301

För några månader sedan undrade en bekant om jag möjligen hade någon vaccumklocka som kunde passa till en bil han höll på med. Jag fick därför anledning att gå igenom lådorna med "bra att ha" fördelare. 9 av 10 fördelare som jag provade hade trasiga vaccumklockor, även om de såg superfräscha ut på utsidan. 30-hästarsfördelare, VW:s egna fördelare (Garbe-Lahmeyer), 12-13-1500 Bosch-fördelare (både med stora och lilla locket), aluminiumfördelare av olika årsmodeller...
Nästan samtliga hade trasiga vaccumklockor. Det rullar nog åtskilliga bilar där ute som går mycket sämre än de borde.

På senare årsmodeller blir det inte lika uppenbart, eftersom centrifugalförställningen hjälper till även om vaccumklockan är trasig. Det samma gäller 30-hästare, där tändkurvan också har hjälp av både undertryck och centrifugalvikter. Det finns ingen som helst anledning att ogilla "vaccum only" fördelare på en originalmotor. Den tar hänsyn till belastningen och inte bara varvtalet. Det är länge sedan det var ballt med en 009 bara för sakens skull. Mr 56 har helt rätt i att dessa är en nödlösning när man pillat med andra kamaxlar och förgasare och helt tappat original vaccumsignal.

Men alla stackars 34-hästars 1200 och 1300-motorer med "vaccum only" ICQ/bh  Visst går bilarna framåt, men med obefintlig tändningsförställning är det inte konstigt att de går som nötpåsar eller tvättsäckar.

Alla originalmotorer går bäst med originalkombinationen förgasare-fördelare, men det är naturligtvis under förutsättning att grejorna funkar! Visst går det bättre (=mindre dåligt) att ersätta en "vaccum only" med en 009, även om den är tillverkad i Kina... Det allra bästa är att försöka hitta originaldelar. Leta och leta.

VW CSP i Hyllinge har vaccumklocka till senare årsmodeller "vaccum only" (aluminium) fördelare. Leta upp en sådan fördelare och byt både klocka samt brytare, rotor och lock, och du ska se att din bli får nytt liv.
Visst ja, fördelarna du ska leta efter (som passar de klockor som finns på hyllan): 1131905205K,  315905205, 315905205B, 111905205T. De satt original på både 1200, 1300 samt 1500.

302

Om du har 0.10 eller 0.15 i ventilspel har nog ingen betydelse för effekten.
90 km/tim är för klent borde göra minst 110-120. Försök att få tag i rätt fördelade till din förgasare och att den fungerar ordentligt. Den enklaste grejen att kolla är att spjället verkligen öppnar helt, inte ovanligt att det bara öppnar 2/3 delar ofta pga slitna, felaktiga pedalställ.

303

Tack för all hjälp, gasen öppnar fullt det har jag testat, köpte en zv/pau4r2 fördelare igår på tradera som väl ändå borde vara rätt för min 28 PICT 1 förgasare va? Hoppas nu att jag ska kunna få till det med den.

304 Senaste redigerad av Fredde_f (2020-04-17 12:06:08)

Idag nu testade jag vacuumet med att först koppla bort förgasaren och själv suga i röret fullt då rör sig tändningen Upp till ca 28’ Från 10’ och när jag kopplar in förgasaren så ställer sig tändningen direkt på fullt vacuum 28’ och rör sig inget när jag gasar, bara ytterst lite...
Är det förgasaren som spökar då och suger för mkt med en gång?
Eller kan vacuumklockan vara för ”lätt” då den sugs upp i fullt direkt?

Fördelaren som sitter på nu är en zv/ju4r3

305

Var och testade avgasvärdena nu och dom stod på ca 3.7 skruvade och ställde upp till 4.6 det är väl gränsen?
När jag körde hem så pressade jag upp bilen i 100km/h, kanske ska vara nöjd med detta?
Läst någonstans att cabbarna är ca 10%tyngre och därmed 10% lägre toppfart?

