 116.79 kb, 432 x 576
soltak 5.jpg 116.79 kb, 104 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-09-01 16:38:51)

Normalt brukar jag alltid punktsvetsa fast ramen men bilen som här utsattes för operation skulle  inte lackas om. Alls.
Hmm...Så det blev till att limma med ett riktigt karosserilim.

Fördelen är inte bara detta går att utföra på en bil som inte ska lackas om, dessutom blir limfogen helt tät och starkare än svetsning.
Limmet fungerar som rostskydd och tätning.
Innehåller dessutom små glaspartiklar som säkerställer rätt mängd lim vid ihopsättning / pressning.
Limmet är även punktsvetsbart som icke härdat.

Würth och 3M har båda riktigt bra lim och finns numera i singelpatron för vanlig patronspruta

Post's attachments

20190303_173451.jpg, 527.84 kb, 1807 x 1017
20190303_173451.jpg 527.84 kb, 142 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-09-01 17:33:38)

Och JA även soltakets tre förstärkningar höger /vänster och i mitten monterades.
Limmades och punktades i ramen.

Post's attachments

20190326_182543.jpg, 516.79 kb, 1913 x 1077
20190326_182543.jpg 516.79 kb, 145 downloads since 2020-09-01 

soltak 8.jpg, 176.51 kb, 1024 x 768
soltak 8.jpg 176.51 kb, 100 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2020-09-01 17:14:07)

Låter bilderna stå för resten av beskrivningen.

Post's attachments

20190326_164855c.jpg, 142.27 kb, 1063 x 598
20190326_164855c.jpg 142.27 kb, 122 downloads since 2020-09-01 

20190326_174501kj.jpg, 307.32 kb, 1616 x 910
20190326_174501kj.jpg 307.32 kb, 111 downloads since 2020-09-01 

20190326_174506.jpg, 480.18 kb, 1065 x 1892
20190326_174506.jpg 480.18 kb, 131 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10

Det ser väldigt smidigt ut. Jag föredrar att punktsvetsa med punktsvets så mycket det går.

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55,58
Typ2 51,52,59

11

fo_eldarc skrev:

Det ser väldigt smidigt ut. Jag föredrar att punktsvetsa med punktsvets så mycket det går.

Ja smidigt och ingen efterbearbetning.
Jag brukar punkta men på denna bil var det inte ett alternativ då den inte skulle lackas om.
Går att göra precis som beskrivet men punkta om man hellre vill det.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12

hur tar du bort överskotts lim?? tvättar med primer cleener ??innan limmet härdat.dvs det man preppar ytan med innan limningen?? eller mekansisk nötning typ fingerslip när det härdat??
Har limmat en hel del plåt och gillar det .. tagit limmet genom jobbet..
men skulle behöva köpa mer nu så får kolla efter lämpligt.. har du något nummer på limmet??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

michaelth skrev:

hur tar du bort överskotts lim?? tvättar med primer cleener ??innan limmet härdat.dvs det man preppar ytan med innan limningen?? eller mekansisk nötning typ fingerslip när det härdat??
Har limmat en hel del plåt och gillar det .. tagit limmet genom jobbet..
men skulle behöva köpa mer nu så får kolla efter lämpligt.. har du något nummer på limmet??

Använde Scotch Brite grovrengörare "krull" på plåten och tvättar med aceton (utan olja).

Ritade och märkte upp alla snitt på maskeringstape och kapade med Pferd SG-plus kolfiberförstärkt 0,8 skiva.
Kapade direkt genom maskeringstapen.Lacken blev inte ens påverkad och plåten knappt varm,

Använde vid limning bred maskeringstape ca 40 mm två i bredd och tre skikt som kunde skalas av ett efter ett för att få bort smetigt överskott.    Bra med en sopsäck bredvid kan jag säga.. ICQ/ag

Efter härdning blev det att "hyvla" lite med rakblad längs framkanten för att skära av lite medvetet lämnat överskott.

Längs framkanten blir det oundvikligen till att bättringsmåla lite.

Post's attachments

20200901_222546_001.jpg, 484 kb, 1306 x 735
20200901_222546_001.jpg 484 kb, 138 downloads since 2020-09-01 

Würth power bond.jpg, 35.07 kb, 868 x 651
Würth power bond.jpg 35.07 kb, 105 downloads since 2020-09-01 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------