pelican skrev:Leif VW Persson skrev:Varför blev säljaren arg på dig? Kan det möjligen vara för att du inte hämtade bilen när du köpt den?
Varför lägger du inte upp bilder på bilen det handlar om? Istället för helt andra liknande bilar.
Tycker du på fullt allvar att en vecka eller fyra år är sak samma?
Han blev arg för jag sände ett sms där jag skriv jag ska ha min jä*la bil, ungefär så. Jag kanske skrev: Ge mig bilen för helve**. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag skrev.
Jag har lagt upp bilder på den aktuella bilen ifråga. Jag har bara bilder på den invändigt och från motorn. Jag hade tidigare två bilder på den utvändigt. Det var när den inte hade insatserna till framljusen insatta. Den säregna ljusa blå färgen syntes tydligt och av rätt nyans på dom bilderna, men jag kan inte hitta dom. Den bilen jag lagt upp som är en annan bil, det är samma modell och färg.
Återigen så ta inte allt så bokstavligt, utan skriver jag att en vecka eller fyra år är samma. Det betyder att för mig är det sak samma, om det gått två veckor eller fyra år, bilen ska fram. Jag bryr mig inte om det gått fyra år. Från mig till dig: Det fattar du väl vad en sådan mening på svenska betyder? Folk tenderar att vara normalintelligenta och då begriper du säkert vad jag menade. Jag hade två fel på högskoleprovets läsförståelse, meningen är sådan att den går tolka bokstavligt vilket blir helt fel. Vad hade du på högskoleprovet? För har du under 1.0 så vill jag inte diskutera det här vidare.
Vad roligt att du klarat högskoleprovet, det är svårt att tro.
Du besitter en något skev och normbrytande tidsuppfattning.
Återigen skriver du att en vecka eller fyra år är samma sak -för dig. (Jo jag förstår, du vill ha bilen)
Du verkar inte begripa att du inte kan komma med ägaranspråk först efter fyra år.
Och du verkar också ha svårt att förstå att köpare och säljare har ett delat ansvar i en affärsuppgörelse.
Köparen har medverkan och hämtningsförpliktelse- uppfylls inte det så har ägaren rätt att avyttra varan / bilen.
Avhämtning ska ske inom rimlig tid. (fyra år är inte rimlig tid)
Eftersom köpet avser en bil så är det fullt förståeligt att bilen kan vara en stor belastning att förvara och det skulle kunna bli kostsamt att ordna med en extra parkeringsplats eller garage för att förvara bilen.
Oavsett vad säljaren sagt angående leverans av bilen så ska du uppfylla din del , dvs hämta bilen på ett eller annat sätt.
Det finns även möjlighet för ersättning för kostnader i samband med att hämtningen inte skedde i rätt tid. Och eftersom att förpliktelser från köparens sida inte var uppfyllda kan ett köp inte anses vara fullbordat vilket betyder att äganderätten inte heller har gått över. Säljaren har rätt att ta ut en lagrings / förvaringsavgift.
Till exempel rimliga och blygsamma 100 Kr / dag..
Det blir på 4 år / 1460 dagar -- 146 000 kr.
Kanske Missing People kan titta efter bilen när de ändå är ute i buskarna
Jag gör som min namne gällande en viss kostöld och lägger upplösningen på denna gåta i ett kuvert.
Post's attachments
Pelicanfallet.jpg 559.79 kb, 204 downloads since 2020-08-26