Är det ålder och artros som påverkat höjden?
Kul att några överlevt 
För er som inte har facebook så lägger jag upp lite bilder från dagens räddning av en Modo buss Mars 1953.
För er som har instagram finns jag där under "kroffevdubs" lär nog lägga upp mer bilder där. Använder sällan webbaserade boxerville 
För er som inte har facebook så lägger jag upp lite bilder från dagens räddning av en Modo buss Mars 1953.
För er som har instagram finns jag där under "kroffevdubs" lär nog lägga upp mer bilder där. Använder sällan webbaserade boxerville
Trevligt att en till barndoor är på väg att räddas..
Jag tycker att du borde försöka göra en projekt tråd här, då många uppskatar det..
Det måste inte vara massor av text.. men det är trevligt när man lätt kan hitta trådar och läsa om och igen...
så tänker jag..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kroffe skrev:För er som inte har facebook så lägger jag upp lite bilder från dagens räddning av en Modo buss Mars 1953.
För er som har instagram finns jag där under "kroffevdubs" lär nog lägga upp mer bilder där. Använder sällan webbaserade boxervilleTrevligt att en till barndoor är på väg att räddas..
Jag tycker att du borde försöka göra en projekt tråd här, då många uppskatar det..
Det måste inte vara massor av text.. men det är trevligt när man lätt kan hitta trådar och läsa om och igen...
så tänker jag..
Jag håller med dig
Gärna en projekttråd på denna. På facebook försvinner allt i flödet typ....
På årets HO återförenades några svenska BD´s efter ett antal år, den gröna panelen lever nu i UK och den vänstra MoDo bussen i Tyskland:


Hämtning av en gammal buss i skogarna i Halland för en massa år sedan. Jag trodde inte det fanns några bilder från denna expeditionen, men av en slump hittade jag några gamla negativ där den minsann fanns med!
Jag hade stora planer för denna buss, men tyvärr fanns inte tiden... Efter en tid i samlingen fick den gå vidare till Danmark. Det skulle ha varit riktigt trevligt att ha kvar den, nu när utbudet på fin plåt är så mycket större än för trettio år sedan. En del vagnar ångrar man att man har sålt. Men, pengarna räckte till en ny cykel till dåvarande flickvännen samt några kvällars uteliv. Inte illa för en fattig student 
Jo, förresten. Dragbilen skulle man också haft kvar.
Väl värd en halvrenovering 
Oj, vet du vart den är idag?
Annars lånar jag gärna en av bilderna och lägger ut på FB, vore ju skoj att se hur den ser ut idag.
Hämtning av en gammal buss i skogarna i Halland för en massa år sedan. Jag trodde inte det fanns några bilder från denna expeditionen, men av en slump hittade jag några gamla negativ där den minsann fanns med!
Jag hade stora planer för denna buss, men tyvärr fanns inte tiden... Efter en tid i samlingen fick den gå vidare till Danmark. Det skulle ha varit riktigt trevligt att ha kvar den, nu när utbudet på fin plåt är så mycket större än för trettio år sedan. En del vagnar ångrar man att man har sålt. Men, pengarna räckte till en ny cykel till dåvarande flickvännen samt några kvällars uteliv. Inte illa för en fattig studentJo, förresten. Dragbilen skulle man också haft kvar.
Därför blir svaret София.
Bäste hr. Fogg, пушки и розы...
GB: Jag vill minnas att jag sålde bussen till Rene Lokdam i Köpenhamn. Vi får väl engagera underrättelsetjänsten på andra sidan sundet... Det vore kul om den fortfarande finns kvar. Det är enkelt att konstatera att intresset för tidiga bussar har ökat med kvadraten (minst) på antalet år som gått sedan jag gjorde mig av med mina gamla bussar.
"Det är nog ingen (förutom Tony Larsen) som kommer att bli intresserad av gamla folkabussar... Det är bara split- och ovalbubblor som gäller."
Ungefär vid samma tid var jag och tittade på en 53 lyxbuss i Sorunda. Den var rostfri och helt komplett. Men, eftersom motorn var utbytt mot en 1500, och det var en reva i soltaket, så tyckte jag att 10.000 kronor var i mesta laget.
Tjoflöjt!
När jag känner historiens elaka vingslag håna mig kraftfullt tänker jag på verkstadskompisen Benke, som när han var entusiastisk student sågade ner en Mercedes 300 SL för att plocka motor och låda... Historiens facit är skoningslöst 
Glömde...
