Jag behöver byta styrningar i några toppar.
Läste här i flera trådar att man ska borra ut dom, vinkel på bordet i pelarborren, styrning i borr, specialborr på 11,92mm osv.
För 25 år sen fick jag hjälp av en gravt alkoholiserad bilmekaniker att byta styrningar på en Volvo B20 topp till min EPA, då minns jag det som att vi drog/gängade ut dom med nått specialverktyg.
Det borde väl funka på vw toppar oxå?
Jag testade idag, gick kanonbra
Jag hade tre skräptoppar som dög till testobjekt. Alla 12 styrningar gick fint ut med gänga och mutterdragaren
Bara gänga i en M10 tapp i styrningen, gänga i en skruv med mutter och ett mothåll. På med skruvdragaren och skruva upp styrningen.
Tog nån minut per styrning.
Är det nått jag missar här? Risk för att toppen spricker? Annan risk?
Jag testade på både eftermarknads toppar och 50år gamla org toppar. Gick lika bra på båda.
Mothållet jag använde är ett gammalt org verktyg, heter vw422. Tydligen nått mothåll i växellåda. Passar kanon som mothåll i toppen.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
