1

Hej!

Ny här på boxerville. Andreas heter jag och och vill presentera mig och mitt projekt "Bulan". Denna bil har en lite rolig historia, är alltsåen 90 men uttagen 92 eller 93, såld ny till John Mattson fastighets AB. Där sommarjobbade jag första gången 2005 på Lidingö, och blev då också bekant med Bulan. Där användes den i det område där vi hade verksamhet för att i princip förflytta personal och material. Sedan såldes den runt 2009 till en anställd i företaget där den senare gick vidare till dennes son, och efter honom en elektriker på Lidingö. Själv hade jag inte tänkt så mycket mer på Bulan under alla dessa år, och Lidingö har jag inte besökt sen dess. 2012 flyttade jag till Lidingö då jag händelsevis fått jobb ute på ön. När jag börjat jobba på Lidingö igen, såg jag ju förstås, Bulan igen. Den stod parkerad ca 10m från mitt kontor och såg allmänt ledsen ut, där hade den stått i ca 2 år fick jag höra av kollegor. Veckorna gick och jag funderade stundvis på denna bil, vad det skulle bli av den, kanske går den till skrot? Efter att ha sett Bulan dagligen under nästan ett års tid, fattade jag mod och gick över till elfirman, och frågade om jag kunde få köpa loss bilen, och det fick jag!

Efter att affären var uppgjorde, skulle jag ju bara få hem bilen också. Tänkte mig att det kunde krävas en del verktyg så jag åkte och hämtade allt möjligt. Väl på plats, slängde vi på vinterdäcken, och satte i batteriet som förre ägaren laddat åt oss. Provade att starta, startmotorn går segt runt, och inget mer händer. Skit också, kanske är dåligt med soppa/gammal soppa i tänkte jag. Får låna en dunk och åker och köper soppa, tankar upp dunken med 12 liter 98. Framme igen och skall tanka upp, men märker att pipen på dunken inte går i tanken på bilen. Efter en stunds klurande, så hittar vi en gammal vattenkanna att använda som tratt och lyckas tanka upp. Men inte heller startar den nu. Krämen i batteriet tar slut, och vi ger upp för dagen. Åter på plats dagen efter, varför startar den inte? Självklart är det mörkt ute och jag har en dålig ficklampa. Kanske har den ingen gnista? Kollar, och givetvis inte. Efter att ha börjat rota bland säkringar och annat kläcker morbrorn idén, kanske har han dragit ur rotorn eller nåt som stöldskydd? Vi kollar i motorrummet igen och konstaterar med enkelhet att den mittre tändkabeln är urdragen, men den på plats startade bilen galant.

Någon vecka senare efter att i minus 15 grader bytt div kylarslangar och oljetryckskontakt, besiktar jag bilen med några anmärkningar som mest var bromsrelaterade. Konstaterar även att någon drivknut måste vara sopslut, ryster i hela bilen så fort man ger lite gas, men släpper man av så är den "tyst".

Där är jag alltså nu, skall till en början fixa besiktingsanmärkningarna och drivknuten, sen följer en allmän genomgång/service och div plåtarbeten.

/A

Post's attachments

bulan.jpg, 768.24 kb, 1632 x 1224
bulan.jpg 768.24 kb, 442 downloads since 2013-01-27 

2

riktigt grann färg på den! vad är framtidsplanerna? bara plåt och allmän motorgenomgång?

3

Ser bra ut, kul att se ett till dubbelhyttsprojekt här på bv ICQ/ab

Lycka till!

It's dancy time! Dancy dancy 'till you cry!

4

Långsamt fortskrider arbetet, nu är i alla fall vänster frambroms inte anliggande hela tiden, var lite rost på kolven i oket som jag slipade ned. Dock undrar jag vart man kan få tag i nya dammskydd till ett humant pris? Har även tagit bort aluminiumplåten från flaket, för att kolla om det fanns någon plåt kvar under denna. Finns några små hål att göra vid, annars behövs det bara slipas och blästras en del. Är det förresten någon som har en komplett frisk drivaxel till salu? Jag har för närvarande inget garage, och att bara byta en drivknut blir mer omständigt än att byta hela axeln.

5

Ingen kass drivknut, kass diff. Bara mos av allt. Är det någon som har en låda att sälja?

6

Vad ska du ha för låda finns ca 30 tal olika att välja på till dessa vagnar.

7

Hej på min låda står följande på bakgaveln WWO 2
Germany 091 301 211 C

På vänster sida bakifrån sett  091 301 103D

Motorkod på bilen MV

8

Det du har hittat är inte väcellådskåderna den kåden är inte gjuten den är knackad in med stanser.

Men om det är en MV motor och du har en 4-vxl låda så är det en ACW du ska ha fatt på det funkar med andra 4-vxl lådor men då får du en annan utväxling både i växlar samt slutväxel.

Om du byter till en 5-vxl låda så är det lite mer än lådan som måste bytas.

Lycka till

9

Hej!

Nu har jag fått tag i en låda (till,haha) min låda som sitter i bilen är en ACW, den jag köpt är en ABD. Borde väl kunna funka? Enligt tabellen på http://rjes.com/html/gearbox_types.html så verkar den enda skillnaden vara att ABD-lådan har suttit i en bil med lite klenare motor.

10

Nu är lådan på plats! Ett litet problem bara, hur justerar man växellänkaget? jag har inte ändrat något när jag bytt låda förutom en liten platta med en bussning som satt på den gamla lådan som var nödvändig att ta loss för att få bort lådan. Får i R,1,3 smärtfritt. Justerar jag plattan kan det bli lite trögare att få i nämnda växlar, men inte 2&4. Tips?

11

Hah, efter att ha sålt Bulan 2014, har jag köpt en ny DH för några veckor sedan som stått sen 2000-07-04 ICQ/ab