Länge har jag gått och dragit på det då jag kunnat köpa det allra mesta på hemmaplan, eller direkt från olika företags hemsidor, men för en tid sedan så gjorde jag slag i saken och registrerade mig på ebay.
Inom ett par dagar, innan jag ens hunnit göra någon affär på ebay blev mitt konto spärrat (suspended) och man skriver att mitt konto har "raising serious security concerns". Inte bara känns detta som en skymf mot mig som privatperson (och kund), det är ju minst sagt konstigt när man inte ens gjort något.
När jag mejlar ebay och kräver en förklaring får jag ett till synes standardiserat svar om att de kräver någon form av identitetsbevis för att styrka att jag är den jag är. Inget svar på frågan om varför jag antas vara en säkerhetsrisk. Det är inget "litet" de vill ha i form av bevis, antingen en fotokopia på pass ID eller körkort med både fram- och baksida avbildat, samt ett bevis på att jag bor där jag bor genom bankdokument, eller el- eller telefonräkningar.
När jag mejlar tillbaka och frågar om de kan förstå att det känns olustigt att som privatperson röja hela sin identitet på det viset, så får jag ett likartat standardsvar som första gången.
När jag googlar på detta så verkar det främst vara personer som säljer och har sålt mycket som haft problem. Och för en del har det inte ens hjälpt att skicka in det som ebay begär, de har fortfarande varit blockade.
Nu är inte detta hela världen för mig, jag kan leva utan ebay, men jag tycker det är märkligt och tänker att jag måste kolla med er här om ni råkat ut för detta, eller känner någon annan som haft problem? Ska man kanske fortsätta att stånga sig i väggen och kräva en bättre förklaring av ebay?
Hoppas fler kan ge sin bild av situationen, så man får en bättre helhetsbild.