1

Hej, på min buss har underredsmassan börjat släppa på en del ställen, vilket inte är så konstigt på en så gammal bil. Man kan bryta loss bitar med handen här och där. Jag undrar: ska jag bara låta den vara som den är, eller är det mer skonsamt att försiktigt ta loss all lös underredsmassa? Vad rostar mest, att det är lös underredsmassa där vatten kan samlas innanför eller att pilla bort de lösa flagorna och få fram vanlig billack som finns där under?

2

jag hade lossat och tagit bort allt det lösa och lite till.
Sen ev bättrat på färgen och sen lägga på ny underredsmassa.
Lös underredsmassa är att be om rost....

"ljushuvud"

3

Ja, det var precis som jag misstänkte. När man ändå håller på att ta loss lös underredsmassa lär det väl bli mer än man tänkt sig från början och lär väl sluta med att man gör hela underredet ICQ/ag . Tycker själv att det ser rätt så fult ut med en massa underredsmassa på undersidan. Kan man lackera underredet i samma kulör som bilen, om man tar bort all massa, sedan slipar/blästrar rost och färg, rengör grundligt och sedan lackar med etsande grundfärg, mattar ned, sedan epoxy primer, mattar ned, kittar skarvar och till sist ytfärg? Var det rätt ordning eller har jag glömt något? Behövs det något stenskottsskydd också?

4 Senaste redigerad av Norain (2020-02-14 19:51:37)

Jag har riktigt gammal underredesmassa på min bil, där den är intakt är det ok, men finns ställen som är mindre ok och, ja, där är det nu rost.
Jag skulle definitivt ta bort och göra om.. själv har jag inte bestämt om det blir massa igen, men gamla skiten ska väck.... ICQ/bm

Typ-1 Lilla Blå -65
Snart med svart bälte i underredesmassa!

5 Senaste redigerad av michaelth (2020-02-14 20:03:07)

skall gå att isblästa undereds massa utan att förstöra  underlaget.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jag har ett amatörbygge som är lackat under som du beskriver, besiktigade 1988.
Har kört runt 8000 sommarmil under alla år.
Och det är lite ytrost där stensprut kommit åt, annars så ser det OK ut.

Om jag skulle göra om det idag så skulle jag lägga ett lager "tröskelskyddsmassa" på strategiska ställeninnan sista lagret lack.

"ljushuvud"

7

Tack för svar, då får det nog bli med tröskelskyssdmassa också som du beskrev.
Blir nog att ta bort allt vad det lider och det blivit lite varmare så det går att lacka. Har ingen tillgång till någon isbläster tyvärr, så det blir att försiktigt knacka bort med hammare och skruvmejsel.

8

jag har tvättat bort gammal underredsmassa med bensin (!)
utan att repa lacken under med diverse skrapredskap
blaskade på, lät stå o lösa, diskborste o trasor, tålamod o tid
jag höll till utomhus . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

att ta bort halvlös underedsmassa...
Jag använder en tunnslipad gammal smörkniv alternative en gammaldags stålspackel med trähantag dvs tunn fjädrande med avrundade kanter då skär den inte sönder och fastnar så lätt..
sk "japanspacklar" dvs tunna i fjäderstål med framkanten tillrundad dvs inte bara hörnen utan oxå eggen, när dom är välanvända, är dom redan "mjuka" i kanten  nya är vassa och repar färg.
när man vill ha bort gammal underredsmassa är just kylan bra, då den då blir hård och skör.. man får bort större bitar.. eller värma till med en varmlufts pistol, då blir den mer geggig..
vid isblästring splittras den bort..
finns ju aggregat att hyra runt om i landet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Bra tips! Jag får se vilken metod jag använder för att få bort den med, än så länge har jag testat att knacka på ett mindre område med en penhammare. Knackar man inte för hårt spricker underredsmassan sönder utan att lacken skadas, ungefär samma princip som isblästringen michaelth nämnde. Bensin kan jag kanske använda för att få bort de sista små resterna i slutet man inte får bort på annat vis, då det känns väldigt tidskrävande att hålla på med bensin över allt.
Lacken är fin under, kanske bara blir att bättringsmåla där det faktiskt finns rost och låta resten vara som det är och behandla med något transparent vax till exempel ankor wax, plus lägga något stenskottsskydd på utsatta områden.

