1

Länge har jag gått och dragit på det då jag kunnat köpa det allra mesta på hemmaplan, eller direkt från olika företags hemsidor, men för en tid sedan så gjorde jag slag i saken och registrerade mig på ebay.

Inom ett par dagar, innan jag ens hunnit göra någon affär på ebay blev mitt konto spärrat (suspended) och man skriver att mitt konto har "raising serious security concerns". Inte bara känns detta som en skymf mot mig som privatperson (och kund), det är ju minst sagt konstigt när man inte ens gjort något.

När jag mejlar ebay och kräver en förklaring får jag ett till synes standardiserat svar om att de kräver någon form av identitetsbevis för att styrka att jag är den jag är. Inget svar på frågan om varför jag antas vara en säkerhetsrisk. Det är inget "litet" de vill ha i form av bevis, antingen en fotokopia på pass ID eller körkort med både fram- och baksida avbildat, samt ett bevis på att jag bor där jag bor genom bankdokument, eller el- eller telefonräkningar.

När jag mejlar tillbaka och frågar om de kan förstå att det känns olustigt att som privatperson röja hela sin identitet på det viset, så får jag ett likartat standardsvar som första gången. ICQ/bu

När jag googlar på detta så verkar det främst vara personer som säljer och har sålt mycket som haft problem. Och för en del har det inte ens hjälpt att skicka in det som ebay begär, de har fortfarande varit blockade.

Nu är inte detta hela världen för mig, jag kan leva utan ebay, men jag tycker det är märkligt och tänker att jag måste kolla med er här om ni råkat ut för detta, eller känner någon annan som haft problem? Ska man kanske fortsätta att stånga sig i väggen och kräva en bättre förklaring av ebay?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Hej !
Jag har inte haft några som hellst problem med ebay, har handlat mycket där . Dock inte sålt ngt.
Kan bero på att jag registrerade mig väldigt tidigt och då kanske inte säkerheten var så hög.
Dock vet jag att ngn hade hackat mitt konto , massa år sen. Så jag fick vända mig till ebay och lösa upp mitt låsta konto.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Mystiken tätnar! Men tack för ditt svar! ICQ/ay  Hoppas fler kan ge sin bild av situationen, så man får en bättre helhetsbild.

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-07-31 08:37:11)

jag har handlat mycket på ebay i över 10 år, inga problem.
De drog dock 1 dollar på mitt kort som jag fick tillbaka när jag veriferat mig (eller så var det paypal som gjorde det)

Kan dock tro att om du säljer och lurar nån så åker ju Ebay på det med sina garantier. Därav deras krav.

Sen är det väl så att du inte röjer din identitet för hela världen "bara" Ebay som du ingår en affärsrelation med.
De tillhandahåller ju en plattform med kunder som du kan sälja till.
Och jag tror de håller hårt i din information.
Men tycker du inte det är värt det så är det ju bara tta avstå.

Man kanske ska ha i åtanke att alla länder inte har personnummer och koll på sina medborgare som Sverige har.

När jag bodde i Windsor i England, var man tvungen att visa en gas eller elräkning och passet, så man kunde få ett kort så man kunde få bada gratis i simhallen och besöka slottet gratis. Det var Windsors "belöning" för att man stod ut med alla turister som kom dit. Vad jag försöker säga är att det som är konstigt i Sveriga kanske är normalt utanför.

"ljushuvud"

5

Okej, det kanske inte är en scam, det känns faktiskt lite långsökt. Men att bli anklagad för att ha orsakat allvarliga säkerhetsmisstankar (eller hur man nu ska översätta det) är hur som helst inget bra kundbemötande för en ny kund som knappt hunnit komma in i butiken. Jag trodde först mitt konto hade blivit hackat eller att det var ett dåligt skämt. Om de vill att jag verifierar att jag är den jag är, borde de i rimlighetens namn behöva göra detsamma. Jag får ser hur jag gör med detta, rädslan för att bli scammad är kanske inte lika stor som protesten mot ett dåligt kundbemötande, eller rent av ett personangrepp. Jag har hittat det jag söker på en annan sajt, så det lutar åt att jag spenderar mina pengar där.

Men det är fortfarande intressant att det inte är någon som råkat ut för samma sak? ICQ/bw

6

Har samma bekymmer också med paypal efter jag skapade ny inloggning. De vill också att jag ska ta kort på mitt ID. Känns som du skriver mycket märkligt. Sålde lite delar utomlands via Tradera och har ca 400kr på kontot som jag inte får ut om jag inte sänder info. Installerade om paypal appen och det är samma... Märkligt och olustigt.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)