26

Nu har Corrado-speglarna fått lite färg och nu inväntas bara Jacksons uppvaknade ur vinterdvalan, vilket skall ske under kommande helg.

Post's attachments

corrado_vita_1.jpg, 51.63 kb, 800 x 452
corrado_vita_1.jpg 51.63 kb, 459 downloads since 2015-04-08 

corrado_vita_2.jpg, 64.53 kb, 452 x 800
corrado_vita_2.jpg 64.53 kb, 404 downloads since 2015-04-08 

27

Jackson är åter hemma och Corrado-backspeglarna har kommit på plats. Visst får de ett litet dropp på varje sida om man inte gör en adapterplatta, men det accepterar jag för den vinst i utseende det blir ändå.
Det blev en "quick and dirty"-montering där bakre hålet i ordinare fäste för backspegeln användes. Då det är en liten vinkelskillnad i monteringshålen på Corradospegeln och bilens dörrsida gick det lättare om man vek ner Corradofästet mot marken precis när man lät gängorna äntra och sedan vrida upp fästet på rätt plats i lite spänn.
I framkant körde jag bara en plåtskruv in i ett av mig förborrat hål i dörrsidan, ca en halv centimeter längre fram än originalhålet. Skulle det visa sig att detta inte håller utan att det flexar sönder när dörren öppnas och stängs får jag borra upp hålet i dörrsidan och sätta genomgående skruv med mutter.

Post's attachments

jackson-mirrors.jpg, 252.79 kb, 939 x 1024
jackson-mirrors.jpg 252.79 kb, 412 downloads since 2015-04-26 

28

Kompisens ljuddämpare höll inte i längden för det blev outhärdligt att åka omkring med den ljudbilden inne i kupén. Turen fick gå till Bikes Begagnatförsäljning som bara ligger några mil bort. Där kunde jag gå omkring och mäta bland alla möjliga dämpare för att hitta något som passade bra.
Det blev en ljuddämpare från en Honda CBR 900 RR 1995 för den passade bolt on på avgassystemet. Och nu blev det ett mycket trevligare ljud som kom från bussen när man är ute och åker.

Och så här låter den på tomgång: https://www.facebook.com/dennis.johanse … 6570616873

Post's attachments

exhaust_jackson.jpg, 75.84 kb, 960 x 543
exhaust_jackson.jpg 75.84 kb, 542 downloads since 2016-01-19 

29

Bah..facebook.. ICQ/ac ,men bra tips! ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

30

pompejus skrev:

Bah..facebook.. ICQ/ac ,men bra tips! ICQ/ag

My bad... Jag glömde att jag var tvungen att göra filmen "offentlig", men nu skall den funka!  ICQ/ab

31

Jamen det där blev väl bra! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

32

pompejus skrev:

Jamen det där blev väl bra! ICQ/ab

Ja, nu är det ett mycket trevligt ljud och folk vänder sig ändå om och tittar, hehe.

33

Igår var jag på 30-årskalas och övernattade på bygdegårdens parkering med Jackson. Kalaset var underbart och jag gick och lade mig strax innan 02:00 då tempen utomhus sjunkit och började närma sig ensiffriga nivåer. Inne i Jackson var det ungefär samma nivå fast troligen några grader varmare.
Då jag inte har någon värmare i bilen brukar jag normalt använda en termostatstyrd 230 V-fläkt som reglerar temperaturen inne i bilen. Då kan man ligga utan kläder i sovsäcken hela säsongen.
Just igår hade jag inte tillgång till "landström" utan fick förlita mig på min sovsäck och lite extra kläder vilket gick jättebra. Jag kände bara en släng av kyla runt halvsjutiden på morgonen men det gick ändå att somna om.

Nu är min fundering om det finns någon engångslösning på något sätt att värma innerutrymmet i bilen några timmar, typ nattetid? Och för att göra det extra klurigt så hade jag inte batteriet till bodelen anslutet igår, så helst skulle jag vilja ha någon stand alone-lösning.
Finns det inte någon liten låda med ett par vätskor som sakta blandade avger en exoterm reaktion som skulle räcka? Det hade väl varit smidigt?