11

Lånar tråden lite då jag just skulle fråga liknande. Kröp in under min westy igår, (skönt med osänkt  ICQ/bs  )
Bitvis är det väldigt flagit, vill ta bort allt löst och bättra, vad finns det för tips på produkt som blir ordentligt matt och rätt struktur? (Sprayform)
https://i.imgur.com/d4nhUgY.jpg
https://i.imgur.com/BsbinMO.png

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

12 Senaste redigerad av Elias (2020-07-07 16:07:50)

Nu är större delen av underredsmassan borttagen, men det sitter fortfarande diverse kladdfläckar kvar här och där. Har blivit så otroligt trött på att skrapa underredsmassa dock, ålat runt i ett trångt utrymme under en buss och fått skräp över hela ansiktet sedan Februari från och till. Orkar knappt hålla på med det jobbet längre, så fick en idė. Är det möjligt att sandblästra bort underredsmassa? Köpte någon punktbläster för några år sedan som legat och skräpat sedan dess och undrar om jag skulle ta och hyra en kompressor och testa den? Går det att få bort underredsmassa på det viset eller kommer det bara kladda ihop? (Se bild)

Post's attachments

672020165859.jpg, 357.67 kb, 1080 x 810
672020165859.jpg 357.67 kb, 8 downloads since 2020-07-07 

672020165910.jpg, 332.24 kb, 1080 x 810
672020165910.jpg 332.24 kb, 9 downloads since 2020-07-07 

13 Senaste redigerad av michaelth (2020-07-07 17:18:02)

Blästersanden kommer stutsa.. med is bläster går det då isen kyler ner underrede massan som sedan splittras..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Sökte upp isblästring, att köpa en egen är inget alternativ (ca 40 000 kr) och att hyra kostade ca 3000 per dag, vilket jag också tycker känns mycket dyrt ICQ/bn , så vet inte riktigt hur det blir... Går det att isblästra hemma på tomten med till exempel en presenning under eller bör det göras på en speciell verkstad, kan man göra det själv? Skadas motordelar, styrdelar, slangar, bromsar och liknande om man råkar spruta på det?

15 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-07-07 19:40:48)

jag skulle ta en värmeblåsare och stålborste och ta bort det som går.
Sen Blåsa på ny underedmassa.

Det som du inte får loss kommer att sitta där lång tid framåt, och får sig en uppmjukning av det nya du blåser på.

Är det lite massa kvar tar en industribläster bort det, så du får lämna in de för blästring i så fall.

"ljushuvud"

16

Jäpp, uppmjukning är ordet. Ofta finns det massa som är tjock nog, men kanske sprucken. Förr i tiden duschade jag först med hålrumsvätska, och täckte sen med massa.
Nu har jag blivit latare. Duschar med rejält utspädd massa med handspruta. Men lång torktid - månader!

17

Jag kommer inte lägga på ny underredsmassa, jag gör detta för att jag vill måla underredet och det kan man inte göra när det är en massa underredsmassa där. Just nu lutar det åt att trots allt lämna bort arbetet till någon firma som får isblästra hela alltet, får väl kosta någon tusenlapp för jag orkar banne mig inte ligga under den där bilen längre, fem månader är länge nog! Fördelen med att lämna bort till isblästring är också att de kommer åt att spruta på en massa ställen där jag inte kommer åt att skrapa, såsom i små vrår och krångliga delar som torsionstuben och liknande.

18

Hej du kanske redan har lämnat bort jobbet men svarar ändå. Jag skrapade precis som dig bort så mycket jag kunde. Därefter använde jag en stålborste till vinkelslipen och det funkade kanon. Underredsmassan flög snabbt av. Vill minnas att jag torkade bort de tunna resterna som fanns kvar med thinner eller något annat lösningsmedel. Det jag inte kom åt sandblästrade jag bort. Det går att sandblästra men det tar lång tid. Underredsmassans uppgift är ju att stoppa flygande sten ICQ/bs.

Använde denna https://verktygsboden.se/axial-cirkulae … nnad-borst

Finns säkert ett bättre sätt att göra detta på men detta funkade för mig iaf.

Post's attachments

IMG_20190625_223748.jpg, 116.57 kb, 833 x 625
IMG_20190625_223748.jpg 116.57 kb, 3 downloads since 2020-07-30