GB: Naturligtvis får du lägga ut bilderna på FB. Det vore bara skoj!
Jean mina översättningsfärdigheter gör att jag hamnar i Karlebynejden.
https://gunsrosor.n.nu/bilder-videon
Alternativt Mora.
https://www.facebook.com/gunstrosor/
Märkligt kan man tycka så här i efterhand men knappt en handfull barndoors sågs rulla i Sverige tidigt -90 tal. T ex Roger Lundbergs -53 ambulans, Anders Israelssons -54 lyx och
Hans Läses -54. Intresset har ju fullständigt exploderat inte minst i England.
Minns att det fanns två barndoors i trafik 1994 i UK, numera har har de väl flest barndoors per kvadratkilometer.
Väl värd en halvrenovering
Körriktningsvisaren var värd en halvrenovering
Fogg, det var just Läsas -54 som fick igång mig på gamla bussar. När jag såg bilderna på hans projekt ville jag också gå ut i skogen och plocka barndoor. Det tog inte lång tid att få napp efter att ha frågat runt lite hos skogsägare i norra delen av södra Sverige. Ska se om jag åtminstone har någon bild kvar på en -54 lyx, som man också borde ha sparat...
Glömde...
GB: Naturligtvis får du lägga ut bilderna på FB. Det vore bara skoj!
Fint, jag lägger ut så får vi se om det blir nått napp 
Jean Passepartout skrev:Glömde...
GB: Naturligtvis får du lägga ut bilderna på FB. Det vore bara skoj!Fint, jag lägger ut så får vi se om det blir nått napp
Tyvärr inget napp 
GB skrev:Jean Passepartout skrev:Glömde...
GB: Naturligtvis får du lägga ut bilderna på FB. Det vore bara skoj!Fint, jag lägger ut så får vi se om det blir nått napp
Tyvärr inget napp
Kontaktade Per Rasmussen i Köpenhamn och frågade om han visste något om bussen men Rene har tydligen slutat med Folkvagn helt och hållet och bussen fanns inga spår efter tyvärr. 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Väl värd en halvrenovering
Körriktningsvisaren var värd en halvrenovering
![]()
Fogg, det var just Läsas -54 som fick igång mig på gamla bussar. När jag såg bilderna på hans projekt ville jag också gå ut i skogen och plocka barndoor. Det tog inte lång tid att få napp efter att ha frågat runt lite hos skogsägare i norra delen av södra Sverige. Ska se om jag åtminstone har någon bild kvar på en -54 lyx, som man också borde ha sparat...
Jo jag var nog ganska tidig på det här med Barndoor, hade läst Jeff Walters artikel i Hot VWs om barndoors och där och då var valet givet, de är ju riksballa!
Hämtade den rödvita uppe i Västerbotten efter ett tips av en kompis som härstammar från orten. Det blev totalt 4 Barndoors i min ägo innan priserna sköt i höjden och objekten sämre.
Just Rogga Lundberg och Anders Israelsson var stora inspiratörer för mig och vi hade många roliga samtal om Barndoors.
Får väl se om det dyker upp något objekt i min väg, vore skoj! 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Jean Passepartout skrev:Väl värd en halvrenovering
Körriktningsvisaren var värd en halvrenovering
![]()
Fogg, det var just Läsas -54 som fick igång mig på gamla bussar. När jag såg bilderna på hans projekt ville jag också gå ut i skogen och plocka barndoor. Det tog inte lång tid att få napp efter att ha frågat runt lite hos skogsägare i norra delen av södra Sverige. Ska se om jag åtminstone har någon bild kvar på en -54 lyx, som man också borde ha sparat...
Jo jag var nog ganska tidig på det här med Barndoor, hade läst Jeff Walters artikel i Hot VWs om barndoors och där och då var valet givet, de är ju riksballa!
Hämtade den rödvita uppe i Västerbotten efter ett tips av en kompis som härstammar från orten. Det blev totalt 4 Barndoors i min ägo innan priserna sköt i höjden och objekten sämre.
Just Rogga Lundberg och Anders Israelsson var stora inspiratörer för mig och vi hade många roliga samtal om Barndoors.
Får väl se om det dyker upp något objekt i min väg, vore skoj!
Bara sluta snåla å ta fram lädret!
Det gjorde jag! Ångrar mig ikke! 
