1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2020-06-18 06:08:28)

Buss 1964
Motor 126A ca 2-3 år gammal (hämtat i Münich kommer från en brandpump från schweiziska armén)
Helt nya: fördelare, förgasare ca 2-3 år sedan när jag bytte motorn.
kablar och tändspole ca 2 år gamla (i varm garage)
tändstift 2 dagar gamla

Har problem när motorn blir varm (?) det är det återkommande "mönster"
Igår körde jag ca 30 min landsväg gick som en dröm. Den startar alltid med en gång även om det stått 2 månader i garaget.
När jag kom till destination och började köra 10-15 km/h på små gator så tvärdog motorn.
Inget batteriproblem eller startmotorn (6V, övrigt 12V) den snurrar som faan men motorn svarar inte.
Inte en chans att starta motorn när den dött. Den fick då vila 30 min.
Det visade sig att kabeln från tändspolen var lite löst (tack, Lasse i Lödde!) nu startade motorn och jag kunde köra 30 minuter tillbaka hem.
Den gick som en dröm på landsvägen (Fråga: utesluter denna resa tillbaka eventuella elektriska problem?)

Tyvärr så fort jag kom tillbaka till stan så halvdog den i en rondell och tvärdog den efter 500m. Kände på tändspolekabeln och övriga kablar men det var inte problemet nu.
Så det är något annat också.

Väntade 10-15 minuter och den startade fint, körde 500m, hostade och tvärdog. Detta i 4-5 omgångar på 10-15 min. Ingen idé att försöka starta motorn direkt, måste vänta.
Justerade tomgången lite högre men det hjälpte inte. Sonen fick bogsera mig de sista 800m tillbaka till garaget.

Nu på morgonen provstartade jag bilen och den startade på 1 sekund med fin tomgång och jättefin jämn gång.

Var ska jag felsöka? bensinpumpen (brasse för likströmsgenerator av ny model, 2-3 år gammal)? skit i förgasarens munstycken? acc pumpen?

Tack på förhand.

Post's attachments

126A.jpg, 78.2 kb, 750 x 563
126A.jpg 78.2 kb, 173 downloads since 2020-06-18 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Jag tycker att det låter tändnings relaterat. Tändspolar kan krångla när de blir varma för att sen funka när de svalnat. Kondensatorn är väl en annan möjlighet. Kolla gnistan på ett stift.

Bubbla -62

3

Kondensatorn eller tändspolen som ger upp när De blir varma kanske?!
Skruva ur ett stift och kolla gnistan både när den är kall och varm när den dött.

Kan kanske oxå vara ånglås!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

4

Gnistan skall vara blå.

Gul svag gnista.
Byt kondning hjälper inet det byt tändspole.

Men först se till att brytarna är OK och justerade.
och att locket och rotor är OK

"ljushuvud"

5

Kollat så inte tanklocket är tätt? Prova lossa tanklocket om det händer igen och lyssna så du inte har undertryck i tanken.

6

Känn på tändspolen om den är het, eller bara byt till en annan och prova.
Kall fungerar den väl, men efter ett tag kan den bli skitvarm och sluta fungera.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Tack GB63VW62, Berg, Mr 56

så det verkar råda enighet att det lutar åt en tändningsissue.

Beställer tändspole, tändkablar och kondis.

Ska syna brytarna och fördelarlock.

Misstanken om ånglås superintressant, ger samma symptom. Googlade lite: https://www.classicmotor.se/artiklar/ex … et-anglas/

Om inte det första ger resultat så byts bränsleledningarna.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

8

JockeB skrev:

Kollat så inte tanklocket är tätt? Prova lossa tanklocket om det händer igen och lyssna så du inte har undertryck i tanken.

bra tips, ska kolla.

9

Mogge skrev:

Känn på tändspolen om den är het, eller bara byt till en annan och prova.
Kall fungerar den väl, men efter ett tag kan den bli skitvarm och sluta fungera.

Tack, ska testa det innan jag byter tändspolen, kan vara bra med en ny,

10

Vet inte hur ånglås funkar på en VW. Men Ford Sidventilare kan råka ut för det.
Jag hade en stor Cola flaska med vatten, som jag hällde på soppa pumpen, när den inte vill gå igång.

Sen bytte jag soppapump och problemet var borta.

Lättaste sättet att utesluta tändproblem är att ha enn löst stift i handskfacket.
och när bilen inte funkar tar man av en tändkabel monterar och jordar stiftet,och ber nån gnugga på starten.
Blå gnista ska det vara, gul och trött = första hand kondning andra hand tändspole.

