26

Nu har Corrado-speglarna fått lite färg och nu inväntas bara Jacksons uppvaknade ur vinterdvalan, vilket skall ske under kommande helg.

Post's attachments

corrado_vita_1.jpg, 51.63 kb, 800 x 452
corrado_vita_1.jpg 51.63 kb, 162 downloads since 2015-04-08 

corrado_vita_2.jpg, 64.53 kb, 452 x 800
corrado_vita_2.jpg 64.53 kb, 110 downloads since 2015-04-08 

27

Jackson är åter hemma och Corrado-backspeglarna har kommit på plats. Visst får de ett litet dropp på varje sida om man inte gör en adapterplatta, men det accepterar jag för den vinst i utseende det blir ändå.
Det blev en "quick and dirty"-montering där bakre hålet i ordinare fäste för backspegeln användes. Då det är en liten vinkelskillnad i monteringshålen på Corradospegeln och bilens dörrsida gick det lättare om man vek ner Corradofästet mot marken precis när man lät gängorna äntra och sedan vrida upp fästet på rätt plats i lite spänn.
I framkant körde jag bara en plåtskruv in i ett av mig förborrat hål i dörrsidan, ca en halv centimeter längre fram än originalhålet. Skulle det visa sig att detta inte håller utan att det flexar sönder när dörren öppnas och stängs får jag borra upp hålet i dörrsidan och sätta genomgående skruv med mutter.

Post's attachments

jackson-mirrors.jpg, 252.79 kb, 939 x 1024
jackson-mirrors.jpg 252.79 kb, 115 downloads since 2015-04-26 

28

Kompisens ljuddämpare höll inte i längden för det blev outhärdligt att åka omkring med den ljudbilden inne i kupén. Turen fick gå till Bikes Begagnatförsäljning som bara ligger några mil bort. Där kunde jag gå omkring och mäta bland alla möjliga dämpare för att hitta något som passade bra.
Det blev en ljuddämpare från en Honda CBR 900 RR 1995 för den passade bolt on på avgassystemet. Och nu blev det ett mycket trevligare ljud som kom från bussen när man är ute och åker.

Och så här låter den på tomgång: https://www.facebook.com/dennis.johanse … 6570616873

Post's attachments

exhaust_jackson.jpg, 75.84 kb, 960 x 543
exhaust_jackson.jpg 75.84 kb, 271 downloads since 2016-01-19 

29

Bah..facebook.. ICQ/ac ,men bra tips! ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

30

pompejus skrev:

Bah..facebook.. ICQ/ac ,men bra tips! ICQ/ag

My bad... Jag glömde att jag var tvungen att göra filmen "offentlig", men nu skall den funka!  ICQ/ab

31

Jamen det där blev väl bra! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

32

pompejus skrev:

Jamen det där blev väl bra! ICQ/ab

Ja, nu är det ett mycket trevligt ljud och folk vänder sig ändå om och tittar, hehe.

33

Igår var jag på 30-årskalas och övernattade på bygdegårdens parkering med Jackson. Kalaset var underbart och jag gick och lade mig strax innan 02:00 då tempen utomhus sjunkit och började närma sig ensiffriga nivåer. Inne i Jackson var det ungefär samma nivå fast troligen några grader varmare.
Då jag inte har någon värmare i bilen brukar jag normalt använda en termostatstyrd 230 V-fläkt som reglerar temperaturen inne i bilen. Då kan man ligga utan kläder i sovsäcken hela säsongen.
Just igår hade jag inte tillgång till "landström" utan fick förlita mig på min sovsäck och lite extra kläder vilket gick jättebra. Jag kände bara en släng av kyla runt halvsjutiden på morgonen men det gick ändå att somna om.

Nu är min fundering om det finns någon engångslösning på något sätt att värma innerutrymmet i bilen några timmar, typ nattetid? Och för att göra det extra klurigt så hade jag inte batteriet till bodelen anslutet igår, så helst skulle jag vilja ha någon stand alone-lösning.
Finns det inte någon liten låda med ett par vätskor som sakta blandade avger en exoterm reaktion som skulle räcka? Det hade väl varit smidigt?

34

Nu slog det mig! Engångshandvärmare!! Ett knippe såna kanske kunde funka. Det finns varianter som håller värmen upp till tio timmar.
Anledningen till att jag kom in på dessa var att jag läste om någon som hade golvvärme i sin husbil och då insåg jag att man behöver bara en värmekälla och så får luften cirkulera runt denna som den normalt gör, dvs varm luft stiger.
Om man lägger ett antal handvärmare på golvet i bilen under natten kanske man kan få lite bättre temp inomhus...

Det får kanske bli någon slags test av detta innan säsongen är helt över ICQ/ab