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Det var med blandade känslor man rotar igenom gamla negativ. Denna lyxbuss från ´54 skulle man också ha behållit. Tyvärr slutade detta ännu knasigare än en (allt för billig) försäljning till Danmark. Jag vill helst förtränga bussens vidare öden, men det är åtminstone kul att ha kvar bilderna
Fast ändå. Den var rätt dålig. Taket var ju inhoppat och klockan saknades. Äsch, inget att spara!
Tro nu inte att bilderna är tagna i forntiden bara för att det är svartvitt... Jag har haft för vana ända in i modern tid att dra igenom en rulle Tri-x i en analog kamera lite då och då. Men... visst är det några år sedan.
Lars Häsä skrev:Jean Passepartout skrev:Körriktningsvisaren var värd en halvrenovering
![]()
Fogg, det var just Läsas -54 som fick igång mig på gamla bussar. När jag såg bilderna på hans projekt ville jag också gå ut i skogen och plocka barndoor. Det tog inte lång tid att få napp efter att ha frågat runt lite hos skogsägare i norra delen av södra Sverige. Ska se om jag åtminstone har någon bild kvar på en -54 lyx, som man också borde ha sparat...
Jo jag var nog ganska tidig på det här med Barndoor, hade läst Jeff Walters artikel i Hot VWs om barndoors och där och då var valet givet, de är ju riksballa!
Hämtade den rödvita uppe i Västerbotten efter ett tips av en kompis som härstammar från orten. Det blev totalt 4 Barndoors i min ägo innan priserna sköt i höjden och objekten sämre.
Just Rogga Lundberg och Anders Israelsson var stora inspiratörer för mig och vi hade många roliga samtal om Barndoors.
Får väl se om det dyker upp något objekt i min väg, vore skoj!Bara sluta snåla å ta fram lädret!
Det gjorde jag! Ångrar mig ikke!
Så är det ju förstås men jag har svårt att förlika mig med att objekten blivit så högt pris-satta, tillgång och efterfrågan styr ju den utvecklingen. Sen finns det annat i livet som drar också så jag nöjer mig med det jag har... 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
822 2023-02-14 20:52:47 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2023-02-15 19:32:15)
50 split skrev:Lars Häsä skrev:Jo jag var nog ganska tidig på det här med Barndoor, hade läst Jeff Walters artikel i Hot VWs om barndoors och där och då var valet givet, de är ju riksballa!
Hämtade den rödvita uppe i Västerbotten efter ett tips av en kompis som härstammar från orten. Det blev totalt 4 Barndoors i min ägo innan priserna sköt i höjden och objekten sämre.
Just Rogga Lundberg och Anders Israelsson var stora inspiratörer för mig och vi hade många roliga samtal om Barndoors.
Får väl se om det dyker upp något objekt i min väg, vore skoj!Bara sluta snåla å ta fram lädret!
Det gjorde jag! Ångrar mig ikke!Så är det ju förstås men jag har svårt att förlika mig med att objekten blivit så högt pris-satta, tillgång och efterfrågan styr ju den utvecklingen. Sen finns det annat i livet som drar också så jag nöjer mig med det jag har...
Det är nog så att var sak har sin tid.
En barndoor är ju fantastiskt snygg, cool, praktisk på alla sätt förutom att de är fruktansvärt primitiva att köra.. Är man över 150 cm lång är det en plåga.
Ligga halvt dubbelvikt över ratten tröttnar man på efter ungefär 10 mil..
Jag hade nöjet att åka med Lars gamla Toad från England till Sverige 1994.
Trevligt men man är rätt nöjd efteråt.
Trots att jag ägt en hel del barndoors så är det bara en jag faktiskt kört med (den i mitten på bilden). En -54 panel diskret lackad i knallgult och lila. Jag t om använde den som vardagsbil 1997. Skulle jag göra det igen? Nej. 
Jag är 190cm jag...
längtar som fan efter nästa trip ner i Europa 
Jag är 190cm jag...
längtar som fan efter nästa trip ner i Europa
Det handlar ju dock inte om att du längtar efter att köra barndoor utan snarare att du under några veckor slipper skjutsa runt familjen i halva Dalarna.. 
GB skrev:Jag är 190cm jag...
längtar som fan efter nästa trip ner i Europa
Det handlar ju dock inte om att du längtar efter att köra barndoor utan snarare att du under några veckor slipper skjutsa runt familjen i halva Dalarna..