306

Här finns en bra lista på fördelare och deras data:

http://henrikvw.se/tandning/

307

HenrikL skrev:

Här finns en bra lista på fördelare och deras data:

http://henrikvw.se/tandning/

Tack ICQ/bs

308

En relevant upplevelse i denna vecka.... kompisens 1302 har alltid fungerat OK....meeen när han förra veckan borrade upp huvudmunstycket så fick bilen ett helt nytt liv. Massor med kraft!
Jag har träffat honom ett par gånger och ämnet kommer upp hela tiden. Han är så jäkla nöjd med detta.

Dagens bränsle innehåller så mycket etanol att man bör kompensera med rikare blandning. Skaffa gärna ett extra munstycke innan du borrar. Jag lovar att återkomma när han berättat hur mycket han borrade.

309

Fredde_f skrev:

Var och testade avgasvärdena nu och dom stod på ca 3.7 skruvade och ställde upp till 4.6 det är väl gränsen?
När jag körde hem så pressade jag upp bilen i 100km/h, kanske ska vara nöjd med detta?
Läst någonstans att cabbarna är ca 10%tyngre och därmed 10% lägre toppfart?


Du har väl ingen cab på din än, så den borde vara lättare.
Å andra sidan utan cab kanske luftmotsåndet ökar.

På plan mark borde inte vikten påverka så mycket tycker jag.
Därimot luftmotståndet, som ökar  med kvadraten.

"ljushuvud"

310

Mr 56 skrev:
Fredde_f skrev:

Var och testade avgasvärdena nu och dom stod på ca 3.7 skruvade och ställde upp till 4.6 det är väl gränsen?
När jag körde hem så pressade jag upp bilen i 100km/h, kanske ska vara nöjd med detta?
Läst någonstans att cabbarna är ca 10%tyngre och därmed 10% lägre toppfart?


Du har väl ingen cab på din än, så den borde vara lättare.
Å andra sidan utan cab kanske luftmotsåndet ökar.

På plan mark borde inte vikten påverka så mycket tycker jag.
Därimot luftmotståndet, som ökar  med kvadraten.

Prova och dra en tom släpvagn efter bilen med eller utan baklämmen...

311

Ja någon cab har jag ju inte på just nu ICQ/bk
Har också funderat på det där med luftmotståndet, kan det göra sån skillnad tror ni?

Ska testa någon dag och se hur mkt vacuum förgasaren levererar, tycker det verkar lite konstigt att det inte stegrar när man gasar, antingen förgasaren som ger för mkt tänker jag eller fördelarens vacuumklocka som är för klen...
Men vad vet jag en riktig nybörjare som man är ICQ/ah

312

Du har ju i pricip en stor luftskopa i form av baksäte och bagage "hålet" så det gör nog slillnad.

Förstår inte riktigt vad du menar med vacumet levererar.

Vacumet avtar när du gasar på, då spjället öppnar och släpper in mer luft.

Om du sen lägger dig i sextio sjuttio på plan väg så ökar vacumet , då spjället inte behöver vara så mycket öppet för att hålla farten.
Och det är den vacumskillnaden man använder för att öka förtändingen då blandningen blir magrare och behöver mer tid för att brinna klart.
Detta gäller fördelare med vikter och vacumklocka.

Vacum only fördelare, tar vacumet under spjället och ovanför (jag kallar det skillnadsvacum, skillnad emellan över och under spjället) och det ändra sig efter varvtalet och påverkar fördelarens förtändning, när man saknar vikter.
'
Typ öppnar man spjället så sjunker vacumet under men ökar ovanför, och då får man ett värde som är lämpligt för viss förtänding.
Lägger man sig på 60-70 så ökar vacumet under spjället och på så sätt ges mer förtändning så den magra blandningen kan brinna klart.

"ljushuvud"

313

Mr 56 skrev:

Du har ju i pricip en stor luftskopa i form av baksäte och bagage "hålet" så det gör nog slillnad.

Förstår inte riktigt vad du menar med vacumet levererar.

Vacumet avtar när du gasar på, då spjället öppnar och släpper in mer luft.

Om du sen lägger dig i sextio sjuttio på plan väg så ökar vacumet , då spjället inte behöver vara så mycket öppet för att hålla farten.
Och det är den vacumskillnaden man använder för att öka förtändingen då blandningen blir magrare och behöver mer tid för att brinna klart.
Detta gäller fördelare med vikter och vacumklocka.

Vacum only fördelare, tar vacumet under spjället och ovanför (jag kallar det skillnadsvacum, skillnad emellan över och under spjället) och det ändra sig efter varvtalet och påverkar fördelarens förtändning, när man saknar vikter.
'
Typ öppnar man spjället så sjunker vacumet under men ökar ovanför, och då får man ett värde som är lämpligt för viss förtänding.
Lägger man sig på 60-70 så ökar vacumet under spjället och på så sätt ges mer förtändning så den magra blandningen kan brinna klart.

Har du testat att köra din cab i full fart? För du kör vän också med en 34hk industrimotor?

Jag trodde att att den sög mer vacuum ju mer gas man gav? För tändningen ska väl ändra grader ju mer man gasar när man har vacuumklocka?
Eller har jag missuppfattat allt?

Eller hur läser man av detta som står på bilden med vacuum advance only?
https://www.forumbilder.com/images/2020/04/21/F6154EB0-659B-455F-BE22-A3A6A9F3B5A8.png

314

https://www.facebook.com/groups/boxervi … 047352152/

Här är ju massor med bra information!

315 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-04-22 07:01:00)

Jo visst ökar undertrycket med varvet.

Jag läser Bilden så här

Lossa vacum slangen plugga  hålet i förgasaren, och ställ in 10 Grader förtändning på tomgång.

sen kopplar man in slangen på förgasaren och ett T munstycke på slangen och ansluter en vacum klocka.

Sen starta man och gasar upp lite vid 1.4 In.hg ska man få 10 grader till alltså 20 grader totalt.

Sen gasar man mer tills man får 2.8  in. hg ska man få 15-21 grader till dvs 25-31 totalt.

Om du ligger på jämt varv och gasar till med vacum only så ska tändpunkten ändra sig för ett sen gå tillbaka, gör den inte det är nått fel.

Men om man kopplar på en tändninsinställningslampa så bör man hamna uppåt 25-30 grader vid 3000varv tycker jag.
Och detta oavsett fördelare eller förgasare.
Händer inte det så har man problem, med nån av grejorna.


Jag har bara kört på grusväg så jag har bara kommit upp i sjuttio typ, men det känns som det finns mer.
Vill inte köra på stora vägen utan skyltar och försäkring ICQ/ag

Hitade liet trådar om Vacun Only på The Hamb
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … vacum+only

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … vacum+only

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … vacum+only

"ljushuvud"

316

Förstår att du inte kör full fart på vägarna hemma hos dig mr56 ICQ/ap

Idag har jag kollat vacuumet på förgasaren, tror den ger alldeles för mkt direkt vid tomgång ca 2,5hg(se bilder), så är ju inte mkt kvar till full advance på 3,5hg.. förgasaren suger ju upp till 6hg men spelar ju ingen roll om vacuumklockan bottnar vid 3.5, eller?
Frågan är bara om detta gör någon skillnad på maxhastigheten? Jag har ju fortfarande Ställt tändningen på 28-30’ vid fullt vacuum, problemet borde väl istället vara att på lägre varv, där Borde Jag väl ha en högre tändkurva än vad jag ska?? Eller tänker jag fel ICQ/bk

Ska ta loss förgasaren och blåsa rent vacuum kanalerna ordentligt och se om det blir skillnad...

1a bilden motor avstängd.
2a bilden tomgång.
3e bilden dit mätaren går Max vid varvning.

https://www.forumbilder.com/images/2020/04/22/5F7555DE-6A39-419C-96D2-9638B39F543D.jpg
https://www.forumbilder.com/images/2020/04/22/A1D52C47-BF2C-4454-9A91-2A8E02D89228.jpg
https://www.forumbilder.com/images/2020/04/22/62F9F8ED-BB04-4136-96F1-B94B8CC0AFD6.jpg

317

Rengjorde vacuum kanalerna och nu funkar den som den ska tror jag, har ett vacuum på ca 1hg vid tomgång, och stegrar upp till 4hg, svarar mkt bättre och känns piggare genom hela registret, men går inte mkt fortare än 100km/h, hur eller hur så tror jag att jag inte pillar mer med detta, kanske byter huvudmunstycke till 132 och ser om det gör någon skillnad... men annars nöjd ICQ/bs
Tack för all hjälp med detta, och hoppas någon annan Som upplever samma problem kan hitta denna tråd och få hjälp av detta, sånt som forum är till för ICQ/ay
Hade dock varit kul om någon som kör cab med Original 1200 Motor nedcabbat kan säga hur fort dom kan köra? ICQ/bk

318

Det var roligt att höra.
Kör nu och håll koll på am den vill gå varmt.

Vad det gäller Vacum only systemen på bilden ovan så ställer man 10 grader med motorn avstängd (static) eller så lossar man vacumslangen och pluggar hålet i förgasarfen.
Och ställer 10 grader vid tomgång 800-950 rpm

Sen ska allt sköta sig automatiskt.

"ljushuvud"

319 Senaste redigerad av stout (2020-04-24 16:34:43)

Fredde_f skrev:

Ja någon cab har jag ju inte på just nu ICQ/bk
Har också funderat på det där med luftmotståndet, kan det göra sån skillnad tror ni?
[

Jag vill påstå att turbolensen som uppstår i högre fart gör att bilen skjutsas framåt och inte tvärt om. Mina cabbar känns onekligen rappare med taket nere. Men kan ju vara en placeboeffekt med njutningen av obefintligt tak  ICQ/ag

Tror att en cab faktiskt är lättare än en sedan, även om den har förstärkningsbalkar och andra förstärkningsplåtar. En cabställning väger betydligt mindre än ett plåttak.

320

Bara en liten uppdatering på hur bilen ser ut just nu..
Inredningen sitter på plats sen har jag även fått på cabbskyddet i år så bilen ser ju rätt hel ut faktiskt ICQ/bd
Har hunnit med en liten tipsrunda på Öland med ett gäng bilar med ICQ/ay

https://www.forumbilder.com/images/2020/06/05/AA857C2D-21BB-4314-AD0A-16371D6689C4.jpg

https://www.forumbilder.com/images/2020/06/05/2C1EF35D-48FF-44E3-85D5-F10B0B0EC0D1.jpg

https://www.forumbilder.com/images/2020/06/05/C97FBAF3-14BC-427E-9CE9-AC76FD35BB1F.jpg

https://www.forumbilder.com/images/2020/06/05/C0FE6D2E-CFD4-40FA-83FC-E8C5C6B1A343.jpg

https://www.forumbilder.com/images/2020/06/05/48F6B0D9-CA23-4C03-A092-4105C80EA0CD.jpg

https://www.forumbilder.com/images/2020/06/05/21B9B6D8-FC7A-4FD8-A8E9-FAD582C4C2BA.jpg

321

Ser kanonfint ut.
Bara att njuta av all friskluft i håret.

"ljushuvud"

322

Säger som vanligt.
Snyggt Fredde  ICQ/ay

323

Fick hem ett trevligt paket från usa för någon vecka sedan ICQ/br  ICQ/ay  ICQ/af

https://www.forumbilder.com/images/2020/10/10/F7604DFF-4ED0-4BA8-A2D1-2CADBB90283C.jpg

324

Intressant.

325

God kväll!
Var ett tag sen ICQ/ah
Men ska ta tag i cabställningen och behöver göra nya nitar till lederna, undrar om man bör ha något särskilt stål när man svarvar dessa? Vad säger experterna? Nitarna ska väl hamras ut?
Lite bilder från forumet på vilka nitar jag menar:

https://www.forumbilder.com/images/2020/12/28/996725F4-51A8-4246-93D7-E24B5CAECFC1.png
https://www.forumbilder.com/images/2020/12/28/AB59EAE4-ECE5-4539-99AF-A25AC4CC0D54.png