Buss 1964
Motor 126A ca 2-3 år gammal (hämtat i Münich kommer från en brandpump från schweiziska armén)
Helt nya: fördelare, förgasare ca 2-3 år sedan när jag bytte motorn.
kablar och tändspole ca 2 år gamla (i varm garage)
tändstift 2 dagar gamla
Har problem när motorn blir varm (?) det är det återkommande "mönster"
Igår körde jag ca 30 min landsväg gick som en dröm. Den startar alltid med en gång även om det stått 2 månader i garaget.
När jag kom till destination och började köra 10-15 km/h på små gator så tvärdog motorn.
Inget batteriproblem eller startmotorn (6V, övrigt 12V) den snurrar som faan men motorn svarar inte.
Inte en chans att starta motorn när den dött. Den fick då vila 30 min.
Det visade sig att kabeln från tändspolen var lite löst (tack, Lasse i Lödde!) nu startade motorn och jag kunde köra 30 minuter tillbaka hem.
Den gick som en dröm på landsvägen (Fråga: utesluter denna resa tillbaka eventuella elektriska problem?)
Tyvärr så fort jag kom tillbaka till stan så halvdog den i en rondell och tvärdog den efter 500m. Kände på tändspolekabeln och övriga kablar men det var inte problemet nu.
Så det är något annat också.
Väntade 10-15 minuter och den startade fint, körde 500m, hostade och tvärdog. Detta i 4-5 omgångar på 10-15 min. Ingen idé att försöka starta motorn direkt, måste vänta.
Justerade tomgången lite högre men det hjälpte inte. Sonen fick bogsera mig de sista 800m tillbaka till garaget.
Nu på morgonen provstartade jag bilen och den startade på 1 sekund med fin tomgång och jättefin jämn gång.
Var ska jag felsöka? bensinpumpen (brasse för likströmsgenerator av ny model, 2-3 år gammal)? skit i förgasarens munstycken? acc pumpen?
Tack på förhand.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│