34

Nu slog det mig! Engångshandvärmare!! Ett knippe såna kanske kunde funka. Det finns varianter som håller värmen upp till tio timmar.
Anledningen till att jag kom in på dessa var att jag läste om någon som hade golvvärme i sin husbil och då insåg jag att man behöver bara en värmekälla och så får luften cirkulera runt denna som den normalt gör, dvs varm luft stiger.
Om man lägger ett antal handvärmare på golvet i bilen under natten kanske man kan få lite bättre temp inomhus...

Det får kanske bli någon slags test av detta innan säsongen är helt över ICQ/ab

35

Jackson har nu vandrat vidare till en ny familj. Jag får nöja mig med Jackson 2 som är en T4, en Westfalia multivan weekender.

36

Nu har du sålt bussen, men det kan kanske vara roligt att vara lite informerad.
Du frågar om värmeanläggning som är ”självgående”. Det har funnits och det betyder ju att tekniken finns. Första gången jag läste om det var det Taxi i Göteborg på sena 70-talet som tillsammans med Volvo gjorde ett långtidsprov. Det var en sådan ”kemisk” värme i en behållare som skulle avge värme medan bilen (taxin) stog still på någon station (och inte gjorde några avgaser).
Jag vet inte hur det utföll med det här, men i en personbil är det ju trots allt ganska begränsad plats. Men produkten kom igen på 80 – 90-talet och då i värmeanläggningar för fritidsbåtar. Först får man ha en så stor båt att man har vattenburen värme i båten. Och då är det ju vanligast att ta överskottsvärme från motorn och leda in den i en värmeväxlare. Där värms elementens vatten upp och går vidare runt i elementen. Men i den här värmeväxlaren satt det en försluten burk, stor som en tegelsten, ungefär. Den innehöll ett salt (av något slag som jag inte minns namnet på nu) När det blev varmt, av motorns kylvatten, blev det flytande. När man stängde av motorn så stelnade det här saltet samtidigt som det gav ifrån sig värme! Det uppgavs i reklambroschyrer att det kunde hålla värmen i båten en hel natt. Dom visades upp på båtmässor och i båttidningar.
Som man förstår här så handlade det om lite större varmvattenberedare, 50 liter eller mer. Därför blev det nog ingen hit i taxibilarna. (Jag har försökt fråga Volvomuseet i Göteborg hur proven gick, men inte fått något svar. Och dom här anläggningarna i fritidsbåtarna försvann också runt senaste sekelskiftet.
Man kan undra varför, höll dom inte ”måttet”? Orkade dom bara värma båten halva natten? Krävs det extra stora båtmotorer för att värma upp ”saltklumpen”? Var dom för dyra? Man kan ju betänka att båtliv utövas i huvudsak på den varma årstiden. På vintern är det is på sjöarna. Så en sådan värmeanläggning kanske inte har högsta prioritet om den är dyr i inköp? Jag minns i alla fall att dom tillverkades av någon industri i Kalmar, men jag minns inte namnet. Men det kanske finns rester kvar av den för den som är nyfiken?

37

Jag kommer ihåg detta.
Vi pysslade även med denna teknik på Saab i slutet av 80-talet eller början av 90-talet men det blev aldrig någon sak vi satte in i bilarna.
Jag tror det stupade på att det gällde att ha bilen igång så länge att du först värmde kupén på konventionellt sätt och därefter kunde man börja värma "termosen" som vi kallade saltbehållaren och då var man tvungen att köra långa sträckor hela tiden. Och sedan höll värmen sig över en natt men inte längre. Tanken var då att man skulle ha nytta av den sparade värmen vid nästa kallstart men stod bilen längre än en natt så var behållaren kall igen.
Men som en vattenburen värmekälla i fritidsfordon kan det ju vara smart.