1

Jag behöver byta styrningar i några toppar.
Läste här i flera trådar att man ska borra ut dom, vinkel på bordet i pelarborren, styrning i borr, specialborr på 11,92mm osv.

För 25 år sen fick jag hjälp av en gravt alkoholiserad bilmekaniker att byta styrningar på en Volvo B20 topp till min EPA, då minns jag det som att vi drog/gängade ut dom med nått specialverktyg.

Det borde väl funka på vw toppar oxå?

Jag testade idag, gick kanonbra  ICQ/ay 
Jag hade tre skräptoppar som dög till testobjekt. Alla 12 styrningar gick fint ut med gänga och mutterdragaren  ICQ/ag
Bara gänga i en M10 tapp i styrningen, gänga i en skruv med mutter och ett mothåll. På med skruvdragaren och skruva upp styrningen.
Tog nån minut per styrning.

Är det nått jag missar här? Risk för att toppen spricker? Annan risk?
Jag testade på både eftermarknads toppar och 50år gamla org toppar. Gick lika bra på båda.

Mothållet jag använde är ett gammalt org verktyg, heter vw422. Tydligen nått mothåll i växellåda.  Passar kanon som mothåll i toppen.

Post's attachments

056F4ED7-10E8-4A41-9F37-ED18BE44ACAD.jpeg, 115.29 kb, 336 x 448
056F4ED7-10E8-4A41-9F37-ED18BE44ACAD.jpeg 115.29 kb, 155 downloads since 2020-08-29 

3B049DD7-0E5C-4B0F-98AF-ED3DC4D221D4.jpeg, 593.37 kb, 1008 x 1344
3B049DD7-0E5C-4B0F-98AF-ED3DC4D221D4.jpeg 593.37 kb, 159 downloads since 2020-08-29 

710E709C-58AF-4E80-8FE5-E6BA449DEB00.jpeg, 412.44 kb, 1008 x 1344
710E709C-58AF-4E80-8FE5-E6BA449DEB00.jpeg 412.44 kb, 163 downloads since 2020-08-29 

C3FD6C44-7905-4F5B-BC0E-8337F0C2A59F.jpeg, 409.55 kb, 1008 x 1344
C3FD6C44-7905-4F5B-BC0E-8337F0C2A59F.jpeg 409.55 kb, 145 downloads since 2020-08-29 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Tidigare när jag inte hade speciell borr med styrning och inte heller pelarborrmaskin och vinkelhylla, gängade jag från förbränningsrummets sida med UNC 3/8 och skruvade in en skruv och från motsatta sidan använde jag en dorn som då bottnade mot skruven. Med hammare slogs då styrningarna lätt uteftersom belastningen kom i "botten" av styrningen minskade styrningens diameter något och kom lätt ut.
Går inte att jämföra med byte av styrningar i Volvo B18-20 eller annan gjutjärnstopp.

3

Jag hade aldrig tänkt att jämföra en gjutjärnstopp men en i aluminium, jag funderade mest på om det gick att göra på liknande sätt när man ska ha ut styrningar.
Och det visade sig att det gick bra.

Om man kan gänga i en ”plugg” och banka ut styrningen med ett dorn, för att styrningens diameter minskar lite om den blir utdragen så lär mitt sätt vara minst lika bra.
Min styrning blir oxå utdragen och får ev en mindre diameter, även om jag tvivlar på att det händer eller har betydelse?
Då måste ju mitt sätt att dra upp styrningen vara bättre för toppen, om man slår med hammare och dorn borde det bli mer påfrestningar och risk för mikrosprickor i toppen?

Min fråga var egentligen om det finns risker med att dra ut styrningar? Nån risk borde det väl vara? Annars hade väl inte folk borrat och strulat?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4 Senaste redigerad av michaelth (2020-08-30 20:36:52)

Jag kan tänka mig att om man tunnborrar styrningen, med en liten kant kvar innan man knackar ut den, för att inspänningstrycket kanske minskar mot toppen.
och att man ger en mindre påfrestning mot hålet. Dvs man nöter inte ut hålets tolerans ??mot styrningen ....Jag vet inte men gissar att man inte brotschar hålet?, innan man värmer toppen, och kyler nya styrningar,inför insättning i hålet?
Obs jag vet inte... bara funderar...!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av Kjell T (2020-08-31 05:04:56)

Borrar man ut styrningen så att det blir kvar en tunn vägg, släpper spänningen och man kan då normalt montera styrningar med samma diameter, utan att behöva gå upp till följande överdimension.
En borr med diameter 11mm och styrning på 8mm är lämpligt för de styrningar som har innerdiam 8 mm.
Vid borrning lämnas ca 10 mm oborrat och kanten som blir kvar blir. Stopp för utslagningsdornen.

6

Kjell T skrev:

Borrar man ut styrningen så att det blir kvar en tunn vägg, släpper spänningen och man kan då normalt montera styrningar med samma diameter, utan att behöva gå upp till följande överdimension.
En borr med diameter 11mm och styrning på 8mm är lämpligt för de styrningar som har innerdiam 8 mm.
Vid borrning lämnas ca 10 mm oborrat och kanten som blir kvar blir. Stopp för utslagningsdornen.

Jag gjorde på detta sätt, slipade till ett specialborr på jobbet och satte i handborrmaskinen. Gick kanonfint.

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

7

Anledningen man inte vill dra ut stryningen är att man drar med alu från toppen
Därför finns det olika storlekar på styrningen som typ 12,03  12,06 och så vidare   
När man borrar ur dom och tappar späningen i styrningen kan man ha samma yttre mått på styrningen
Sen när man driver in den nya ( om man har borrat)  kommer dom nästan samma plats ( mycket mindre att fräsa i sätet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke