Kör hårt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kör hårt 
Kan ju lägga ut en bild i veckan...

Kan ju lägga ut en bild i veckan...
![]()
![]()
nä det går inte den möjligheten är redan upptagen..
nä det går inte den möjligheten är redan upptagen..
Haha... visst ja, tänkte inte på det!
Men det kommer att ta en stund att organisera bilderna på OneDrive, och så småningom även byta ut alla som Photobucket har kladdat på. Lika bra att tänka till lite, nu när man har chansen att starta från ruta 1.
Jaha, det där pissiga "Photobucket" nöjde sig tydligen inte med att klämma dit en stor blaffa över varje bild... nu har man stängt av bilderna helt och hållet, iaf de äldsta. Precis när jag hade börjat byta ut dem
Medan jag funderar på hur jag ska veta vilken bild som är vilken, får jag väl fortsätta med de bilder som INTE var lagrade där.
Edit: Har kommit på hur jag kan göra med bilderna, men det går ohyggligt långsamt och det är ett evigt hoppande mellan fönster/flikar, länkgenerering, osv. för att hitta rätt bild. Jaja... 
Tråkigt att dom har försämrat allt men kul att du fixar tråden iaf 
Puh! Sisyfos-jobbet är klart!
Alla bilder från Photobucket är ersatta med de från OneDrive. Undantaget är de bilder där folk har citerat ett inlägg som innehöll bilder, de kommer jag inte åt att ändra. Men när jag har raderat ett hundratal bilder från P-bucket borde jag vara nere på gratisnivån och vattenstämpeln borde försvinna.
Så nu är det bara att fundera på fortsättningen, vad hände egentligen och (framförallt...) i vilken ordning hände det? 
Så vad hände då, efter besiktningen 2015? Tja, det blev några lokala träffar bl.a. hos Åby Motorklubb
Vi, dvs. några ur VW-Maffian, åkte till Tallbackens Café och Grill (mellan Norrköping och Söderköping, tyvärr stängt nu...)
Jag besökte "Frukostklubben" ett par gånger den sommaren, kul träff tidigt på söndagsmorgnar
med en väldig blandning av olika fordon
2015 firade klubben 30-årsjubileum och vi fick ställa ut på kommunens "Augustifest"
Den "blåe" ser lagomt stadig och "sitter bra" med alu.hjulen.

Vintern 2016 revs hela bakvagnen ner för tillsnyggning, sänkning samt byte av bussningar och lager
POR-15 är bra skit...
Köpte en digital vinkelmätare på eBay som kom väl till pass innan svärden lossades från torsionsstavarna.
Högersidans stav satt som f-n, trots glidhammare och en liten tillverkad bygel ville den inte komma ut
. Den vänstra kom däremot ut utan problem, så med den borta var det bara att stoppa in ett rör och driva ut den högra från vänstersidan. Räckte med ett par slag med handsläggan så lossnade den...
Bytte alla fästelement i bakvagnen mot nya, obehandlade, 10.9 skruvar/muttrar från Swebolt.
Bromsslangarna byttes mot stålomspunna PTFE-slangar ("Teflon") från Getech i Kalmar.
Skruvarna till torsionslocken byttes till motsvarande insex i 10.9 klass.
Tanken var ju att i samma veva byta till skivbromsar bak, och ett komplett kit (EMPI) hade inköpts från danska JP Group via dåvarande German Car Parts i Växjö.
Fast man blev ju lite tveksam över vikten... bara okfästet vägde in på drygt 1,5 kg!
Och själva skivan på nästan 7 kg... Tillsammans med oket så hamnade bromsarnas del av den ofjädrade vikten på närmare 10 kg!
Men ett extra fäste för bromsröret tillverkades och svetsades fast ovanpå bärarmen
En måttbeställd stålomspunnen PTFE-slang monterades mellan det nya fästet och oket.
Gör inte Dunlop Hiflex bromsslangar längre?
Gör inte Dunlop Hiflex bromsslangar längre?
Kanske de gör, men dessa köptes på "Black Friday" till ett bra pris 

Hade för en massa år sedan köpt ett kit från Tormek i Östersund som är anpassat för SAAB 900/9000 ok. Dessa skulle svetsas fast i bärarmarna och de två andra delarna utgjorde distanser motsvarade tjockleken på bromsskölden.
Med SAABs okhållare såg det ut så här. Tanken var att man skulle använda typ3 nav tillsammans med skivor från Mercedes 190. Alternativt en nedsvarvad trumma från en 1303. Hade varken det ena eller det andra men hade köpt skivor med 4x100 bultmönster från CSP, så jag experimenterade med lite olika lösningar:
De skivorna visade sig dock ge en smalare spårvidd än trummorna, och det passade inte heller med kronmuttern som kom för långt in på axeln. Fick information från "P" här på forumet att skivorna behövde en extra distans, dvs. det som motsvarade skillnaden mellan "T" och "S" på bilden ovan.
Att svetsa fast de där massiva fästena kändes dock lite väl definitivt, så ett par andra okfästen med obestämd hålbild köptes in från CiP1.com
Ingenting stämde (förstås...) med SAAB-oken, så en fixtur skruvades ihop för att bygga ett passande fäste till dem.
Så varför detta sidospår när det fanns ett par fungerande bromsar (EMPI)? Jo, av två skäl:
Skivorna från EMPI breddade dels så mycket att bakhjulen stack tydligt ut från skärmkanten, dels var det ett konstigt resonansljud varje gång man bromsade. Inte det vanliga bromsgnisslet som kan botas med kopparpasta på beläggens baksida, utan ett mer sjungande ljud från skivorna. Klart störande... Den enda anledningen jag kan komma på är utformningen av skivorna, de verkar vara avsedda för någon bil med handbromsen inne i skivan, ytan därinne är iaf bearbetad för bromsbackar:
Viss skillnad mellan skivorna från CSP och EMPI:
Intresant detta med skivor bak... som inte breddar bilen..

Intresant detta med skivor bak... som inte breddar bilen..
![]()
Jag fick det här svaret från Per @CSP:
Bromsskivorna är reservdelar till Kerscher/CSP och Rewaco (bygger trikar). Det är rätt att splinesen är kortare än på stubbaxeln. Man använder olika distanser som ersätter den utanför hjullagret beroende på vems bromssats det är och vilken applikation (svingaxel/IRS etc). Eftersom du bygger egna fästen för bromsok och gissningsvis använder något annat ok än tyskarna så får du anpassa distansen/erna så att skivan hamnar där du vill ha den.
Så det går att få till det så att spårvidden inte ändras jämfört med trumman. På IRS-bakvagnen sitter det ju en distansring vid den yttre packboxen, två extra sådana svarvades ner till önskad tjocklek (hårt, sa han som gjorde jobbet... de var härdade
)
intressant jobb 
Skillnaden mellan skivan (utan extra distans) och originaltrumman. Liiite svårt att dra fast den med kronmuttern... 
Sänkningen bak blev till sist +4/-4 på inre resp. yttre splines, vilket gav en sänkning på 22 mm. +5/-5 (27,5 mm) eller +6/-6 (33 mm) hade förmodligen också funkat, kanske aningen bättre.
Framvagnen är sänkt drygt 55 mm genom kortade fjäderben + justerbara coilovers. (Bilden tagen i oktober 2016)
I samma veva la "Hebster52" här på forumet ut en liten blänkare på Facebook (tror jag...) om laserskurna emblem att fästa på motorluckan. Det kunde man ju inte motstå...
Inte riktigt samma skala som originalet, men vad spelade det för roll
Bara att försiktigt böja till det så det passade luckans radie och fästa det med dubbelhäftande fästkuddar.
Vintern 2017 var målsättningen att få ordning på insprutningen (MegaSquirt 2) och lite annat. Fick tag på en Porsche startmotor som passade bättre till 911-lådan (mer om den senare
):
Klart biffigare än dess föregångare! Självlagrad, förstås.
En ny mittkonsol införskaffades, och instrumenten för oljetryck/temp och lambda fick flytta in där stereon kunde/skulle suttit:
Stereon fick flytta upp där den borde suttit från början, men i en egentillverkad ram:
Motorn försågs med ett tandhjul (36-1) med tillhörande Hall-givare från "The Dub Shop" (http://thedubshop.com/). Sitter bakom remskivan.
Sedan blev det lite stiltje, Någon™ tyckte att vi borde skaffa en pool, så större delen av våren/sommaren/tidig höst gick åt till det arbetet
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.