Det är ovanligt, men inte omöjligt att en kleinbus hade typ1-motor även efter 72 när typ4 kom som tillval till typ1an. På svenska marknaden var typ 1-motorer vanliga i skåpvagnar, kombis och pickuper fram till 75, men under dessa år (72-75) förekom båda alternativen parallellt. På den svenska marknaden blev det väldigt ovanligt med typ1-motor från 76 och framåt, men en importbuss kan mycket väl ha det ända fram till 82 (motorkod CT i åttiotalsbussarna). Om din buss har destination "Germany" så är det en ledtråd till "snikmotorn".
Med det sagt har du även svaret på den andra fråga, en kleinbus kunde ha soltak som tillval, men det var ovanligt, lyxbussen heter typ 22 eller typ 28. Det som förvirrar är att jänkarna använder samma namn för båda sorterna "microbus".
Jag reserverar mig för att inte ha sett varken bussen eller typskylten, jag utgår helt från din tolkning av den. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't