Det gånger tändspole har gått sönder för mig är när jag glömt tändningen på utan att motorn varit igång typ i en timme eller mer.
Råkar brytaren var asluten går det ju 3-4A genom spolen och den blir het och lacken smälter.

"ljushuvud"

11

Hmm ..... ser också ut som om det är en nyare förgasare som inte hör ihop med fördelaren.

12

Mr 56 skrev:

Jag hade en stor Cola flaska med vatten, som jag hällde på soppa pumpen, när den inte vill gå igång.

Lättaste sättet att utesluta tändproblem är att ha enn löst stift i handskfacket.
och när bilen inte funkar tar man av en tändkabel monterar och jordar stiftet,och ber nån gnugga på starten.
Blå gnista ska det vara, gul och trött = första hand kondning andra hand tändspole.

Det gånger tändspole har gått sönder för mig är när jag glömt tändningen på utan att motorn varit igång typ i en timme eller mer.
Råkar brytaren var asluten går det ju 3-4A genom spolen och den blir het och lacken smälter.

Väldigt intressant, ska kolla det också. Av ren nyfikenhet: blev soppapumpen varm alltså, och slutade fungera?

Glömt tändningen har jag inte gjort. Har också huvudströmbrytare i batteriet som jag alltid stänger av när bussen är i garaget.

13

Kjell T skrev:

Hmm ..... ser också ut som om det är en nyare förgasare som inte hör ihop med fördelaren.

Förgasare/fördelar spelar fint samman, gjort av en duktig VW kille som har mitt förtroende.

Men man vet aldrig, ska ha det i tankarna ifall ingen av de andra åtgärderna fungerar.

Tack!

14

hur är det med servicen  av brytare  och annat  Typ kontrol av brytare efter 100 mil ( Att smörja rotoraxelen  på kamen till brytare o centrum för vikterna Man får ta bort rotorn o smörja i hålet där filt duken sitter) Sen justera brytar spetsana  ) En gammal bil kräver service som man gjorde när dom kom ut
har du justerat blandningen( byta munstycket o mätt lambda värde 0,9 eller fetare) för dagens svenska bensin om inte går den varm 
Om den går varm brukar soppa pumpen gå varm o det pumpar dåligt med soppa Tillslut går membramet sönder eller blir så hårt som glas
Dagens soppa är så stygg mot saker så man blir trött För saker som soppa pumpen kan gå sönder efter ett år  om det inte är bensin i hela tiden
Det är vanligt att sakerna har varit torra under vintern  på grund av detta Alkoholen i hop med soppan (5.6%) gör att det kan fräta sönder vissa saker Den är så aggresiv   mot gummi detaljer så dagens biltillverkare har slutat att ha gummi artiklar i bilana
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:

hur är det med servicen  av brytare  och annat  Typ kontrol av brytare efter 100 mil ( Att smörja rotoraxelen  på kamen till brytare o centrum för vikterna Man får ta bort rotorn o smörja i hålet där filt duken sitter) Sen justera brytar spetsana  ) En gammal bil kräver service som man gjorde när dom kom ut
har du justerat blandningen( byta munstycket o mätt lambda värde 0,9 eller fetare) för dagens svenska bensin om inte går den varm 
Om den går varm brukar soppa pumpen gå varm o det pumpar dåligt med soppa Tillslut går membramet sönder eller blir så hårt som glas
Dagens soppa är så stygg mot saker så man blir trött För saker som soppa pumpen kan gå sönder efter ett år  om det inte är bensin i hela tiden
Det är vanligt att sakerna har varit torra under vintern  på grund av detta Alkoholen i hop med soppan (5.6%) gör att det kan fräta sönder vissa saker Den är så aggresiv   mot gummi detaljer så dagens biltillverkare har slutat att ha gummi artiklar i bilana
/// Micke

Bra tips rakt igenom, ska kolla allt.

16 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-19 14:26:34)

luftgekühlt skrev:
Mr 56 skrev:

Lättaste sättet att utesluta tändproblem är att ha ett löst stift i handskfacket.
och när bilen inte funkar tar man av en tändkabel monterar och jordar stiftet,och be nån gnugga på starten.

Väldigt intressant, ska kolla det också. Av ren nyfikenhet: blev soppapumpen varm alltså, och slutade fungera?

Glömt tändningen har jag inte gjort. Har också huvudströmbrytare i batteriet som jag alltid stänger av när bussen är i garaget.

På ford sidventilare sitter pumpen högst upp mot torpedväggen, vilket innebär att den har relativt hög sughöjd från tanken som titter längs bak och lågt.
Så när man stannade så "kokade" bensinen bort ui pumpem och förgasaren. Sen orkade den inet suga till sig bensin.
Därav kylning med vatten ;-)

VW pumpar sitter bättre till, men man vet ju aldrig.
Och som PPM Micke säger så kan dagens soppa ställa till det.
Men jag sätter tio öre på tändningsproblem..

