Hej!
Ny här på boxerville. Andreas heter jag och och vill presentera mig och mitt projekt "Bulan". Denna bil har en lite rolig historia, är alltsåen 90 men uttagen 92 eller 93, såld ny till John Mattson fastighets AB. Där sommarjobbade jag första gången 2005 på Lidingö, och blev då också bekant med Bulan. Där användes den i det område där vi hade verksamhet för att i princip förflytta personal och material. Sedan såldes den runt 2009 till en anställd i företaget där den senare gick vidare till dennes son, och efter honom en elektriker på Lidingö. Själv hade jag inte tänkt så mycket mer på Bulan under alla dessa år, och Lidingö har jag inte besökt sen dess. 2012 flyttade jag till Lidingö då jag händelsevis fått jobb ute på ön. När jag börjat jobba på Lidingö igen, såg jag ju förstås, Bulan igen. Den stod parkerad ca 10m från mitt kontor och såg allmänt ledsen ut, där hade den stått i ca 2 år fick jag höra av kollegor. Veckorna gick och jag funderade stundvis på denna bil, vad det skulle bli av den, kanske går den till skrot? Efter att ha sett Bulan dagligen under nästan ett års tid, fattade jag mod och gick över till elfirman, och frågade om jag kunde få köpa loss bilen, och det fick jag!
Efter att affären var uppgjorde, skulle jag ju bara få hem bilen också. Tänkte mig att det kunde krävas en del verktyg så jag åkte och hämtade allt möjligt. Väl på plats, slängde vi på vinterdäcken, och satte i batteriet som förre ägaren laddat åt oss. Provade att starta, startmotorn går segt runt, och inget mer händer. Skit också, kanske är dåligt med soppa/gammal soppa i tänkte jag. Får låna en dunk och åker och köper soppa, tankar upp dunken med 12 liter 98. Framme igen och skall tanka upp, men märker att pipen på dunken inte går i tanken på bilen. Efter en stunds klurande, så hittar vi en gammal vattenkanna att använda som tratt och lyckas tanka upp. Men inte heller startar den nu. Krämen i batteriet tar slut, och vi ger upp för dagen. Åter på plats dagen efter, varför startar den inte? Självklart är det mörkt ute och jag har en dålig ficklampa. Kanske har den ingen gnista? Kollar, och givetvis inte. Efter att ha börjat rota bland säkringar och annat kläcker morbrorn idén, kanske har han dragit ur rotorn eller nåt som stöldskydd? Vi kollar i motorrummet igen och konstaterar med enkelhet att den mittre tändkabeln är urdragen, men den på plats startade bilen galant.
Någon vecka senare efter att i minus 15 grader bytt div kylarslangar och oljetryckskontakt, besiktar jag bilen med några anmärkningar som mest var bromsrelaterade. Konstaterar även att någon drivknut måste vara sopslut, ryster i hela bilen så fort man ger lite gas, men släpper man av så är den "tyst".
Där är jag alltså nu, skall till en början fixa besiktingsanmärkningarna och drivknuten, sen följer en allmän genomgång/service och div plåtarbeten.
/A

