Tänkte bjuda på ett tips om att smidigt lägga i ett soltak av VW originalmodell.
Många krånglar till det i onödan genom att falsa på alla möjliga och märkliga sätt.
Svetsa kant-i-kant och kapa takstolpar, byta hela taket och allehanda konstigheter.
Ofta med resultatet att det slår sig och blir knöligt. Dörrar som inte passar osv.
Som vid alla plåtjobb gäller det att hålla svetsning och värme till ett minimum för att slippa oändligt med riktning slipning/ efterbearbetning och massor av spackling / slipning. Men var och en gör naturligtvis som de vill.
1950-55 är soltaken något större och i folkmun kallat 3-viksmodell.
På dessa består soltaket av en separat ram som är punktad i takskinnet.
1956-63 är soltaket av 2-viks utförande och pressat direkt i taket.
Alltså ingen separat ram.
Att montera ett 3 viks tak är mycket tacksamt och enkelt då det “bara” är att kapa upp ett hål och punkta ramen på det sätt som fabriken gjorde.
Vad många missar är att det går att göra precis likadant med den nyare 1956-63 modellen (2 vik)
Det man gör är att kapa ner taket så endast en “ram” återstår.
Trycka upp ramen underifrån och punkta eller limma fast hela härligheten.