"ljushuvud"

17

Fint. Tack för alla svar.

I första instans satsar jag på tändningen: ny tändspole och kablar och byter till brytarlöst tändning som i den andra motorn har fungerat felfritt i flera år.

18

luftgekühlt skrev:

I första instans satsar jag på tändningen: ny tändspole och kablar och byter till brytarlöst tändning som i den andra motorn har fungerat felfritt i flera år.

Även om du sätter dit brytarlös så måste du smörja i mitten på rotor axelen  med jämna mellan rum typ 100-150 mil ( samma som framvagnen smörj  intervall)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

PPRMicke skrev:
luftgekühlt skrev:

Även om du sätter dit brytarlös så måste du smörja i mitten på rotor axelen  med jämna mellan rum typ 100-150 mil ( samma som framvagnen smörj  intervall)
/// Micke

Absolut, tack. Tänkte också ta ut fördelaren. inspektera det hela, byta gummiringen, etc

20

I mina ögon ser det ut som om fördelaren är från 1965-70 och förgasaren 1971 eller nyare.

21

Kjell T skrev:

I mina ögon ser det ut som om fördelaren är från 1965-70 och förgasaren 1971 eller nyare.

OK, ska ta detaljerad foto på förgasarbeteckningen idag. Fördelaren är Bosch #1235 552 2056

22 Senaste redigerad av Frederik (2020-06-21 02:40:03)

Hej, lite input på fördelare.

Fördelarnumret är lite märkligt, låter snarare som du läst av Bosch numret på locket (som bör vara 1 235 522 056). Kan vara bra att veta om du beställer delar om inte annat. Du bör ha ett nummer på själva aluminumhuset med VW och Bosch numret för fördelaren?

Fördelaren du har är enbart vakuumreglerad, så glöm det med att smörja vikterna/ olja filten under rotorn (har inga). Det är egentligen inte mkt alls man kan smörja som underhåll i den förutom lite fett på brytarkammarna.

Så som vakuumet förgasare-fördelare är kopplat med bara en slang (saknar metallröret) så riskerar du få bensin ner i själva vakuumdosan (döden för membranet i den = ingen vakuumreglering). Köp (eller tillverka) metallröret med en "loop" uppåt från förgasaren för att förhindra att du får bensin till membranet innan det går sönder.

Jag är dålig på att se skillnad på förgasare, men är det en 34pict-3 du har så ger de fel vakuum för att fungera med en enbart vakuumreglerad fördelare (som du har). Torde kunna ge både spikningar, överhettning och svårstartad bil. I praktiken borde du få full förställning nästan direkt/ köra med för mkt tändförställning nästan jämt.

Inget av ovanstående bör dock (förutom det sistnämda indirekt/ i längden) ge dina symtom.

Det bästa du kan göra är att metodiskt felsöka. Med detta sagt, skulle jag bara chansa och byta något på vinst och förlust, skulle jag också prova byta kondensator och tändspole. Tändspolen ser lite ut som den Lucas/vw jag hade i pickisen. Var oljefylld (skvalpade) och gillade inte värme= gav dina symtom tills den fått svalna av (och du har ju lite "hål" i dina motorplåtar, som läcker in värme från avgaset).

Men jag skulle nog först se att fördelare/förgasare är rätt matchat.

23 Senaste redigerad av luftgekühlt (2020-06-21 06:54:02)

Förgasare SOLEX 30/31 PICT

Post's attachments

1964 Solex 30 31 PICT förgasare.jpg, 79.44 kb, 515 x 445
1964 Solex 30 31 PICT förgasare.jpg 79.44 kb, 151 downloads since 2020-06-21 

24

Frederik skrev:

Hej, lite input på fördelare.

Fördelarnumret är lite märkligt, låter snarare som du läst av Bosch numret på locket (som bör vara 1 235 522 056). Kan vara bra att veta om du beställer delar om inte annat. Du bör ha ett nummer på själva aluminumhuset med VW och Bosch numret för fördelaren?

Men jag skulle nog först se att fördelare/förgasare är rätt matchat.

1235 552 2056 står på aluminiumhuset. Men jag fotar idag.

25

Då skall förgasare och fördelare nog passa. Numret på fördelare är dock fortfarande mysko, en siffra för mkt och märkligt likt reservdelsnumret på locket. Skall bli intressant med bild. Men som sagt inte relaterat till dina problem.