1

Nya kolvar =1835cc.
Enkelförgasare. Ej original.
Andra trimtoppar.
Hk?
Ska gå igenom bes utan krångel.
Tänkt då en 1303s..bil ca 15000kr
Räcker 30 för motorn?
Framtidsplan!

2

För en 1835 som ser ut som en std 1600 utvändigt så räcker 30.000 kr.

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-05-03 18:02:41)

VwLarswed skrev:

Nya kolvar =1835cc.
Enkelförgasare. Ej original.
Andra trimtoppar.
Hk?
Ska gå igenom bes utan krångel.
Tänkt då en 1303s..bil ca 15000kr
Räcker 30 för motorn?
Framtidsplan!

Om man vill ha bra körbarhet   så köper man nya eftermarknas toppar med småventiler ( kostar mer att renovera gamla vw toppar)
Sen höjer man kompet  lite
Det är viktigt är att man inte har för frän kam om man vill ha körbarhet  och livsländ på maskin
( om du följer 1600 utmaningen så kommer det ut maskiner från 70 hk till 150 hk med std ventiler som är sugmotorer)
Hk bestäms av kam och komp  och flöde i locken ( finns mer än W serien
Du kommer ligga mycket nära 30K
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:
VwLarswed skrev:

Nya kolvar =1835cc.
Enkelförgasare. Ej original.
Andra trimtoppar.
Hk?
Ska gå igenom bes utan krångel.
Tänkt då en 1303s..bil ca 15000kr
Räcker 30 för motorn?
Framtidsplan!

Om man vill ha bra körbarhet   så köper man nya eftermarknas toppar med småventiler ( kostar mer att renovera gamla vw toppar)
Sen höjer man kompet  lite
Det är viktigt är att man inte har för frän kam om man vill ha körbarhet  och livsländ på maskin
( om du följer 1600 utmaningen så kommer det ut maskiner från 70 hk till 150 hk med std ventiler som är sugmotorer)
Hk bestäms av kam och komp  och flöde i locken ( finns mer än W serien
Du kommer ligga mycket nära 30K
/// M

Några speciella eftermarknadstoppar du tänker på?
Jag har sett att Mexicotillverkade toppar för insprutning har mindre kanaler, är det dessa du tänker på?
/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

stickan skrev:

För en 1835 som ser ut som en std 1600 utvändigt så räcker 30.000 kr.

Låter bra idag är jag mest nyfiken men tack!

6

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
VwLarswed skrev:

Nya kolvar =1835cc.
Enkelförgasare. Ej original.
Andra trimtoppar.
Hk?
Ska gå igenom bes utan krångel.
Tänkt då en 1303s..bil ca 15000kr
Räcker 30 för motorn?
Framtidsplan!

Om man vill ha bra körbarhet   så köper man nya eftermarknas toppar med småventiler ( kostar mer att renovera gamla vw toppar)
Sen höjer man kompet  lite
Det är viktigt är att man inte har för frän kam om man vill ha körbarhet  och livsländ på maskin
( om du följer 1600 utmaningen så kommer det ut maskiner från 70 hk till 150 hk med std ventiler som är sugmotorer)
Hk bestäms av kam och komp  och flöde i locken ( finns mer än W serien
Du kommer ligga mycket nära 30K
/// M

Några speciella eftermarknadstoppar du tänker på?
Jag har sett att Mexicotillverkade toppar för insprutning har mindre kanaler, är det dessa du tänker på?
/Mogge

Hallå! Nja tror inte det..
TOPPLOCK 044 40X35,5 STD dessa toppar tänkte jag på då. Sedan köra med original block. Plus orginalkam. Kolvar =1835cc.
Plus en Enkelförgasare..
Vad tror du gifter sig detta bra? (är bara ute efter lite mera flyt i körningen inga massa hk)
Mvh

7

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
VwLarswed skrev:

Nya kolvar =1835cc.
Enkelförgasare. Ej original.
Andra trimtoppar.
Hk?
Ska gå igenom bes utan krångel.
Tänkt då en 1303s..bil ca 15000kr
Räcker 30 för motorn?
Framtidsplan!

Om man vill ha bra körbarhet   så köper man nya eftermarknas toppar med småventiler ( kostar mer att renovera gamla vw toppar)
Sen höjer man kompet  lite
Det är viktigt är att man inte har för frän kam om man vill ha körbarhet  och livsländ på maskin
( om du följer 1600 utmaningen så kommer det ut maskiner från 70 hk till 150 hk med std ventiler som är sugmotorer)
Hk bestäms av kam och komp  och flöde i locken ( finns mer än W serien
Du kommer ligga mycket nära 30K
/// M

Några speciella eftermarknadstoppar du tänker på?
Jag har sett att Mexicotillverkade toppar för insprutning har mindre kanaler, är det dessa du tänker på?
/Mogge

Har för mig dom är brasilen tillverkade 
Dom är bättre i kanalena p förbränings rum utformning
Dom flödar mycket bra  också  Finns med kort eller lång gänga för tändstiftet ( lång är att föredra )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Mexikanska toppar aldrig hört om!

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-05-05 16:05:01)

VwLarswed skrev:

Mexikanska toppar aldrig hört om!

Det där med stora ventiler och std kam  man kan göra så också  men den blir förmodligen  ganska trött i botten
Om du vill ha ett bra register  bör du nog tänka en gång till
Dom här klarar lätt 70 hk om man vill ha mer så kan man jobba vidare med dom så man kan få ut 130hk ( vi tog ut 92 med modiferade ventilvinklar Orörda kanaler  )
https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
VwLarswed skrev:

Mexikanska toppar aldrig hört om!

Det där med stora ventiler och std kam  man kan göra så också  men den blir förmodligen  ganska trött i botten
Om du vill ha ett bra register  bör du nog tänka en gång till
Dom här klarar lätt 70 hk om man vill ha mer så kan man jobba vidare med dom så man kan få ut 130hk ( vi tog ut 92 med modiferade ventilvinklar Orörda kanaler  )
https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl
/// Micke

Ok tack för svar och info!
Mvh