1

läser av skyltarna i en -72a bay, blir inte klokare. bägge på framsidan av väggen bakom framstolarna

förarsidan:

Typ 24
2/255A Prülz (?)
24 221 69987
Kg 2280
1010  1270

passagerarsidan:

22 169 987
050 552
17 ? 7579 901 2410 11

är det rätt skyltar till att börja med?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

2

Är det chassinumret du är ute efter eller vad letar du efter? Chassinumret finns instansat i motorrummet på höger sida. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

kanske nån "M-kod" (M som i magic??) som berättar allt om bilen,
tillverkningsdatum, motor, färg, utrustning etc?
ska kolla chassienumret också!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

http://www.vw-mplate.com/index.php?lang=EN Den här länken kanske kan hjälpa dig

5

hjälpte bra, men frågetecken kvarstår. tack!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6

" Model    Type 2 (T2) mod. 241(0) :
- Microbus Deluxe
- 8 seater (arrangement 2-3-3)
- Sliding door right
- LHD
Chassis number    2422169987
Serial number    169 987
Model year    1972
Planned production date    Tuesday, 18 April 1972
Type of engine    Type 1 (AD) - 1584cc, 37 kW (50 bhp DIN)
Type of transmission    Manual 4-speed gearbox
Paint color   
L53D    -      Niagara Blue
Interior color (doorpanels and seats)    52 - Alabaster (grey) Leatherette

Destination    Germany
List of option codes (M-Codes) "

fel motor? borde vara typ 4 1700 från början.
o var är soltaket??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

jag kan ha läst nån siffra fel dessutom  ICQ/an

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Det är ovanligt, men inte omöjligt att en kleinbus hade typ1-motor även efter 72 när typ4 kom som tillval till typ1an. På svenska marknaden var typ 1-motorer vanliga i skåpvagnar, kombis och pickuper fram till 75, men under dessa år (72-75) förekom båda alternativen parallellt. På den svenska marknaden blev det väldigt ovanligt med typ1-motor från 76 och framåt, men en importbuss kan mycket väl ha det ända fram till 82 (motorkod CT i åttiotalsbussarna). Om din buss har destination "Germany" så är det en ledtråd till "snikmotorn".

Med det sagt har du även svaret på den andra fråga, en kleinbus kunde ha soltak som tillval, men det var ovanligt, lyxbussen heter typ 22 eller typ 28. Det som förvirrar är att jänkarna använder samma namn för båda sorterna "microbus".

Jag reserverar mig för att inte ha sett varken bussen eller typskylten, jag utgår helt från din tolkning av den. ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Kollar fordonsdata o bussen är mycket riktigt regad med 37kW-motor = 50hp = typ 1
Påställd första gången 75-07-08 (!) trots att det är en -72a
Import/införsel: Nej
Bussen har haft typfyramotor sedan 80-talet (?), en 2-litrare sedan den
"ursprungliga" 1700:an skurit, blåste en oljeplugg bakom svänghjulet.
Onekligen (?!) en lyxbuss dock, alla kromlister o kofångarprydnader finns
. . . och takluckan  ICQ/bq

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10 Senaste redigerad av kee (2020-08-03 20:16:50)

Snygg fint! ICQ/be  När du skrev "var är soltaket" förstod jag det som att bussen inte hade något hål i taket. Det kan ha tillkommit som en m-kod också har jag för mig. Thesambas typ- och m-kodlistor kan ju vara felaktiga också.

Att det står "Import/införsel: Nej" skulle jag vara ytterst osäker på om det även gäller ett gammalt fordon. tror inte ens den "parametern" fanns i regeringshandlingarna förr i tiden. I vissa udda specialfall, som med militära fordon tex, så kan det ha registrerats hos vägverket långt efter tillverkningsdatum, även hört tals om fordon som gått på flygplatser och liknande utan registreringsnummer. Men då brukar det som regel gå fler år mellan tillverkning och registrering. Du får gräva djupare i arkiven, allt det här är ju bara gissningar. Men nog är det ovanligt med en lyxbuss, eller lyxig kleinbus, med typ1-motor efter 72. ICQ/bw

Mina bussar har "destination south sweden" har jag för mig, detta tillsammans med det udda motoralternativet grundade min misstanke om privatimport. ICQ/bs

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Fint å fint, inte meningen att försöka luras!!
Bilen har soltak/taklucka o klocka från fabrik, så kanske lyxbuss ändå?
Niagarablå. JP fälgar, 14". -72a registrerad -75?
Motorer hit å dit, den blev "fixad" när tvålitraren åkte i, motorbalken??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "