För några månader sedan undrade en bekant om jag möjligen hade någon vaccumklocka som kunde passa till en bil han höll på med. Jag fick därför anledning att gå igenom lådorna med "bra att ha" fördelare. 9 av 10 fördelare som jag provade hade trasiga vaccumklockor, även om de såg superfräscha ut på utsidan. 30-hästarsfördelare, VW:s egna fördelare (Garbe-Lahmeyer), 12-13-1500 Bosch-fördelare (både med stora och lilla locket), aluminiumfördelare av olika årsmodeller...
Nästan samtliga hade trasiga vaccumklockor. Det rullar nog åtskilliga bilar där ute som går mycket sämre än de borde.
På senare årsmodeller blir det inte lika uppenbart, eftersom centrifugalförställningen hjälper till även om vaccumklockan är trasig. Det samma gäller 30-hästare, där tändkurvan också har hjälp av både undertryck och centrifugalvikter. Det finns ingen som helst anledning att ogilla "vaccum only" fördelare på en originalmotor. Den tar hänsyn till belastningen och inte bara varvtalet. Det är länge sedan det var ballt med en 009 bara för sakens skull. Mr 56 har helt rätt i att dessa är en nödlösning när man pillat med andra kamaxlar och förgasare och helt tappat original vaccumsignal.
Men alla stackars 34-hästars 1200 och 1300-motorer med "vaccum only"
Visst går bilarna framåt, men med obefintlig tändningsförställning är det inte konstigt att de går som nötpåsar eller tvättsäckar.
Alla originalmotorer går bäst med originalkombinationen förgasare-fördelare, men det är naturligtvis under förutsättning att grejorna funkar! Visst går det bättre (=mindre dåligt) att ersätta en "vaccum only" med en 009, även om den är tillverkad i Kina... Det allra bästa är att försöka hitta originaldelar. Leta och leta.
VW CSP i Hyllinge har vaccumklocka till senare årsmodeller "vaccum only" (aluminium) fördelare. Leta upp en sådan fördelare och byt både klocka samt brytare, rotor och lock, och du ska se att din bli får nytt liv.
Visst ja, fördelarna du ska leta efter (som passar de klockor som finns på hyllan): 1131905205K, 315905205, 315905205B, 111905205T. De satt original på både 1200, 1300 samt 1500.